Halo Infinite | REVIEW

The Chief is back!

8 december 2021
Xbox Game Studios
343 Industries
Xbox One, Xbox Series X | S, PC
90

Het is alweer twintig jaar geleden dat Master Chief het vaste gezicht werd voor de Xbox-consoles. De allereerste game in de serie drukte een diepe stempel op het shooter landschap en wist eigenhandig het merk Xbox op de kaart te zetten. Begin jaren 2000 was Halo dan ook een flinke hit, en de franchise is dan ook niet mer weg te denken in de industrie. Na maar liefst zes lange jaren wachten hebben we dan eindelijk weer een nieuw deel, maar weet Halo Infinite genoeg vernieuwing in de serie te brengen? Je leest het in deze review!

Elke Xbox-gamer is wel bekend met Halo en de Master Chief. Zoals ik in de introductie al schreef is deze groene super soldaat het welbekende gezicht van de console van Microsoft en geniet deze stoere kerel wereldfaam door zijn optredens in de diverse games die de Halo-serie rijk is. Met elk nieuw deel weet Halo zich opnieuw te overtreffen met prachtige graphics en diverse kleine en subtiele vernieuwingen welke vaak flink wat toevoegen aan de welbekende gameplay. Ook Halo Infinite is weer een feest van herkenning, en de game kent dan ook de nodige vernieuwingen die de gameplay weer fris aan laat voelen, zonder dat het originele karakter van de serie naar de klote gaat. Daarnaast bevat Halo Infinite de grootste en meest intense campaign-mode die de serie in zijn twintigjarige geschiedenis heeft gekend!

Even in de sfeer komen

Het moment dat je het titelscherm ziet, krijg je gelijk kippenvel. Het welbekende thema muziek waarin je een koor hoort zingen zal menig gamer bekend zijn. Om alvast even in de stemming te komen zou ik dan ook even de onderstaande video aanzetten, voordat je deze review verder leest!

Master Chief is back!

Halo Infinite is een direct vervolg op Halo 5: Giardians en speelt zich ongeveer 18 maanden na deze gebeurtenissen af. Hier volgen we het verhaal van Master Chief die tijdens zijn avontuur probeert te ontdekken wat er met Cortana is gebeurd en zal hij ook af moeten rekenen met de Banished die zich genesteld hebben op Zeta Halo, waar het verhaal zich afspeelt. De campaign in Halo Infinite is een iets andere ervaring dat wat wij kennen, want de game speelt zich grotendeels af in een open wereld. Uiteraard krijgen we nog steeds diverse lineaire missies voorgeschoteld, maar deze worden dus met elkaar afgewisseld. De game begint dan ook lineair en al snel zal je landen op Zeta Halo waar je verrast wordt door een prachtige en kleurrijke wereld, waar je hordes aan gevarieerde vijanden een kopje kleiner mag maken. De basisformule van Halo was gewoon al erg goed, en voor fans van de serie zal Infinite dan ook bekend aanvoelen. Het voelt een beetje als een warm bad nadat je na en stressvolle dag thuis bent gekomen. Infinite is dan ook gewoon op-en-top Halo zoals we de franchise kennen, maar dan met een aantal nieuwe toffe gameplay-mechanics die effect hebben op hoe de game aanvoelt en speelt.

Een van de nieuwe zaken in Halo Infinite is de Grappleshot. Hiermee kan Master Chief zichzelf vlot voortbewegen, zowel verticaal als horizontaal. Zodoende kun je dus snel op hoger gelegen gebieden komen om zo bijvoorbeeld vijanden van boven de dood in te jagen. Ook kun je de Grappelshot gebruiken om snel in beweging te blijven waardoor je vijandelijk vuur kunt ontwijken. Naarmate het verhaal vordert zal je ook merken dat het mogelijk is om de armor van Master Chief te voorzien van diverse upgrades. Dit gebeurt dankzij Spartan Cores die je verspreid in de spelwereld kunt vinden. Met deze Cores kun je dan bijvoorbeeld je shields of je health opwaarderen, en dit is een leuke nieuwe toevoeging aan het Halo-concept.

Doe mij een bounty!

Halo Infinite kent dus een open wereld, en hier zijn ook diverse zijmissies te vinden die wat variatie in de gameplay weten te brengen. Een van deze zijmissies zijn High Value Targets, wat in feite een soort bounty-missies zijn. Het is dan ook je taak om naar een bepaalde locatie te geraken om daar een beroemde Banished krijger uit te schakelen. Hoe je dit doet mag je helemaal zelf weten, en je hebt dan ook een open aanpak om dit te doen. Aangezien Halo Infinite zich in een open wereld afspeelt, kun je dus de boel ook vrij verkennen. Hierbij is de eerder genoemde Grappleshot weer een uitkomst. Zo kun je de locatie waar het doelwit zich schuilhoudt op allerlei manieren benaderen. Heb je je objective behaald, dan wordt je beloond met het wapen van je omgebrachte doelwit. Deze kennen weer bepaalde unieke eigenschappen en zijn dus een stuk krachtiger dan het normale wapentuig in de game.

Een ander mooi aspect van de zijmissies is de mogelijkheid om Forward Operating Bases (FOB) te veroveren. Dit zijn basissen waar het krioelt van de vijanden, en door deze te bevrijden van het buitenaards gespuis kun je deze basissen overnemen. Als dat eenmaal gebeurt is zullen deze FOB’s gebruikt kunnen worden als fast travel punten. Hier kun je dan ook voertuigen en wapens achterlaten zodat je deze later in de game weer kunt gebruiken. Ook zijn er op Zeta Halo Banished Outposts te vinden. Door deze te veroveren verdien je beloningen zoals wapens en andere interessante toffe dingen. Zijmissies zijn wel gewoon optioneel en kun je deze ook gewoon links laten liggen, al mis je dan wel wat toffe extraatjes. Gelukkig bevatten de hoofdmissies ook genoeg upgrades om ervoor te zorgen dat je elke vijand de baas kan. De zijmissies worden dan ook op geen enkel vlak geforceerd door je strot geduwd en je kun de game dan ook spelen zoals je het zelf wilt.

De campaign van Halo Infinite is ook best acceptabel qua speelduur te noemen. Mocht je alleen de focus leggen op de hoofdmissies dan zal het je ongeveer 8 tot 12 uur kosten om de game uit te spelen. Ben je iemand die graag tot het gaatje gaat en dus alle zijmissies wilt voltooien, dan ben je ongeveer een kleine 25 tot 30 uur bezig om alles te vinden. Al met al is dit best te doen, en als je eenmaal klaar bent met de campaign, dan kun je jezelf nog flink vermaken met de multiplayer van Halo Infinite.

Multiplayer: Gratis en voor niets!

Uiteraard moeten we in deze review ook nog even de multiplayer bespreken van de game. Het fijne aan deze modi is dat het helemaal free-to-play is. Je kan dus meteen gratis aan de slag met alle populaire spelmodi die de multiplayer kent. Zo komen de nodige klassiekers voorbij zoals de welbekende Deathmatch- en Team Deathmatch-mode, welke weer ongelooflijk leuk zijn om te spelen. Ook Capture the Flag maakt opnieuw zijn opwachting en is mijn persoonlijke favoriet om te spelen. Ik moet zeggen dat Halo Infinite ongelooflijk lekker wegspeelt en dat de besturing heerlijk aanvoelt waardoor je al snel erg vette kills zal maken. Oprecht kan ik je zeggen dat Halo Infinite de beste multiplayer shooter is die je op dit moment kunt spelen. Je kan jezelf in ieder geval weer uren plezier beleven, en de balans in de game is zelfs uitmuntend te noemen.

Hoewel de multiplayer gratis is te spelen, kun je diverse cosmetische items vrijspelen door de Battle Pass te kopen van de game. Door goed te spelen en matches te winnen verdien je XP en hiermee kun je weer nieuwe dingen vrijspelen met de Battle Pass. Ik moet nogmaals benadrukken dat het hier om cosmetische items gaat, waardoor Pay-2-Win wordt uitgesloten. Hoewel dit allemaal best tof klinkt moet ik wel nog even zeggen dat Battle Pass nog niet echt iets bijzonders heeft te bieden. Zo zal je op dit moment alleen nog wat nieuwe kleurtjes voor je armor kunnen verdienen, tezamen met wat nieuwe helmpjes en andere onderdelen. Helaas zijn de verschillen in het ontwerp van deze items best minimaal te noemen in vergelijking met de originele onderdelen van je start-armor. Een beetje meer variatie was wel welkom geweest, want het is nu allemaal net iets te generiek. Hopelijk wordt dit in de toekomst met een nieuwe Battle Pass wat uitgebreider gemaakt.

Mooi, maar niet next-gen…

Halo Infinite is verschenen voor zowel de Xbox One als de Xbox Series X en S consoles en eerlijk gezegd is dat grafisch ook wel een beetje te merken. Hoewel de game er best wel mooi uitziet, had ik op de Xbox Series X misschien wel ietsje meer verwacht van het spel. De game is dan zeker ook niet lelijk, maar het is ook niet echt indrukwekkend te noemen. Je kan dan ook merken dat de game dus met het oog op de vorige generatie is ontwikkeld. Toch zijn er wel degelijk wat verschillen met de last-gen en new-gen versies van de game. Op de Series X loopt het gewoon allemaal net wat soepeler, zijn de reflecties van een veel betere kwaliteit, ziet het er allemaal net wat strakker uit en zijn de laadtijden ook een stuk korter.

Het geluid in Halo Infinite is daarentegen echt fenomenaal uitgewerkt, en de explosies en geluidseffecten schallen dan ook goed uit je speaker. De voice-acting is overtuigend ingesproken en het is grappig om vijanden met elkaar te horen communiceren. Al met al heeft 343 Industries dan ook goed werk geleverd en hebben met Halo Infinite een vette Xbox-exclusive af weten te leveren.

We hebben er stiekem best lang op moeten wachten, maar met Halo Infinite keert de succesvolle franchise succesvol terug. Het verhaal is sterk, de game kent genoeg subtiele veranderingen maar is nog steeds op-en-top Halo zoals we het kennen. Tel daarbij de gratis multiplayer en je hebt een geweldige release waarmee nieuwkomers als die hard Halo-fans zichzelf uren kunnen vermaken.

Halo Infinite | REVIEW
Master Chief is terug, en hoe!
Kent een sterk en goed uitgewerkt verhaal