Far Cry 6 – Pagan: Control | DLC

Keer terug naar Kyrat!

Far Cry 6 - Pagan: Control
Release Date
10 januari 2022
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Platform:
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, PC
Our Score
70

Far Cry 6 Pagan: Control is de tweede DLC van Far Cry 6, en hier spelen we opnieuw de rol van een van de grootste schurken uit de franchise. In Control neem je de rol aan van Pagan Min, de koning van Kyrat en antagonist uit Far Cry 4. Net als in Vaas: Insanity krijg je meer inzicht in het achtergrondverhaal van Min en leer je meer over zijn motivaties.

De eerste DLC, Vaas: Insanity zorgde voor een fris windje in het Far Cry landschap en combineerde roguelike elementen met de welbekende shooter gameplay waar de serie mee groot is geworden. Pagan: Control houdt dit concept aan en eerlijk gezegd komt het erop neer hoeveel je van dit soort gameplaymechanics houdt en hoe geïnteresseerd je bent om meer over het achtergrond van Pagan te leren.

Indrukwekkend

Pagan Min was de grote badguy uit Far Cry 4, en deze game liet ons zien dat hij een excentrieke en wrede dictator was. Maar hoe wreed en koud hij ook kon zijn, toch had de beste man een zwak voor zijn geadopteerde zoon, Ajay Ghale, en miste hij op zijn eigen manier zijn geliefde Ishwari (Ajay’s moeder) evenals zijn dochter Lakshmana.

Far Cry 6 Pagan: Control verteld het verhaal over pogingen van een man om zijn ware aard te verzoenen met zijn ambities. Net zoals de voorgaande DLC speelt het verhaal zich af in het hoofd van Pagan, en hierin verkennen we een verwrongen en overdreven versie van Kyrat. De nadruk in het design van de spelwereld is een uitvegroting van de grootheidswaanzin van Pagan Min, en zo zien we gigantische standbeelden, kleurrijke explosies en flamboyante versieringen op ons beeld verschijnen. Ook wordt er zo nu en dan terug gegrepen naar het verleden en zien we flashbacks naar scènes uit Far Cry4.

Bovendien kent de DLC indrukwekkende momenten waarop Pagan zichzelf kwetsbaar of melancholisch voelt, al dromend over wat had kunnen zijn. Er komen glimpen voorbij van Pagan die zichzelf in een ander licht laat zien, waardoor hij zichzelf ziet als een tragische of onbegrepen held, terwijl zijn eigen onderbewustzijn hem ertoe aanzet toe te geven dat hij een gebrekkig en diep narcistisch persoon is. Het gaat in ieder geval allemaal lekker diep, en fans van Far Cry 4 zullen smullen van dit verhaal.

Hoewel het verhaal het hoogtepunt is in de DLC en echt waanzinnig goed is uitgewerkt, zit er wel een keerzijde aan de content. Het belangrijkste nadeel van Far Cry 6 Pagan: Control is dat het dezelfde gameplay en functies gebruikt die we al eerder hebben gezien in Vaas: Insanity . Als een roguelike begin je je spel met alleen een pistool en een paar genezende spuiten. Al snel verken je meer van de spelwereld, zie je verschillende herkenbare bezienswaardigheden en ontgrendel je Armory-wapens en -mods die je tijdens je avontuur kunt gebruiken.

Copy / Paste

Helaas zijn sommige gameplay elementen direct gekopieerd uit de eerste DLC en ontbreekt het aan variatie. Zo zijn er een flink aantal assets hergebruikt en kent het alleen een andere naam. Daarnaast kent de DLC ook Statue Trials met eenvoudige taken zoals op een plek staan ​​totdat de voortgangsbalk vol is. Deze Trials kwamen ook al voor in Vaas: Insanity  als Citra’s Trials, en ik moet zeggen dat de Pagan-varianten minder boeiend en minder uitdaging kennen dan die we in Vaas zijn hoofdstuk zagen.

Roguelike all over again…

Pagan: Control is dus net als de eerste DLC een roguelike game, en dit genre kent een belangrijke factor die vervelend blijft,namelijk doodgaan. Zoals bij de meeste roguelikes, wordt er van je verwacht dat je (gedeeltelijk) opnieuw begint wanneer je personage sterft. Ter verduidelijking: je kunt je inventaris zoals wapens, krachten en geld behouden als je het spel verlaat terwijl je in een safehouse bent. Maar dit zal er ook voor zorgen dat je missievoortgang wordt gereset. 

Dat betekent dat je alle drie de hoofdmissies, plus de finale, in één keer uit dient te spelen. Hierbij wordt geen rekening gehouden met de voorbereiding die je van tevoren moet doen, zoals het verzamelen van geld of het vrijspelen van wapens. Hoewel fans van het genre dit geweldig vinden, zal niet iedereen gediend zijn van deze gameplay. En hoewel het verhaal van Pagan Min net zo interessant is als die van Vaas Montenegro, valt de gameplay aardig tegen omdat het gewoon teveel op elkaar lijkt en daardoor al snel repetitief aanvoelt. Helemaal als je continu het loodje legt en opnieuw mag beginnen.

Conclusie

De tweede DLC van Far Cry 6 is best vermakelijk en uiteindelijk is het verhaal van Pagan: Control een ware traktatie voor Far Cry-fans. Maar hoewel het verhaal geweldig is, valt de gameplay juist een beetje tegen. De DLC voelt dan ook erg onorigineel aan en kent weinig variatie, vooral als je Vaas: Insanity al eerder hebt gespeeld aangezien er veel assets hergebruikt worden. Ik had gehoopt dat Ubisoft juist met een andere aanpak zou komen en dus een ander genre zou combineren met de welbekende Far Cry-gameplay.

Far Cry 6 – Pagan: Control | DLC
HOT!
Het verhaal van Pagan Min is indrukwekkend
Kleurrijk en overweldigende visuals
NOT!
Gameplay wordt snel repetitief
Hergebruikt assets van de eerste DLC
Kent minder uitdaging als de eerste DLC
70
SCORE

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x