EA Sports FC 24 | REVIEW

Gewoon FIFA24?

29 september 2023
EA Sports
EA Romania / EA Canada
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, Nintendo Switch, PC
75

Als je had verwacht dat, na het verliezen van de FIFA-licentie, EA Sports FC 24 de grote revolutie zou zijn in het voetbal-genre, dan heb je het mis. Als men de licentie alsnog had gehouden zou er simpelweg FIFA 24 op de verpakking staan ​​en hadden we het niet over dit onderwerp gehad, want dat is precies wat EA Sports FC 24 eigenlijk is: het gebruikelijke jaarlijkse vervolg dat je zou verwachten. Maar dit betekent niet dat het niet leuk is. Lees je even mee?

Hoewel de naamsverandering een aantal kleine nieuwe dingen met zich meebrengt, is het alleen zo dat de veranderingen die EA eerder had beweerd niet echt zijn doorgevoerd. Natuurlijk zijn er een aantal zaken die anders zijn, al blijven deze beperkt. Het is gewoon iets wat je van een jaarlijks vervolg zou verwachten.

Ieder zijn ding

Een van de grootste veranderingen betreft de populaire Ultimate Team-modus. Niet zo zeer in de vorm van het genereren van in-game inkomsten, maar voor het eerst zijn er vrouwelijke professionele spelers inbegrepen en kun je gemengde teams creëren in UT. Hierdoor kun je mannen en vrouwen met elkaar laten voetballen in hetzelfde team, en dat is op zich wel een leuke verandering.

Een aantal gamers zal hier misschien over vallen, maar je kunt het ook zo bekijken: Er is namelijk niemand die last heeft van het feit dat oude legendes hier over het virtuele grasveld huppelen. Spelers die al lang dood zijn, dribbelen rond de jonge verdedigers die nog maar net aan hun carrière beginnen. Het zou eigenlijk niemand storen als er gemengde teams zijn met mannelijke en vrouwelijke spelers. Uiteindelijk geeft het je nog meer mogelijkheden om je ultieme team samen te stellen.

Maar uiteindelijk is de basisstructuur van Ultimate Team (afgezien van het beter ontworpen menu) weinig veranderd. Het gaat nog steeds om kaarten, kaartpakketten, munten en de hele lucratieve business die daarmee gepaard gaat. Net als voorgaande jaren zal ik er persoonlijk relatief weinig tijd aan besteden. Maar hey, ieder zijn ding hé!

I’m a superstar

Er zijn ook wat aanpassingen met betrekkingen tot de gameplay, maar over het algemeen voelt EA Sports FC 24 erg vergelijkbaar aan met FIFA 23. De basis hiervoor is wederom EA’s Hypermotion 2-technologie, die visueel indrukwekkende beelden oplevert, maar qua animaties komen sommige spelers op bepaalde momenten toch nog een beetje onhandig over. De techniek wordt niet altijd even goed geïmplementeerd in de game, maar het ziet er over het algemeen best goed en overtuigend uit. Het zijn meer de onvoorspelbare momenten waarop de animaties een beetje raar gaan doen.

De nieuwe PlayStyles verandert veel voor de spelers zelf. Er zijn in totaal 32 PlayStyles, verdeeld over zes categorieën – Schieten, Passen, Verdedigen, Balcontrole, Fysiek en Keepen. Deze zijn gebaseerd op wat spelers kunnen in het echte voetbal en er zijn normale PlayStyles en PlayStyles+ voor de echte supersterren. En deze laatste zijn aanzienlijk effectiever. Dit doet recht aan de respectievelijke spelers, maar afhankelijk van de situatie voelt het bijna te overweldigend aan in de game. Het zou mij niet verbazen als EA Sports hier via een update wat aanpassingen gaan doen. En ik hoop dat ze dat doen, want soms zijn deze voordelen allesbehalve subtiel.

Net even anders

Maar dat is de natuurlijke gang van zaken. EA Sports brengt de game uit en zorgt voor een aantal gameplay aanpassingen om het nieuwer te laten voelen. Over het algemeen werkt dit redelijk goed. Het voelt realistisch en veel onvoorspelbaarder aan dan pakweg vijf, zes jaar geleden. Sindsdien is de gameplay zeker ten goede geëvolueerd en dat gaat met FC 24 verder. Zoals ik al eerder zei in de review is het vergelijkbaar met FIFA 23, maar het doet het net even anders.

Ultimate Team is de grote focus waar alles om draait in EA Sports FC 24. Profclubs, spelerscarrières en dergelijke zijn weer beschikbaar. Er zijn geen grote bezuinigingen gedaan en je krijgt weer een frisse update met de juiste spelers bij de juiste teams. Je krijgt het gevoel dat EA voetbal op een realistische manier probeert te benaderen, maar aan de andere kant krijg je ook de indruk dat het vooral puur is om geld te verdienen.

Oppervlakkig

De carrière-modus heeft ook een aantal veranderingen gekregen, maar je merkt dat de nadruk hier niet zo op ligt als in UT. Er ligt nu een focus op tactiek in plaats van training. Zodra je een team kiest, word je aangemoedigd om een tactische visie te selecteren. Vervolgens zal je coaches moeten inhuren om je gekozen tactische visie uit te voeren op het veld, en deze groeien in rating wanneer je wedstrijden wint door die tactieken succesvol te gebruiken. Dit klinkt tof, maar het is allemaal vrij oppervlakkig en simplistisch opgezet. Toch is het wel leuk om te weten dat je je tactische visie op elk moment kan wijzigen, waardoor het leuk is om te experimenteren met deze optie.

Iets wat eindelijk verdwenen is zijn de verschrikkelijke dagelijkse trainingssessies in de carrière-modus. Toch hou je wel controle over hoe je team zich voorbereidt op een match. Zoals voorheen kun je bepaalde spelers op een specifieke training zetten die bij hun speelstijlen passen, hierbij krijg je advies van je assistent-trainer wanneer je dit moet doen voor bepaalde spelers. Voor de echte trainers is er ook iets nieuws toegevoegd, namelijk de tactische weergave. Hier kun je vanaf de trainersbank de wedstrijd bekijken en zien hoe je team presteert.

Onveranderd

Zaken die in grote lijnen onveranderd blijven zijn seizoenen, toernooien, online wedstrijden en Volta. Pro Clubs is omgedoopt tot Clubs, en EA heeft de cross-play aangepakt. Het voortgangsformat van de Clubs is ook veranderd en elke kalendermaand vertegenwoordigd nu een seizoen, met seizoenen onderverdeeld in een League-fase, een Promotiefase en een Play-offfase. Al met al wat kleine tweaks, maar geen bijzondere veranderingen.

Een nieuwe naam, maar weinig nieuwe dingen. EA Sports FC 24 doet wat FIFA 23 deed en weet een aantal zaken net even anders te brengen. Toch is het een leuke game om te spelen, de gameplay voelt goed aan en het ziet er visueel weer een stukje beter uit dan zijn voorganger. De PlayStyles brengen merkbare verschillen in de gameplay, maar zijn soms nog te sterk. Verder hebben de modi behalve Ultimate Team wederom last van schaarse veranderingen en zorgt Hypermotion 2 niet op alle momenten voor perfecte animaties. Al met al zullen fans van de serie de game omarmen, en menig nieuwkomer kan zich hier ook uitstekend mee vermaken.

EA Sports FC 24 | REVIEW
Visueel een stuk beter dan FIFA 23
De gameplay voelt realistisch aan en PlayStyles zijn een leuke toevoeging