Far Cry 6: Insanity | DLC

"Did I ever tell you the definition of insanity?"

Release Date
16 november 2021
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Platform:
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, PC
Our Score
90

Ubisoft heeft ons behoorlijk verrast met het eerste DLC-pakket voor Far Cry 6 . Uiteraard kan het veel assets hergebruiken uit Far Cry 3 en het hele “step into the mind of Vaas” lijkt in de eerste instantie op een goedkope en niet-originele gimmick om het achtergrondverhaal van deze iconische schurk verder uit te werken. Toch weet de DLC behoorlijk te imponeren, en met zijn roguelike gameplay-achtige aanpak zal je jezelf flink wat uren kunnen vermaken. Al snel zal je vol interesse de spelwereld verkennen en zal je Vaas langzaam uit zien groeien als een koelbloedige moordmachine. Leer meer over deze DLC in de onderstaande review!

Ubisoft heeft goed zijn best gedaan, en heeft de verslavende roguelike gameplay goed weten te verpakken in een first-person-shooter. Zo kent het een intense moeilijkheidsgraad wat zorgt voor de nodige uitdaging. Dit maakt de ervaring buitengewoon plezierig om te spelen en ondanks het herhalende karakter blijf je het ook gewoon spelen.

In your head!

In Far Cry 6: Insanity volg je Vaas, zoals je misschien al geraden had, terwijl hij in zijn gedachten de herinneringen uit het verleden rond zijn zus en de gebeurtenissen in Far Cry 3 verkent . Als je niet weet wat er in de originele game is gebeurd, raad ik je aan om Far Cry 3 te gaan spelen en anders een YouTube-video te bekijken, omdat het belangrijk is om precies te begrijpen wat er in deze DLC aan het handje is. Hoewel ik Far Cry 3 al meerdere malen heb uitgespeeld, raakte zelfs ik soms verdwaald in de gebeurtenissen van deze DLC en waren er momenten die me zo nu en dan echt te boven gingen.

In Insanity zal je in de schoenen stappen van Vaas, en hierin mag je de spelwereld verkennen en op zoek gaan naar de drie stukken van een dolk om verder te komen in zijn persoonlijke verhaal. Het vinden van deze drie stukken klinkt heel makkelijk, maar dat is het niet. De drie dolkscherven liggen namelijk verspreid over verschillende delen van de spelwereld, en elk van de drie stukken wordt ook nog eens beschermd door een uitermate moeilijke challenge. Ik zal niet verklappen wat deze zijn, maar weet dat het geen makkelijk avontuur zal zijn om deze te bemachtigen.

Roguelike dingen

In de DLC begin je met een basispistool en wordt je ineens in de spelwereld gegooid. Hierin wordt je vrijgelaten om te doen wat je wilt, en kun je rondrennen om vijanden te doden, kisten te openen en diverse proeven voltooien om geld te verdienen om zo weer nieuwe wapens te ontgrendelen. Hier komt het roguelike aspect om de hoek kijken, want met elke wapenproef die je voltooid, ontgrendel je permanent een soort weapon crate die je vervolgens aan het begin van elke run kan kopen. Het geld dat je verdiend gaat echter verloren als je sterft in de game, tenzij je een permanente perk hebt vrijgespeeld waarmee je aan het begin van elke nieuwe run met een vast bedrag aan contant geld kan beginnen.

Over perks gesproken, tijdens je avontuur kun je ook diverse perks kopen met het geld wat je verdient in de game. Zo ontgrendel je gadgets, meer gezondheid, sluipvaardigheden en meer. Sommige perks lijken belangrijker dan andere, maar dit hangt allemaal af van je speelstijl. Hou je van sluipen dan investeer je geld in de stealth-tree, maar je kunt ook diverse gezondheidsvoordelen en gadgets ontgrendelen in deze tree. Je kunt dus alles aanpassen naar je eigen speelstijl, en dat is best tof gedaan!

Ook is er de mogelijkheid om wapens te upgraden en daarnaast varieren wapens van eenvoudig tot legendarisch en zijn er vier upgrades beschikbaar per crate. Zoals ik eerder al zei, moet je deze wapens eerst ontgrendelden door challenges te voltooien. 

Uitdagend

Het helpt ook om te weten dat  Insanity een stuk moeilijker is dan de basegame. In Far Cry 6 ben ik nagenoeg niet dood gegaan tijdens confrontaties, hooguit dat ik een keer in mijn wingsuit tegen een boom of berg aan ben gevlogen. In vergelijking met de basegame moet je in Insanity echt nadenken over wat je aan het doen bent, hoe je het aan gaat pakken en zal je rekening moeten houden met elke kogel die je afvuurt. Vijanden slaan namelijk hard toe en de spelwereld is ontworpen om je uit te dagen. Sommige proeven omvatten gifgas die uit het midden van de kamer sproeien en hierdoor zal je dekking moeten zoeken en proberen niet te ademen, andere proeven gooien weer een shitload vijanden je kant op die je het leven zuur willen maken. Je kunt merken dat Ubisoft met deze DLC wilde dat dit uitdagend zou aanvoelen en ze slaan hier de spijker op de kop. 

Mindfucks

Het is niet alleen de gameplay die best tof is, ook het verhaal Vaas is erg goed uitgewerkt. Zo vang je een glimp op van zijn jeugd en zijn relatie met zijn zus, Citra. Ook deze herinneringen worden op een unieke manier gebracht op diverse toffe locaties. Ik moest letterlijk in Vaas zijn herinneringen duiken om deze te zien. Deze “Mindfucks”, zoals Ubisoft ze heeft genoemd, zijn het hoogtepunt van het verhaal en fans van Far Cry 3 en Vaas zullen hier dan ook zeker van smullen!

Conclusie

De eerste Far Cry 6 DLC legt de lat hoog voor wat komen gaat. Ubisoft heeft hier een geheel unieke game binnen een game gemaakt en de ervaring is ongelooflijk leuk en uitdagend om te spelen. Daarnaast krijgen we ook meer inzicht in het verleden van Vaas, dankzij een goed uitgewerkt plot. Fans van de serie zullen zeker genieten van deze geweldige DLC!

Far Cry 6: Insanity | DLC
HOT!
Uitdagende en toffe gameplay
Vaas wordt erg goed uitgediept
Brengt je uren speelplezier!
NOT!
Diegene die Vaas of Far Cry 3 niet kennen, zullen hier weinig van begrijpen...
90
SCORE

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x
()
x