Originele The Witcher zou Diablo kloon worden

We worden ermee kapot gegooid op dit moment. The Witcher hier, daar, overal… Nu kwam er een kleine onthulling van “vroegah” die we even met jullie willen delen.

Ergens in 2002 was ontwikkelaar CD Projekt al bezig met The Witcher. Er is namelijk een demo uit die tijd opgedoken waarin je kunt zien hoe de game eruit zou moeten zien.

Het zou de bedoelinging moeten zijn dat je zelf een personage moest maken en dat Geralt slechts een NPC in de game zou zijn. Deze prehistorische demo is gebouwd met de shooter engine van Mortyr (ken je hem nog?) en zou dus een top down Diablo kloon worden die gameplay technisch gelijkenissen vind met Baldur’s Gate.

Dit alles werd niet echt goed ontvangen door de pers en zijn ze dus vanaf nul begonnen aan The Witcher zoals we deze nu kennen.

Projectleider van de toenmalige game (spreek zijn naam maar eens uit) Ryszard Chojnowski had nog het volgende te zeggen over het project:

“There was no communication between the story writers and the team, and everyone had their own vision of the game. The programmer wanted it to be a short and simple action title, whereas me, and the art team, and the writers, yearned for a fully fledged RPG to give justice to the novels we all loved. Even though the art team was extremely talented, we realised that the engine shortcomings and the lack of direction and supervision was really holding the project back. So in May 2003 the board of directors made the decision to abandon the project.”

Hieronder vind je de gameplay beelden van de eerste demo uit 2002. We zijn benieuwd wat je van het oorspronkelijke concept vindt.

[av_video src=’https://youtu.be/vMmFiQp3Q_4′ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

Ook interessant
Sony geeft een eerbetoon aan de games op PlayStation 4
NL / EN