Hotline Miami 2: De level editor | DLC

Vanaf maart dit jaar kon er aan de weg geknald worden met Hotline Miami 2 en na bijna een jaar is de beta van de level editor ook toegevoegd aan het spel. Begin volgend jaar zal dan de volledige level editor beschikbaar komen waarmee we zelf een vervolg kunnen geven aan Hotline Miami 2. Voordat we daarop vooruit kijken, is het misschien eerst eens in te gaan op het spel zelf.

Hotline Miami 2 is het vervolg van het indie succes dat het eerste deel in de serie genoemd kan worden. Eenvoudige gezien kunnen succesvolle vervolgen worden opgedeeld in twee categorieën: een vervolg die een totaal nieuwe ervaring/stijl/gamplay bieden en je totaal verrassen of een game die het oude concept lichtelijk aanpast en verbeterd. Hotline Miami houdt het bij de laatste categorie en gelijk hebben ze. De hoeveelheid top-down shooters met een eigenzinnige stijl als Hotline Miami kennen nou eenmaal een schaars aanbod en formule was al een succes.  De pixels, het bloed en de retro vibe vliegt je om je oren. Het heeft een foute ’80 retrostyle (ala Far Cry 3: Blood Dragon) ondersteund met lekker foute electro/dance.

hotline22

De Rambo
Op het eerste oog is het een Rambo spel waarbij je je door levels rushed, de tegenstanders de kop in beukt met een vuist, lode pijp, steekt met een mes of schiet met de wapens die je in het level tegenkomt. Echter zal je ook snel  merken dat alleen maar rambo-mode je niet door het spel zal leiden. Met een schot of beuk met een hamer of knuppel leg ook jij het loodje. Toch zal niemand het kunnen laten om zich af en toe als een rambo te laten gaan en het spel straft je er niet voor met een lange laadtijd of dergelijke als de dood ben gegaan. Je kan gelijk weer aan de slag als rambo terwijl de muziek  ononderbroken doorloopt en met zulke muziek zul je ook door willen blijven ramboën. Mijn favoriete track daarbij is Roller Mobster (Carpenter Brut) en gaan met die banaan!

Subtiel
De echte highscores worden gehaald als rambo, maar de eerste keren dat je een level doorloopt zal deze strategie niet werken. Het spel bevat ondanks het uiterlijk toch een behoorlijk portie subtiliteit. Je inval goed timen wanneer de tegenstanders goed gepositioneerd staan voor een aanval, deuren gebruiken om iemand al tegen de grond te werken bij binnenkomst of juist geruisloos, zonder guns het karwij afmaken zo andere bewakers niet alert te maken. Stiekem zit er meer in dan een simpele rambogame.

hotline24

Grootser?
Een groot verschil ten opzichte van deel 1 is dat de levels meer open zijn en je dus ook stukke kwetsbaarder bent om van veraf gezien en beschoten te worden. Waar je in het eerste deel vaak met een slagwagen, rambotechniek en wat ervaring de levels soms redelijk kon doorlopen, kan dat nu niet meer. Je zal daarom ook meemaken dat je geregeld van buiten het scherm zal worden beschoten. Zolang je voldoende om je heen kijkt (en ook een stukje buiten beeld met shift) zal je merken dat het goed te doen is en eerlijker is dan het misschien in eerste instantie aanvoelt.

De locaties zijn erg divers, in combinatie met het verhaal. Het verhaal wordt verteld vanuit diverse personages met alle ook hun eigen missies en locaties. Meest opvallend is hierbij de soldaat waarbij je de bushbush in trekt. De levels zijn ook groter opgezet  Het verandert niet veel aan de opzet van het spel, maar het maakt het allemaal net een stuk grootser dan het voorgaande deel en toch weer fris aanvoelt.

Zelf aan de slag
Nu er in ieder geval een klein beetje het idee is wat Hotline Miami 2 inhoud is het tijd voor de level editor. Vanaf 10 december is de beta versie van de level editor gratis voor iedereen die het spel heeft en ik heb het uitgetest. Zelf heb ik vooral een beetje aan lopen kutten om een level in elkaar zetten, maar de mogelijkheden zijn groot. Niet enkel levels, maar je moet ook je eigen campaign kunnen maken inclusief cutscenes en verhaal. De level editor is wel iets wat je onder de knie moet hebben. Je moet weten waar je wat moet vinden, dat als je een muur aan het bouwen bent, dat je daarmee geen tapijt kan slopen of dat je soms aan het zoeken bent waar je alles moet vinden. Zo heb je een hele lijst met meubels en dergelijke, neem bijvoorbeeld een tafel. Van een tafel zijn dan weer verschillende varianten te kiezen: lege tafel, met papier, gedekte tafel met borden en bestek, enzovoort. Het is me alleen niet geluk om een andere variant te plaatsen, omdat hij steeds de standaard variant (lege tafel) ervan plaatste. Mag hopen dat dit nog aangepast gaat worden in de uiteindelijke versie.

HM2

Het Beta-gevoel
Na een tijdje bezig te zijn geweest even het level testen en dat trok hij slecht. Wou een hele tuin erbij aansluiten en de randen vullen met gras (groen tapijt) maar dat was niet de bedoeling merkt ik bij het testen. Het spel haperde en crashte vervolgens. Uiteindelijk de meuk weggehaald en het werkte daarna wel goed. Het verbaasde me eigenlijk hoe soepel het allemaal gegaan was. Hier een tafel, daar nog een paar guards die door de raampjes kunnen kijken, nog even oefenen hoe de overgang naar de verschillende verdiepingen gaat en klaar. Wel ben ik op een aantal bugs tegen gekomen die hopelijk in de uiteindelijke versie nog wel verdwijnen. Zo kreeg ik een plukje gras linksonder in het level niet meer weg. Ook merkte ik op dat een wapen die ik zojuist had opgepakt ineens uit me hand verdween. Deze punten zouden kunnen opgelost in de uiteindelijke versie. Tot dusver dus geen grote problemen en werkt het allemaal best soepel.

 

Na gewenst aanpassen
In de menuutjes en instellingen kan je nog van alles aanpassen, de omgeving: wil je regen of een nachtlevel, het kan, moet het toch een junglelevel zijn, of wil je toch een andere character om mee te spelen of moet er een cutscene in het level komen? Maak het zoals jij wil! Het lijkt er dan ook echt op dat het de bedoeling wordt dat we onze eigen campaigns gaan maken inclusief artwork voor de VHS-cover aan toe. Alle songs uit de game kunnen gebruikt worden voor de games, maar helaas geen eigen songs.

Na wat finetunen was me level af,althans dat dacht ik. Het moeilijkste is misschien wel het verzinnen van een naam. Helemaal als je merkt dat deze maar 10 symbolen mag bevatten. Uiteindelijk heb ik gekozen voor “decode”, ben nou eenmaal niet zo best in het verzinnen van namen en heb hem online geslingerd. Het is kort leveltje geworden waa ik vooral met dingen aan het testen ben geweest, beetje de kneepjes van het vak leren, maar zie het zeker zitten om in de toekomst vaker met de level editor aan de slag te gaan en ook hele campaigns van andere te doorkruisen.

Graag had ik ook nog besproken hoe goed het zoeken van levels van andere, het delen van levels en campaigns werkt, maar dat wordt wachten op de uiteindelijke versie begin 2016. Wat denken jullie, gaan jullie met de level editor aan de slag of andere levels downloaden?

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=LrSmG80eeps” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”4″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x