Diablo IV | REVIEW

The gates are open!

6 juni 2023
Activision Blizzard
Blizzard Entertainment
90

Diablo III kent, elf jaar na zijn release, nog steeds een grote en actieve spelersbasis. Dit zegt wellicht genoeg over kwaliteit over het intrigerende universum, meeslepende gameplay en verleidelijke lootsysteem die de franchise kent. Tel daar de diverse updates en seizoenen bij op, en het is begrijpelijk dat sommige gamers twijfels hebben over de noodzaak van een vervolg. Na meer dan 80 uur in Diablo IV gestopt te hebben, en diverse classes te hebben geprobeerd, kan ik je met een gerust hart vertellen dat deze game zeker je zuurverdiende centen waard is!

Zo, die kogel is door de kerk en je weet gelijk waar je aan toe bent… Lekker makkelijke review zo, toch? Toch snap ik dat er altijd nog wel mensen zijn die een beetje sceptisch zijn om een game aan te kopen. Ook zeker niet erg, want games zijn vandaag de dag duur en over het algemeen is tegenwoordig alles wel duur. Laat ik dan toch meer even wat dieper in de materie duiken!

Met het voor de eerste keer opstarten van Diablo IV krijg je gelijk een duidelijk voorproefje van wat er komen gaat, aangezien de game opent met een indrukwekkend en aantrekkelijk filmpje, welke stiekem de cinematische kunsten van Blizzard laat zien. We krijgen uiterst gedetailleerde personages en omgevingen te zien, aangevuld met geweldige stemacteurs, sfeerbepalende muziek en fantastische cinematografie. Dit zorgt ervoor dat elk belangrijk verhaalmoment zo geweldig aanvoelt dat je gemakkelijk over het hoofd ziet hoe voorspelbaar en cliché bepaalde onderdelen in dit avontuur eigenlijk zijn. Het hoofdverhaal is in ieder geval van een ongelooflijk goede kwaliteit, maar de kleine onvolkomenheden komen vooral voor in de vele side-quests die Diablo IV kent. De opzet hiervan komen niet in de buurt van het werkelijk verhaal en de manier waarop deze gepresenteerd worden zijn zo dun van opzet dat je vaak vergeet waar een zijmissie nu werkelijk over ging. Hoewel dit geen afbreuk doet van de algehele ervaring, voelt het wel een beetje als een smet aan.

Adembenemend!

Het verhaal van Diablo IV is ronduit adembenemend. Het neemt je mee naar de donkere en gevaarlijke wereld van Sanctuary, welke opnieuw is overspoeld door demonen, ondoden en andere angstaanjagende wezens. De verhaallijn is diep en meeslepend, met een verscheidenheid aan personages die op emotionele en opwindende manieren met elkaar verweven zijn. Elk personage heeft zijn eigen motieven, angsten en achtergrondverhalen die ontdekt moeten worden. De keuzes die we als spelers maken, hebben invloed op hoe het verhaal zich ontvouwt, waardoor de game nog meeslepender wordt.

Het spel begint met een episch voorspel als een sinistere sekte de machtige demon Lilith probeert op te roepen. Als speler kruip je in de rol van een held of heldin die moedig de strijd aangaat om de wereld te redden van de ondergang. Tijdens je reis zal je dus verschillende NPC’s ontmoeten die je taken en speurtochten zullen geven die het plot vooruit helpen. Daarbij zal je moeilijke beslissingen moeten nemen die het verloop van het verhaal beïnvloeden en tot verschillende eindes kunnen leiden.

Toegankelijk en toch hardcore!

Diablo IV is zeker geen evolutie in de serie, want de game neemt de geweldige combat en gameplay opzet over van eerdere games uit de serie, en voegt een handvol dingen toe waardoor het net wat meer solide en vertrouwd aanvoelt. Je hebt opnieuw de keuze uit diverse classes, waaronder Rogue, Barbarian, Druid, Necromancer of Sorceress. Elk heeft natuurlijk zijn eigen voor- en nadelen en unieke speelstijl. Hoewel er onderling aardig verschil zit tussen deze classes, voelt elk gevecht bevredigend aan en spat de chaotische actie, waardoor de serie zo groot is geworden, van je beeldscherm af. Alle classes hebben daarnaast ook standaard de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken, waardoor je als een acrobaat uit de problemen kunt rollen. Deze functie is natuurlijk niet constant te gebruiken, en heeft dan ook een cooldown-timer. En hoewel dit maar een kleine toevoeging is aan de klassieke gameplay, weet het wel meer diepte te brengen tijdens de diverse gevechten.

De combinatie van aanvallen, spreuken en speciale vaardigheden voelt ongelooflijk goed aan en biedt een tactische diepgang die zowel hardcore als casual gamers aan spreekt. Het combatsysteem is gemakkelijk toegankelijk, maar nog steeds uitdagend. Het vereist snelle reflexen, strategisch denken en het vermogen om de juiste vaardigheden op het juiste moment in te zetten. De game beloont je voor het vakkundig combineren en ontwijken van aanvallen, wat een ongelooflijk bevredigende game-ervaring oplevert en ook nog eens erg verslavend werkt.

Naast gevechten biedt Diablo IV een verscheidenheid aan activiteiten en uitdagingen. Zo kan je kerkers verkennen, schatten zoeken, de eerder besproken side-quest voltooien en het opnemen tegen andere spelers in PvP-gevechten. Er is ook een coöperatief spel waarin je kan samenwerken met andere spelers om oppermachtige bosses te verslaan en epische beloningen te krijgen. De gameplay van Diablo IV biedt een schat aan mogelijkheden en zal je talloze uren bezig weten te houden.

Spannend!

Diablo IV brengt veel spannende innovaties die de gameplay weten verrijken. Het open-wereldconcept breidt de mogelijkheden van verkenning en ontdekking uit. De gamewereld is groot en gevarieerd, met verschillende regio’s die je mag verkennen. Zo zal je door sombere bossen dwalen, afbrokkelende ruïnes verkennen en gevaarlijke grotten verkennen. De wereld leeft en zit vol kleine details om te ontdekken.

Er zijn ook dynamische gebeurtenissen die plaatsvinden in de gamewereld. We kunnen bijvoorbeeld andere avonturiers ontmoeten die vastzitten in een netelige situatie en onze hulp nodig hebben. Samen zal je opnieuw machtige bosses bevechten en epische beloningen verdienen . Deze evenementen creëren een dynamische en levendige spelwereld die altijd voor nieuwe verrassingen zal zorgen.

Daarnaast is het progressie systeem ook voorzien van een nieuw jasje, en kun je je personages verder ontwikkelen en je vaardigheden verbeteren door middel van de skilltree. Hier kun je nieuwe actieve en passieve vaardigheden leren om te gebruiken in je strijd tegen het kwaad. Het systeem is erg goed uitgebalanceerd en biedt een duidelijke progressie die je nog extra motiveert om te blijven spelen. Het enige minpuntje wat ik wel kan noemen is dat Diablo IV “Level Scaling” toepast op de gameplay. Dit ondermijnt weer het gevoel van progressie in de game, aangezien je tegenstanders altijd even sterk zijn als jou zijn en daardoor je uitrusting veel belangrijker is dan het level van je personage. Hier had Blizzard wel iets anders mee mogen doen naar mijn mening.

Strak, mooi en donker!

Hoewel Diablo IV qua cameraperspectief niet veel is veranderd in vergelijking met zijn voorgangers, is de game wel een lust voor het oog. De graphics zijn gewoonweg strak en mooi te noemen en weten een donkere en dreigende sfeer te creëren die perfect past bij de donkere spelwereld. De omgevingen zijn gedetailleerd en gevarieerd, van afbrokkelende ruïnes tot sombere bossen en brandende hel landschappen. Elke locatie heeft zijn eigen unieke sfeer en deze sluiten goed aan bij het heerlijke verhaal.

De personagemodellen zijn vloeiend geanimeerd en kennen daarnaast ook kleine toffe details. Daarnaast heeft elke class zijn eigen kenmerkende uitstraling en deze is sterk aanwezig op het scherm. Vijanden zijn even indrukwekkend ontworpen en stralen een gevoel van dreiging en kracht uit. De grafische effecten spatten ook echt van je scherm af, van indrukwekkende spreuken tot verwoestende explosies. Ze vullen het scherm met magisch vuurwerk en brengen de veldslagen werkelijk tot leven. De grafische presentatie van Diablo IV is wellicht simpel van opzet, maar daarnaast een echte traktatie voor je zintuigen en draagt ​​aanzienlijk bij aan de meeslepende ervaring. Het is duidelijk dat Blizzard veel aandacht heeft besteed aan details in het visuele ontwerp van de game. En het geluid in het spel doet zeker niet onder voor de graphics. Het klinkt gewoon goed en de muziek is daarnaast ook van een bijzonder niveau die de ervaring nog meer weet te versterken!

Diablo IV is weer een juweeltje geworden en zeker een must-have voor alle fans van het Action-RPG genre. Het boeiende verhaal, de soepele en verslavende gameplay en de toffe graphics maken het tot een onvergetelijke game-ervaring. Blizzard heeft weer bewezen dat ze een flair hebben voor kwaliteitsgames (ondanks hun matige remasters). Diablo IV is een ervaring die je weer urenlang aan je beeld gekluisterd houdt. Het epische verhaal neemt je mee naar een duistere wereld vol gevaren en mysteries. De innovaties, zoals het open-wereldconcept en de dynamische evenementen, zorgen voor een frisse game-ervaring en de indrukwekkende graphics creëren een meeslepende sfeer die ons naar binnen trekt.

Net als in de stijl van zijn voorgangers belooft Diablo IV je honderden, zo niet duizenden uren speelplezier!

Diablo IV | REVIEW
Heerlijk duister verhaal