Tom Clancy’s: The Division | REVIEW

Daar is hij dan, Tom Clancy’s: The Division! Een game waar menig gamer denkt een strakke plasser van te krijgen. Ondertussen hebben wij al flink tijd mogen doorbrengen met de alpha, closed beta en de open beta. Nu zijn we alweer een dikke vette week verder met de werkelijke release, en Rowdy vertelt je of The Division werkelijk een vette game is, of dat deze misschien toch stiekem tegenvalt. Je leest het in zijn review.

Een kleine tijd geleden hadden we een ongelooflijk uitgebreide preview van The Division op StarGamers. Hier vertelde Ermon je in geuren en kleuren wat er allemaal te beleven valt in het post-apocalyptische New York. Sinds de beta’s is er weinig veranderd, alleen kun je nu dus verder levellen en hebben we de beschikking over meer districten in New York. Ook is de Dark Zone nu in volle glorie beschikbaar voor iedereen die graag het “boefje” uit wilt hangen, of juist op zoek is naar meer interactie en uitdaging.

Viruses for everyone

Maar laten we beginnen met het verhaal. The Division speelt zich af in New York. Op Black Friday breekt er een virus uit en stuk voor stuk vallen de basisvoorzieningen weg in de metropool. In slechts een paar dagen valt de hele stad in elkaar: paniek en chaos houden de stad in hun greep! Alle hulpdiensten falen of worden aangevallen en beroofd! Het is aan jou en je collega’s van The Division, een geheime sleeper cell eenheid die zich onder de samenleving bevindt tot hij wordt geactiveerd, om in te grijpen en de orde te handhaven en terug te brengen. Nadat de eerste lichting van Division agenten niet zijn geslaagd in hun missie, wordt de tweede lichting ingezet, waar jij toe behoort. Het is aan jou de taak om de chaos op zijn knieën te brengen en de pleuriszooi op te ruimen.

See-post-apocalyptic-New-York-in-these-new-The-Division-screenshots-artwork-3-1024x470

Stop spreading the news

The Division begint in Brooklyn. Dit is een soort van tutorial waarin je de basisbeginselen van de game onder de knie krijgt. Hier zul je al een kleine missie uit moeten voeren voordat je vertrekt naar het echte werk. De game speelt zich dan uiteindelijk af in Manhattan en je begint bij Camp Hudson, waar het zaak is dat je de Forward Operating Base (FOB) bereikt.

Ubisoft heeft het voor elkaar gekregen de stad zo natuurgetrouw na te maken. Denk hierbij aan de verschillende landmarks die de stad kent, zoals bijvoorbeeld de Empire State Building, Madison Garden stadium en Times Square. De game kent een fenomenale sfeer als je door de straten van New York loopt. Je voelt de chaos die heerst in de stad en toch ook de verlatenheid door het gebrek aan inwoners. Het virus heeft natuurlijk veel slachtoffers gemaakt, en New York is daardoor in een soort spookmetropool veranderd. Hier en daar kom je nog wat mensen tegen die zowel goed- als kwaadschiks zijn.

division4K1

To shoot, or not to shoot

Als je The Division voor het eerst ziet, denk je aan een doodgewone 3rd person shooter, maar niets is minder waar. De game gaat veel dieper dan je op het eerste oog zou denken, want naast het feit dat het ook speelt als een shooter, is het een heuse RPG. De shooter elementen komen bijvoorbeeld terug in het “duck and run” aspect van de game. Het is namelijk zeer aan te raden om achter objecten schuil te gaan en niet open en bloot een beetje te sprayen. De tactiek is om van cover naar cover te rennen, om zo de tegenstanders te flanken. We kennen dit systeem al van een andere Ubi titel, Splinter Cell. Terug naar het RPG-gedeelte: tijdens de diverse (zij)missies die je uit kunt voeren verdien je XP en kun je zomaar diverse vette items of andere loot vinden. Het RPG-aspect komt ook nog eens terug in de combat. Niks “one shot, one kill”, want je werkt gewoon via het welbekende DPS (Damage per Second) systeem. Hoe beter je gear,  hoe meer schade je kan aanrichten en hoe sneller je vijanden neer kan halen. Ook zal jouw karakter levellen, en is het natuurlijk niet verstandig om als level 10 agent een level 15 elite vijand aan te vallen. Snap je het een beetje? Verderop leg ik het een en ander nog even uit, dus wees gerust!

division4K2

Drop ‘m like it’s hot

Zoals ik al vertelde kom je in het begin van de game aan in Camp Hudson. Dit is tevens een soort van social area, die we bijvoorbeeld al kennen zoals de Tower in Destiny. Hier kun je andere spelers zien die in de wereld rondlopen en met hen praten, ze inspecteren, maar heb je ook de optie om via matchmaking een groep te vinden waarmee je Manhattan kan ontdekken. Tevens zijn er een aantal handelaren die je je wapens en gear aan proberen te smeren. Ook lopen er diverse NPC’s waar je mee kunt praten voor missies en beloningen. Een belangrijk gegeven zijn de Situation Boards, deze kom je in diverse safehouses tegen en hiermee kun je jouw eigen map updaten voor interessante locaties en nieuwe (zij)missies.  Zodra je het kamp uitloopt zul je in je eigen PvE gedeelte van Manhattan komen. Ondanks dat het krioelt van de spelers in de spelwereld, zie je ze niet. De enige die je kunt zien zijn de mensen die in je groep zitten. Hierdoor kun je in alle rust  alle steegjes, metrostations, riolen en huizen ontdekken zonder dat je je druk maakt dat een of andere onbekende droplul je shit ninja’t! Alle items die NPC’s droppen zijn individuele loot. Dit geldt ook voor lootable objects zoals tassen, kisten, ijskasten, kledingkasten, je schoonmoeder etc. etc.

div 7

Over unlocken enzo…

Je kan wel stoer denken: “Ik schiet alles zo snel mogelijk naar de klote en grind als een malle XP om te levellen en skills te halen”, maar zo werkt het niet. In The Division unlock je geen skills met XP, maar door je eerder genoemde FOB te upgraden. Dit is heel belangrijk!Deze kent namelijk drie vleugels met elk een afdeling. Deze kun je upgraden met speciale mission XP die supplies genoemd worden. Elke vleugel heeft zijn eigen kleur, en deze kleur vind je weer terug op je landkaart waar missies mee aangeduid worden. Een groene (zij)missie geeft bijvoorbeeld medical supplies, waardoor je bepaalde healing vaardigheden vrijspeelt als je genoeg supplies hebt. Naast de Medical Wing zijn er ook nog de Security Wing en de Tech Wing. Elk kent zijn eigen vaardigheden, en deze vleugels stellen elk een tech-tree voor. Een leuke en frisse wind om zo jouw karakter vorm te geven. Naast deze wings zijn er ook vendors, belangrijke NPC’s, een situation board, player stash en nog veel meer!

De game kent hoofdmissies en zijmissies, maar kent ook nog andere missies. Zo zijn daar de Encounters, die variëren van het redden van gijzelaars tot het verdedigen van supplies. Hier krijg je de kans om meer supplies te krijgen voor een van je afdelingen. Ook zijn er intelligence missies. Deze bestaan uit het vinden van telefoons, survival guides, gecrashte drone harddrives en nog meer. Die kun je weer in je FOB beluisteren en bekijken voor meer informatie van de story en gebeurtenissen. Hier krijg je ook XP voor!

Verder is er XP te verdienen door burgers te helpen. Je zult sommige NPC’s tegenkomen die om hulp vragen in de vorm van water, voedsel of een medkit. Als je dit bij je hebt en geeft krijg je naast XP ook een item. Vaak is het Vanity Gear zoals een jas, broek, schoenen, sjaal, ondershirt of hoofddeksel die geen armor of stats hebben maar puur voor de looks zijn, en de keuze is reuze! Als je met een groep bent krijg iedereen XP, maar alleen de speler die een item geeft aan de civilian krijgt de loot! Let er wel op dat je niet op hen richt met je wapen of overal op loopt te schieten, want die gasten zijn niks gewend en zijn snel bang. Tevens kun je ze ook niet doden…

div 6

Speciaal voor de loothoeren

De loot en gear is ook aardig in balans en de opzet werkt simpel, goed en overzichtelijk. Zoals alle andere multiplayer RPG’s heb je vijf item rarity levels, namelijk: Common, Standard, Specialized, Superior en High End. Hoe hoger de rarity, hoe beter en meer bonus stats er zijn. Je hebt twee primary weapon slots en één side arm slot waardoor je dus best diversiteit kan creëren met je character. Er zijn vijf verschillende wapencategorieën (shotguns, assault rifles, SMG’s, LMG’s, marksman rifles) en elk hebben hun eigen ammo count, mits je ze in je inventory hebt. Je kan ook wanneer je wilt (of kunt als je niet keihard geflanked wordt) je inventory in om je wapens te wisselen, wat soms wel handig is mocht je weinig ammo hebben voor je assault rifle en je SMG die je hele tijd gebruikt hebt. Dan kies je gewoon je LMG of je sniper en je hebt volle ammo aangezien je die nog niet gebruikt hebt! Je hebt ook nog mods voor je wapens: scopes, grips, silencers, magazines… Let wel, er zijn wapens die small mods nodig hebben op bijvoorbeeld hun barrel in plaats van een large mod. Ook zijn er mods voor je gear; die waren niet in de beta, maar ik had gear gevonden waar wel op te zien was dat er mod slots op zaten. Onder elk item staan een aantal blokjes gelijk aan het aantal mods die erop kunnen.

Naast je wapens heb je uiteraard je gear. Hier heb je 6 slots voor: body armor, gas mask, knee pads, backpack, gloves, pistol holster. Deze items geven niet alleen armor en een of meer bonussen, maar geven je ook attribute points erbij. Veel wapens hebben ook talents die actief worden als je een bepaald aantal van 1 of meerdere attribute points hebt door middel van je gear! Er zijn 3 attributes waar je agent sterker van wordt: zo is daar firearms, die je damage verhoogt. Stamina verhoogt je maximale gezondheid en als laatste is er electronics, waarmee de effectiviteit en damage van je skills worden verhoogd.

Een gemis dat we kennen uit klassieke RPG games zijn de classes. Die hebben we in The Division niet. Je kan gewoon alles unlocken, en hebt de beschikking over twee skills die je actief kunt zetten. Je kan wisselen tussen diverse vrijgespeelde skills wanneer je wilt. Deze speel je dus vrij in de eerder genoemde afdelingen. Dankzij de hoeveelheid in skills is er is een hoop vrijheid, waardoor jij je dus aan je situatie kan aanpassen. Het gaat allemaal om de gear die jij zelf vindt waarmee je een huisgemaakte build kan maken waar jij je het beste bij voelt. Je kan dus ook meerdere gear items bij je hebben mocht je je rol willen veranderen indien het nodig is. Bijvoorbeeld dat je een setje gear bij je houdt waar veel electronics en damage op zit zodat je achter kan blijven sniperen met dikke damage en je team maten goed kan healen; of een stamina-based gearset om een goeie tank te zijn!

div 5

Dark Room, Dark Zone… What’s the difference?

The Division kent op dit moment een level-cap (maximum level voor de n00bs) van level 30. Mocht je dit level behaald hebben en alle missies gedaan hebben, dan kun je altijd nog toevlucht zoeken in de Dark Zone. Dit is het PvP gebied in The Division. De Dark Zone is een hermetisch afgesloten gebied waar je een flink aantal elites en dikke vette loot kunt gaan vinden. De Dark Zone is net zoals het normale gedeelte opgedeeld in diverse zones. De zones zijn weer gelinkt aan het level wat een agent kan hebben, zodat je niet zomaar als een kip zonder kop hoge level elites, andere spelers en ander gespuis tegen komt. Zoals gezegd is dit ook de Player vs. Player zone, wat inhoudt dat andere spelers jou ook zomaar aan kunnen vallen, om je te beroven van je net verkregen loot. Het is dus ook zaak om je loot om de zoveel tijd veilig te stellen bij een extraction point. De loot die je vindt in de Dark Zone is Contaminated loot. Deze besmette voorwerpen kun je opslaan in een gele tas met een gelikt biohazard logo erop dat onder je normale rugzak verschijnt. In totaliteit kan je er maximaal zes items in kwijt voordat je de bag op een van de vele extraction points moet afgeven aan een helikopter die een touw laat zakken nadat je die oproept! Elk extraction rope heeft maar plek voor 4 bags. Dus als er nou een aantal andere “boefjes” daar staan te wachten wordt het al gauw spannend. Hebben zij ook een loot bag of staan ze daar juist spelers op te wachten om, als een echte bullebak, hun loot te jatten? Ja dat kan dus zomaar: als je dood gaat in de Dark Zone drop je al je contaminated loot en DZ Funds (dit is een speciale valuta in de Dark Zone). Het is dus de hele tijd opletten geblazen zodra je door de checkpoint komt. Elke speler die je ziet kan jou op elk moment aanvallen of juist helpen. Zoals Forrest Gump eens zei: “Life is like a box of chocolates, you never know what you’re gonna get”.

div 8

Goin’ Rogue

Spelers die je aanvallen in de Dark Zone, of juist jij die iemand aanvalt, zal een Rogue Agent worden. Zodra jij, of iemand anders op een andere speler schiet wordt je naam rood. Dan is er nog niks aan de hand. Maar ga je over een bepaalde damagelimiet heen op dezelfde speler wordt je een Rogue Agent. Er verschijnt een rode skull boven je hoofd en een timer van 20 seconden. Die damage threshold hebben ze gedaan omdat, als jij gewoon lekker op npc’s of iets anders aan het knallen bent, het zo kan zijn dat er een mongool een stoere dodge roll doet in jouw line of fire. Dan zou het lullig zijn als je gelijk rogue agent wordt. Pas als je een andere speler hebt gedood krijg je Rank 1 Rogue status die 90 seconden duurt en elke keer als jij damage doet binnen die tijd, blijft die counter mooi op 90 seconden staan. Elke kill die je maakt in je Rogue status verhoogt je rogue rank! Mocht je rank 5 halen, wordt er zelfs een Manhunt geactiveerd. Andere spelers zien jou van ver al op de map in beeld en krijgen een mega reward als ze jou killen. Overleef je rank 5, die 5 minuten duurt, dan krijg je zelf de reward die de andere spelers zouden krijgen.

Rogue status lijkt niet belonend, dat wordt bevestigt als je dood gaat, dan drop je namelijk nog meer DZ funds en XP dan normaal. Daarentegen krijg je wel meer XP en DZ funds als je kills maakt, wat het wel recht trekt. Denk in ieder geval goed na als je besluit Rogue te worden. Elk voordeel heb z’n nadeel.

div 9

Console of pc?

The Division is een game die er werkelijk goed uit ziet. Op de consoles is de game al mooi te noemen, maar de echte grafische pracht zie je pas als je de game speelt op de pc. Met alle settings op high komt de stad werkelijk tot leven. Ik ben begonnen met de game op de Playstation 4, maar ben snel overgestapt naar de pc-versie. Niet alleen vanwege de grafische opties en pracht en praal, maar de game speelt op de pc ook nog eens een stuk lekkerder. De toetsenbord + muis combinatie wint het van de controller. Dit is iets persoonlijks, maar smaken verschillen en gamers die graag shooters spelen op de consoles zullen het niet met mijn stelling eens zijn.

div 10

Tegenvallend de plank misslaan…

Als laatste heb ik ook nog de nodige serieuze kritiek naar The Division toe. De game is ongelooflijk uitgebreid, maar kent toch ook zeker zijn minpunten. Ondanks dat je een shitload aan missies hebt en er genoeg te beleven valt, zal de game naarmate je de level-cap bereikt tegen vallen. Nu is het zo dat je binnen een aantal dagen op de level-cap van 30 zit. De end-game in in het normale Manhattan is vanaf dat moment ook niet echt bijzonder uitdagend te noemen, en op een gegeven moment ben je klaar met de de main-missies. Dan blijft alleen de Dark Zone nog over. Daar mag je gaan grinden en farmen als een malle voor genoeg funds, DZ XP en wapens. Op den duur gaat dit vervelen en hier slaat The Division op dit moment dan ook de plank mis. Een goede game in dit genre hoort een goede end-game te hebben die eindeloos speelbaar zou moeten blijven. Dit gevoel had ik tijdens het behalen level 30 dus niet, ik miste gewoon iets. Hopelijk komt Ubisoft binnenkort met gratis en betaalde content om dit euvel op te lossen, want ik weet zeker dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem is aangelopen. Ik verwacht dan ook dat bij gebrek aan eind content de servers ook langzaamaan leeg lopen.

The Division is een heerlijke game, die je zeker even geboeid houdt. De game is uitdagend genoeg, maar toch behaal je de level-cap iets te snel naar mijn mening. Hierdoor kom je al snel in de situatie terecht dat de game gaat vervelen. De missies zijn leuk en de Dark Zone is ondanks de chaos een vette plek om je te verplaatsen. Het is gewoon het gemis aan content, naarmate je op je maximale level zit. Hierdoor bekroop mij het gevoel dat ik klaar was met de game, dit terwijl er misschien nog genoeg te verzamelen en te vinden was, maar ik miste op het eind een doel.

Desalniettemin geef ik The Division het voordeel van de twijfel. Met het oog op de toekomst en de plannen van Ubisoft, zal de game de nodige updates en content krijgen die het verdient. Zoals de game nu is zou ik het een score van 70% geven, maar de game verdient toch meer vanwege de vette setting, de gameplay en de mogelijkheden. We gaan er maar vanuit dat de game op zeer korte termijn deze aanvullende zaken gaat krijgen, daar is dan ook de onderstaande score op gebaseerd. Mocht dit niet zo zijn, zullen wij hier zeker nog een keer op terug komen en het cijfer bijstellen.

Tom Clancy’s: The Division | REVIEW
Ongelooflijk indrukwekkende setting
Gameplay-technisch eindelijk een frisse wind