GoldenEye remaster op de Xbox 360 mocht van Nintendo niet uitgebracht worden

Onlangs lekte er een video uit, waarin we beelden kregen te zien van de geannuleerde GoldenEye 007-remaster die op de Xbox 360 zou moeten verschijnen. Volgens nieuwe informatie is deze remaster nooit verschenen doordat Nintendo niet toeliet dat de game op een concurrerende console mocht verschijnen.

Een van de ontwikkelaars van de remaster, Ross Bury, meldde aan Arstechnica dat Nintendo de release van het spel tegenhield, toen de game al nagenoeg af was. Volgens Bury moesten er nog een stuk of negentig bugs weggepoetst worden voordat de game uitgebracht kon worden.

Volgens Bury hadden ze de remaster voorgesteld bij Nintendo, en deze werd nagenoeg iedereen binnen het bedrijf goed gekeurd. Toch is er niet gecheckt bij de enige persoon die er toe deed bij Nintendo en de reactie van deze persoon was dat er nooit een Nintendo-game op een Microsoft-console zal uitkomen.

Iemand met veel invloed bij Nintendo heeft het project dus tegen weten te houden, en deze werd pas ingelicht toen de game nagenoeg klaar was waardoor het project stop gezet werd. Hoewel er geen namen worden genoemd, is het zeer waarschijnlijk dat het hier om wijlen Satoru Iwata gaat. De beste man was in die tijd namelijk directeur van Nintendo.

Hoewel de originele GoldenEye op de N64 is ontwikkeld door Rare, welke in 2002 is overgenomen door Microsoft, lagen de rechten voor de game deels in handen van Nintendo. Dit kwam doordat Nintendo de game op de N64 heeft uitgegeven en daardoor dus de rechten bezit van de game.

Ook interessant
Platinum Games is nog steeds bezig met Bayonetta 3 voor de Nintendo Switch
NL / EN