Assassin’s Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök | REVIEW

O Mijn Odin!

10 maart 2022
Ubisoft
Ubisoft Montreal
80

De Noorse mythologie is best een interessant stukje geschiedenis en kent vele legendes en verhalen. Een daarvan is het einde van de wereld welke bevochten wordt in een strijd tussen de goden en demonen, deze Noorse gebeurtenis is bij velen beter bekend als Ragnarök. Vuur en vloed overspoelen de hemel en de aarde terwijl het lot van de goden eindigt met hun dood. Het is een beroemde profetie, die wordt verteld in het gedicht Völuspá. Odin wordt gedood door Fenrir, de gigantische wolf welke het kind van Loki lijkt te zijn. Thor verslaat de wereldslang Jörmungandr, maar sterft aan het gif dat door zijn aderen stroomt nadat hij gebeten isFreyr, de god van vruchtbaarheid en oogst, wordt gedood door een vuurreus die bekend staat als Surtr, en het is deze Jötunn die dient als de belangrijkste slechterik in Assassin’s Creed Valhalla : Dawn of Ragnarök.

De afgelopen jaren heeft Ubisoft zich flink uit mogen leven met de Assassin’s Creed-franchise. Zo mochten we op avontuur in Egypte, het oude Griekenland en zelfs Noorwegen en Engeland. De enorme rijkdom aan bronmateriaal waarover Ubisoft beschikt om deze verhalen te vertellen is dan ook best indrukwekkend te noemen. De ontwikkelaar heeft de Noorse mythologie al aardig mogen uitlichten in Assassin’s Creed Valhalla, welke al wat kleinere uitbreidingen heeft mogen ontvangen, maar deze standalone uitbreiding is veel groter dan alles wat we eerder hebben mogen zien. In Dawn of Ragnarök neem je de rol aan van Havi, beter bekend als Odin. Zijn zoon Baldr is dit keer niet gevangengenomen door Kratos, maar door de vuurreus Surtr. Het is aan Odin om het rijk van de dwergen, Svartalfheim, te doorkruisen om zijn zoon Baldr te vinden en af te rekenen met de vurige reus!

De uitbreiding is best ambitieus te noemen, en licht ook behoorlijk de Noorse mythologie uit. Ik mag dan ook stellen dat dit verreweg een van de beste uitbreidingen is die Ubisoft tot nu toe heeft uitgebracht. Hoewel de gameplay in grote lijnen hetzelfde blijft en aanvoelt, mogen we toch gebruik maken van een aantal nieuwe toevoegingen zoals de Divine Powers.

Deze nieuwe krachten zorgen ervoor dat je de Hugr-Rip kan gebruiken. Dit is een nieuw stuk uitrusting die zich vult als je vijanden een kop kleiner weet te maken. Zodra de meter is gevuld, kan je een reeks nieuwe vaardigheden gebruiken, en deze variëren van het veranderen in een raaf tot aan het teleporteren naar specifieke gebieden in de game. Er zijn in ieder geval een flink aantal Divine Powers te ontdekken in de game, en ik moet zeggen dat dit best een indrukwekkend toffe toevoeging is aan de welbekende gameplay van Valhalla.

Waar we in Vallhalla nog kloosters en dorpjes mochten plunderen, zijn er in Dawn of Ragnarök juist Mylnas (molens) te vinden in Svartalfheim. In deze Mylnas zit Silica, een nieuw soort materiaal dat helpt om je Hugr-Rip te upgraden. Er zijn ook tal van andere materialen, en door deze te verzamelen voeg je verdere verbeteringen toe aan je goddelijke krachten.

Naast de toffe nieuwe vaardigheden, komen we dus ook in een mythische wereld terecht, en ik moet zeggen dat Svartalfheim best wel wat charme bezit. De grauwe en saaie steden, dorpen en valleien van Engeland verbleken in vergelijking met de opzet van de dwergenwereld. Enorme monolieten zweven in de lucht, overal in de spelwereld vindt je ​beelden van de grote dwergenheerser Motsognir, gebouwen gemaakt van goud en de weelderige bossen zorgen voor een prachtige en diverse spelwereld. Ook zijn er gevaarlijke bolwerken en met sneeuw bedekte bergen te vinden die je reis zullen bemoeilijken. Svartalfheim is een wonderbaarlijk rijk geworden wat werkelijk een lust voor het oog is.

Dwergen spelen een grote rol in Dawn of Ragnarök. Niet alleen omdat je jezelf in hun wereld waant, maar ook vanwege de verhalen die ze vertellen en hoe deze verweven zijn met het verhaal van Odin. Je werkt samen met de dwergen en wordt al snel vrienden met dit volk. Zo zal je troost vinden in hun schuilplaatsen en zullen ze je wapens upgraden, aangezien het bekwame smeden zijn. Ook kun je nieuwe tattoo-designs, wapens, armor en nog veel meer tegenkomen in deze uitbreiding.

Dawn of Ragnarök is qua opzet ook best wel pittig te noemen. Het zijn wellicht geen Elden Ring-achtige taferelen, maar alsnog biedt de uitbreiding best wat uitdaging. Zo zijn er ook nieuwe vijanden zoals de Muspels, welke op vuur gebaseerde monsters zijn. Ook kom je de Jotnars tegen die ijs in hun voordeel gebruiken. Dan zijn er natuurlijk ook nog de bossfights, die best wel wat tactiek vereisen, maar door slim gebruik te maken van de Divine Powers kom je ook heel ver. Uiteindelijk voelt het gewoon goed afgewerkt en solide aan, terwijl het in essentie niets nieuws doet.

Dawn of Ragnarök zit tjokvol content, kent nieuwe vaardigheden en een boeiende verhaal wat de Noorse goden eer aan doet. Hoewel deze waanzinnig grote uitbreiding soms aanvoelt als meer van hetzelfde, kent het genoeg interessante omgevingen en nieuwe vijanden om je uren mee te vermaken. Ubisoft bouwt naar mijn mening in ieder geval succesvol voort op de fundamenten van Valhalla met een toffe en vermakelijke uitbreiding.

Noorse mythologie
Oogstrelende spelwereld
Divine Powers zijn toffe toevoegingen