Far Cry 3: Classic Edition | REVIEW

Ik moet zeggen dat het best prettig is om Far Cry 3 weer te spelen. Nu met de komst van Far Cry 5 en de bijbehorende Season Pass kun je deze klassieker weer naar volle lust spelen. De Classic Edition van Far Cry 3 kent de nodige veranderingen, maar toch weet het zijn “klassieke” charmes te behouden. Vaas als antagonist blijft een geweldig personages en de Rook Islands blijven een prachtig decor voor een actievol avontuur. Toch kent deze zogenaamde remaster een paar kritiek punten, maar gaat dit te koste van de game?

Far Cry 3: Classic Edition bestaat puur en alleen uit de singleplayer die we kennen uit de PS3, Xbox 360 en PC versie. De co-op is eruit gehaald en multiplayer opties zijn verdwenen uit deze geremasterde editie. De campaignmode is dus het enige wat overblijft en deze is precies hetzelfde gebleven. Voor degenen die Far Cry nog nooit hebben gespeeld zal ik het verhaal eventjes kort samenvatten. In Far Cry 3 speel je als Jason Brody, een twintiger welke met een groep vrienden een trip naar de Rook Islands maakt. Na een noodlottige skydive worden de vakantiegangers gevangen genomen door een stel piraten en verspreid gevangen gezet over de eilanden. Na een gedurfde ontsnapping is het aan Jason om zijn vrienden te vinden en te redden.

Uber bad-guy

Het verhaal in Far Cry 3 was misschien niet het beste verhaal ooit, maar het blijft een plezierig verhaal met een shitload aan memorabele momenten. Het verhaal wordt voornamelijk zo vet gemaakt door de uber bad-guy Vaas. Deze wordt geportretteerd door Michael Mando (bekend uit o.a. Orphan Black, Better Call Saul en Spider-Man: Homecoming) en deze acteur heeft zeker een onvergetelijke indruk achter gelaten in deze game in zijn rol als Vaas. Ook de manier waarop Jason transformeert van een nerveus en verwend jochie welke nog nooit een pistool heeft afgevuurd naar een psychotische moordenaar is met veel zorg in elkaar gezet en dit is zeker een avontuur welke je gespeeld moet hebben.

Reis terug in de tijd

Maar Far Cry 3 is niet echt een game welke bejubeld werd door zijn verhaal, het waren de verweven systemen, dynamische vuurgevechten en de belonende progressie welke destijds geprezen werden. En hoewel de formule enigszins is verpest door jaren van herhaling, is Far Cry 3 is nog steeds een meeslepende en chaotische first person shooter welke een postieve indruk achter laat.

Als je alleen al kijkt naar wat er te doen is op de Rook Islands dan sla je nog steeds stijl achterover. Zo kun je op zoek naar torens die je meer inzicht geven over de worldmap, kun je diverse shit craften, de uitgebreide skill-tree welke je voorziet van nieuwe vaardigheden en ga zo maar door. Het blijft een feit dat dit spel een heleboel dingen goed doet. Als je geen fan bent van dit soort game-design, zal de Classic Edition je niet van gedachten veranderen. Het is een blijft een reis terug in de tijd, maar in 2012 was deze open wereld structuur behoorlijk fris en vernieuwend.

Geen opvallende remaster

Wat is er nou eigenlijk anders aan deze heruitgave? Nou, het is grafische gedeelte is een stap omhoog ten opzichte van de originele versie, en de game loopt zeker een stuk soepeler. Waar het origineel op de consoles worstelde om 30 frames per seconde te halen, lijkt de framerate het op de huidige consoles veel beter te doen. Toch heeft Ubisoft ervoor gekozen om de game te cappen op 30FPS. Daarnaast is de resolutie ook omhoog gekrikt naar Full-HD, maar het is jammer om te zien dat Ubisoft geen Xbox One X of PS4 Pro ondersteuning heeft toegevoegd. Deze Classic Edition is in zekere zin geen opvallende remaster, maar het is wel goed om te zien dat de game beter draait als het origineel. Daarnaast houdt dit alles visueel het verrassend goed in stand.

Minpuntjes

Het grootste probleem waar we mee te maken hebben gehad in deze remaster is de besturing. Je wapen richten in Far Cry 3: Classic Edition voelt moeilijker aan dan het zou moeten, en dat is te wijten aan een oversized dead-zone op de analoge sticks. Hierdoor is het moeilijk om nauwkeurige te richten. Hopelijk komt er voor dit probleem nog een patch op de proppen, want hoewel dit probleem de spelervaring niet breekt, maakt het de gameplay wel iets minder plezierig.

Een ander groot minpuntje is de audio in de game. Als je de game speelt, valt het aardig op dat de geluidskwaliteit wel van heel beroerde kwaliteit is. Dit merk je in de gesproken gedeelten van het spel, maar ook in de omgevingsgeluiden. De audio is blijkbaar een-op-een overgenomen van het origineel. Ikzelf speel daarnaast ook met een headset op, en ik merk op dat het dankzij het geluid ook niet te achterhalen is waar bepaalde geluiden vandaan komen. In deze moderne tijd kun je namelijk horen of er voor, achter, links of rechts van je geschoten of gelopen wordt. De Classic Edition kent alleen maar klassiek stereo geluid, waardoor je dus niet kan pinpointen waar het geluid vandaan komt. Beetje jammer, ik had gehoopt dat dit ook wel mee geremasterd zou worden…

De Classic Edition is een zeer eenvoudige port van de originele Far Cry 3 en kent de nodige kritiek puntjes. Daarnaast is het wel een geweldige manier voor nieuwkomers om een van de beste games in de serie te ervaren. Dit ondanks de onhandige controls en de matige audio die de remaster kent. Voor de gamers die Jason’s reisje jaren geleden al hebben mogen spelen, maar terug verlangen naar Rook Islands is dit wel een bekwame heruitgave van een leuke, zij het ietwat gedateerde, open wereld shooter. In ieder geval is dit een geweldige toevoeging voor de Season Pass van Far Cry 5 en heb je alleen door Far Cry 3: Classic Edition deze al lang en breed terug verdient.

Far Cry 3: Classic Edition | REVIEW
Vaas blijft de ultieme bad-ass
Nog steeds de beste Far Cry tot op heden qua spelervaring