Call of Duty: Black Ops 3 Multiplayer beta | PREVIEW

Voor de Call of Duty fans is het elk jaar feest. Zo ook dit jaar, waar we weer verblijd worden met de komst van Black Ops 3. Zet je feestmuts op want Rowdy heeft flink de kans gehad om rond zich heen te knallen in de pc multiplayer beta van deze jaarlijkse shooter!

Voorzichtig trekken, conclusies dan he…
De bètaversie van de game kun je niet gelijk stellen aan de versie die werkelijk uit gaat komen. Er moet nog een boel getweaked worden aan zowel de graphics als de gameplay. Het geeft je wel een idee hoe de werkelijke game gaat worden en zodoende kun je al voorzichtig wat conclusies trekken. De vergelijking tussen Advanced Warfare en Black Ops 3 is al snel gemaakt als je de bèta speelt, maar toch zijn er een flink aantal veranderingen die ik graag met jullie bespreek.

bops3-1

Vooruit is vooruitgang
Ondanks dat Black Ops 3 veel raakvlakken heeft met Advanced Warfare zijn er toch aardig wat veranderingen. Beide games spelen zich af in de toekomst, maar de grootste verandering is het verdwijnen van de Exo-skeletjes. Black Ops 3 is meer gericht is meer horizontaal gericht dan zijn voorganger, waardoor de focus meer ligt op sliden en rennen. Springen is ook een optie; je kunt ook een flink eind in de rondte springen. Ook is er de mogelijkheid om over de muren te rennen, maar dit is een stuk trager dan in de voorganger en laat het nu net zo zijn dat snelheid een flinke rol speelt in de aankomende shooter. Ondanks het sliden en wallrunnen moet je wel letten op je “stamina meter”. Je kunt namelijk niet onbeperkt gebruik maken van deze moves en hier komt stiekem toch wat tactiek bij kijken om niet te snel neergemaaid te worden door de tegenstander.

bops3-2

Nu ook onderwater!
In de bèta van Black Ops 3 kon ik genieten van drie verschillende maps, namelijk Hunted, Evac en Combine. Ondanks dat het een bèta is en we nog maar beperkt kunnen kijken naar de verschillende mogelijkheden in een level, heb ik op kunnen merken dat het tegenwoordig mogelijk is om onderwater te schieten. Saillant detail is dat je dus niet kunt “campen” in deze omgevingen, en mocht je de vuurgevechten overleven is er altijd nog de kans om te verdrinken.

Als een potje is geëindigd krijg je de topprestaties te zien van het beste drietal spelers. Deze komen alleen uit het winnende team en geven weer hoeveel punten zij hebben gescoord. Beetje vreemde keuze want het is leuker om te zien wie er over het algemeen beter heeft gescoord. Hopelijk trekt Treyarch dit nog een beetje recht.

bops3-3

K.I.A. maar dan zonder 7-jaar garantie
Karakters krijgen ook nog meer persoonlijkheid vanwege de toevoeging van de Specialist optie. Je kunt jezelf gaan verdiepen in een bepaalde klasse. Dit is ook te merken tijdens diverse matches waarin de voice-over nog wel eens roept dat deze speciale persoon “Killed in Action” is. Leuke toevoeging en het brengt je meer in het spel.

LvlLvl LvlLvl up!
Zoals we het natuurlijk al kennen uit eerdere Call of Duty games kun je tijdens de multiplayer omhoog gaan in level. De meeste willen graag het Prestige level halen. Opmerkelijk in de bèta is dat het omhoog gaan in level een stuk minder snel gaat dan voorheen. Misschien maar beter ook, want zo is de game wellicht meer belonend. Ga je uiteindelijk level-up dan ontvang je een token. Hiermee kun je diverse zaken zoals perks, specialists en wapens vrijkopen. Deze kun je vervolgens gebruiken in de welbekende “Create a class” optie in de lobby of hoofdmenu van de game. Wil je een uitbreiding voor je wapen hebben kan dat gewoon. Daar heb je geen tokens voor nodig, maar moet je wel het juiste level voor hebben.

NukeTown de gekste?
De bèta kent een flink aantal spelmodi waaruit je kan kiezen. Ik zelf ben een groot fan van de Hardcore matches, deze ontbreken helaas op dit moment. Wel kan ik zeggen dat de diverse modi weer ouderwets gezellig zijn. Of je nou Domination, Capture the Flag, Hardpoint of juist Kill Confirmed wil spelen. Het zit er blijkbaar allemaal in. Ik ga er vanuit dat Treyarch weer komt met een shitload aan maps om ervoor te zorgen dat wij als gamers weer uit ons dak kunnen gaan. Persoonlijk hoop ik dat ze weer met een mooie variant van NukeTown komen, want dat hoort gewoon bij de Black Ops reeks.

Over wapens hebben we trouwens ook niet te klagen. Er zijn een hele hoop guns die je langzamerhand vrij kan gaan spelen door middel van de tokens die je op kunt sparen in de game. Mijn favoriet op dit moment is de Man-o-War. Een krachtig geweer met een snel reactievermogen dat mijn hartslag aardig deed verhogen.

Tot zover:
Nu dat ik zo bezig ben met de bèta van Black Ops 3 moet ik constateren dat ik mijzelf aardig kan vermaken met de game. Er zijn niet echt bijzonder veel wijzigingen na Advanced Warfare maar ik kan al wel melden dat er goed naar de community geluisterd wordt. Enige echte teleurstelling die ik tegenkwam was het grafische aspect. De game is mooi, maar niet een buiten proportie grote vooruitgang als je het vergelijkt met de vorige game. Nu moet ik wel stellen dat Treyarch aangeeft dat er nog een hoop dingen kunnen veranderen aan de game, maar moeders mooiste is het zeker niet. Ook de matchmaking laat te wensen over op dit moment, maar dit is nog goed te fiksen. Laten we er maar vanuit gaan dat Black Ops 3 weer een goede multiplayer shooter gaat worden waar het gros van de wereld naar uit kijkt. Ik zal me er zeker mee vermaken als de game eenmaal uit is gekomen!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=GM2m9LG35N0″ opacity=”1″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”5″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]