Minecraft Dungeons | REVIEW

Het creatieve Minecraft is al jaren een genot voor gamers van alle leeftijden en kent dan ook een grote fanbase. Het leek Mojang dan ook leuk om opnieuw een nieuwe spin-off te maken van de game. Dus scherp je zwaard en bereid je voor op een hele andere manier om de Creepers van je af te slaan!

Voor diegene die er onbekend mee is: Minecraft Dungeons is niet een nieuw deel in de succesvolle pixelated building game, maar het is een eenvoudige dungeon crawler met een isometrisch cameraperspectief. De game kent een aantal RPG-elementen waarin je verschillende wapens en gadgets gebruikt om hordes zombies, skeletten en natuurlijk Creepers uit te schakelen! De kern van het spel is ronddwalen in grote omgevingen terwijl je flink wat gespuis kapot hakt. Dit kan natuurlijk met wapens als bijlen en zwaarden, maar je personage is ook niet vies van een pijl en boog en magische vaardigheden.

Pret met vrienden

De gameplay aanpak van Minecraft Dungeons zorgt voor een gemakkelijk op te pakken en te spelen formule, zodat gamers van alle leeftijden gemakkelijk kunnen genieten van de luchtige actie die Minecraft Dungeons kent. Je kunt de game in je eentje spelen, maar dankzij lokale en online multiplayer kun je deze game met drie vrienden spelen. De lokale multiplayer is ook echt ontzettend tof om met vrienden te doen, laat ik dat even vooropstellen. Het spelen van Minecraft Dungeons multiplayer is absoluut aan te raden, hoewel het ook een vrij plezierige game is om solo te spelen en het dan ook zorgt voor net wat meer uitdaging. Of je nu met een goede vriend op de bank speelt of met drie vrienden online bent, samenwerken om de hordes monsters uit te schakelen in de random gegenereerde levels is een het grootste deel van de pret. Ondanks dat de opzet van de game best simpel te noemen is, kent de game genoeg diepgang om veteranen in het genre tevreden te stellen. Zie het als een soort Diablo light qua gameplay, met kekke pixelachtige graphics welke opnieuw een groot publiek aan zal spreken.

The grind is real

Het meest lonende aspect van Minecraft Dungeons is het progressiesysteem van je personage. Als je vijanden verslaat, verdien je XP en zal je uiteindelijk een level omhoog gaan. Als dat eenmaal gebeurt verdien je enchantmentpoints die je kunt toewijzen aan je melee- en afstandswapens en je bepantsering om zo weer passieve vaardigheden te ontgrendelen en te upgraden. Naarmate je betere uitrusting ontdekt, kun je deze salvagen om emeralds te krijgen. Ook krijg je alle enchantmentpoints terug die je eraan hebt toegewezen. De vergaarde emeralds kun je in het hub-gebied van de game gebruiken om willekeurige uitrusting en artifacts te kopen. Artifacts zijn in wezen actieve vaardigheden waarvan je er maximaal 3 van uit kunt rusten. Het klinkt misschien allemaal niet heel erg uitgebreid als het gaat om het ontwikkelen van je personage, maar het is wel ontzettend intuïtief in elkaar gezet en zorgt voor een leuke spelbeleving, zoals het een Minecraft game betaamd.

Minimalistisch

De campaign in Minecraft Dungeons bestaat uit 9 gebieden die elk vrij groot zijn. Daarnaast worden deze gebieden elke keer opnieuw gegenereerd, zodat elke run anders zal zijn dan de vorige. Ook kent Minecraft Dungeons verschillende moeilijkheidsgraden voor elk level. Zo blijft de herspeelbaarheid hoog, en zo blijft grinden voor betere gear ook leuk zonder dat het vervelend wordt. Toch moet ik wel stellen dat de campaign die de game kent vrij kort is. Binnen een paar uur heb je alle gebieden wel een keer voltooid en heb je de eindbaas verslagen. Wanneer je dit combineert met het feit dat de gameplay nogal vrij eenvoudig is, zullen ervaren gamers de hele ervaring nogal minimalistisch noemen.

Minecraft Dungeons is misschien niet zo uitgebreid als een soortgelijke game in het genre, maar het is zeker een solide en plezierig isometrische RPG die je een aardig tijdje zoet zal houden en is uitermate geschikt om te spelen met vrienden (zowel couch co-op als online). De simpele opzet zal ervaren gamers misschien niet echt boeien, maar het schattige concept zorgt er wel voor dat Minecraft Dungeons een eigen smoel heeft. De game zal in de toekomst nog diverse DLC krijgen waardoor je de game regelmatig opnieuw zal starten.

Minecraft Dungeons | REVIEW
Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Makkelijk op te pakken gameplay