Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition | REVIEW

Final Fantasy Crystal Chronicles werd oorspronkelijk uitgebracht voor de Nintendo GameCube in 2004. Square Enix is de afgelopen jaren al flink bezig geweest om een shitload aan oude titels nieuw leven in te blazen door middel van diverse remasters en remakes. Zo ook met deze titel, welke in zijn tijd een toffe ervaring was doordat de game een bijzondere manier van co-op gameplay wist te brengen. Of dat deze ervaring in deze moderne tijd nog steeds goed werkt, lees je in de review.

In Final Fantasy Crystal Chronicles mag je je eigen avonturier in elkaar knutselen en ga je samen met  een karavaan op pad om zoveel mogelijk myrrh te verzamelen, dit goedje is een soort van magische dauw die over de hele wereld gevonden kan worden en gebruikt wordt om kristallen aan te drijven die nederzettingen van de wereld beschermen tegen een dodelijk mist genaamd miasma. Naast verbeterde graphics biedt de geremasterde editie dertien nieuwe kerkers om te verkennen, de toevoeging van voice-acting en nieuwe muziek.

Hapklaar

Het verhaal van Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition is ontworpen om meer als een persoonlijk avontuur te zijn. Zo kies je de naam, het ras, het uiterlijk van je personage en de naam van de stad waar je vandaan komt. Zelfs met de extra opties om het uiterlijk van je personage aan te passen (welke ook nieuw aan de geremasterde editie zijn toegevoegd) voelt het creëren van je personages nog steeds aardig beperkt aan. Met slechts vier vooraf ingestelde mannelijke en vrouwelijke karakters, voor elk van de vier rassen die de game kent, is het geen vetpot. Nadat je een personage gemaakt hebt, zal de karavaan vertrekken en ontvouwt het verhaal zich terwijl je op reis gaat in een klein maar groot avontuur. Je personage zal tijdens zijn reis dagboekaantekeningen maken die de kennis van de wereld beschrijven terwijl je nieuwe personages, locaties en evenementen tegenkomt. Het hoofdverhaal is zeker niet slecht, maar omdat het meestal wordt verteld in hapklare stukjes die niet altijd goed bij elkaar passen, voelt het verhaal vaak als een bijzaak dan een noodzaak.

Folkvibe

De opgefriste graphics van Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition helpen om het spel naar een moderne generatie te brengen, zelfs als de platte texturen zijn ware ouderdom laten zien. Het brengt een soort van nostalgie met zich mee, en hierdoor voelt de game sprookjesachtig aan zoals het natuurlijk hoort. De muziek van Final Fantasy Crystal Chronicles past perfect bij de spelwereld en gaat voor een ouderwetse folkmuziekvibe die je zou verwachten van een reizende karavaan. De toevoeging van voice-acting voor de geremasterde editie helpt de tussenfilmpjes van Crystal Chronicle zo goed mogelijk tot leven te brengen. Toch zijn sommige stemmen, met name de Moogle die jou als speler begeleidt, aardig repetitief en zelfs irritant aanvoelen.

Kelk maar door

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition speelt als een typische action-RPG, maar dan iets oppervlakkiger als je gewend bent. Toch weten de speciale mechanics en de controls het tot iets veel uniekers te maken. Nadat je dus een personage hebt gemaakt en voor het eerst bent vertrokken in de koddige spelwereld, kun je gebieden bezoeken die verspreid zijn over de wereldkaart. De eerste en misschien wel belangrijkste gameplaymechanic die de game kent is de kelk die je met je mee draagt. Met een spelwereld die bedekt is door een dodelijk mist, is de enige manier voor jou en je party om veilig door de verkenbare zones van het spel te reizen, door een kelk met myrrh rond te dragen, waardoor je een kleine cirkel van veiligheid krijgt. In de singleplayer zal je Moogle-metgezel helpen om de kelk rond te dragen, zodat jij je kunt concentreren op het verkennen en vechten in de game. Hoewel dit in het begin van het spel best goed werkt kun je naarmate de levels langer worden overgeleverd zijn aan een Moogle die de boel vertraagd omdat hij moe wordt. Dit dwingt je om ofwel te stoppen zodat je Moogle even op adem kan komen, of om de kelk zelf te dragen, waardoor je weerloos wordt als je vijanden tegenkomt. Je kunt de kelk natuurlijk neerzetten en veilig in je circel blijven om vijanden te verslaan, maar het vertraagd de gameplay wel enorm.

Combat simplified

De opzet van de combat in Final Fantasy Crystal Chronicles is erg eenvoudig. Personages hebben een aanpasbare reeks acties die aan het begin van een level kunnen worden ingesteld. De eerste twee zijn aanvals- en verdedigingsopties, terwijl de andere kunnen worden gewijd aan items en magische spreuken die alleen in het level kunnen worden gevonden en gebruikt en daarna verdwijnen. Met behulp van het aanvalscommando kunnen spelers een simpele combo met drie treffers uitvoeren of een sterkere focusaanval welke tijd nodig heeft om te worden opgeladen en gericht. Het is jammer dat er maar één combo beschikbaar is voor alle vier de speelbare rassen en dat er geen andere bruikbare vaardigheden is behalve magische aanvallen. Ik wist ook niet waarom verdedigen een apart commando was in plaats van dat het aan een andere knop op de controller is toegewezen, dat was namelijk veel makkelijker geweest. Magische aanvallen werken op dezelfde manier als de gerichte focusaanvallen en hebben tijd nodig om opgeladen en gericht te worden. Maar in tegenstelling tot de meeste Final Fantasy-titels, kunnen deze eindeloos worden gebruikt. Wanneer bepaalde spreuken aan elkaar zijn gekoppeld, kunnen ze worden samengevoegd om een ​​geheel nieuwe spreuk te maken.  Het is dan ook best tof om een beetje te experimenteren om erachter te komen welke spreuken er zodoende kunnen worden gemaakt.

De RPG-elementen van Final Fantasy Crystal Chronicle zijn veel lichter dan waar de franchise om bekend staat. Personages vergaren geen XP en de soorten loot die je kunt vinden zijn beperkt. In plaats van een level omhoog te gaan, kunnen spelers artefacten vinden, die elk een permanente boost bieden aan je stats, zoals meer kracht of gezondheid. Ik moet zeggen dat dit een interessant concept is, maar ik had liever een iets dieper systeem gezien. Daarnaast kun je ook uitrusting kopen en maken, maar omdat uitrusting specifiek is voor een bepaald ras, heeft dit nooit een grote impact op de gameplay.

Het kwaad is geschied

Je kunt Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition natuurlijk in je eentje spelen, maar het belangrijkste aspect in deze titel is de co-op multiplayer van de game. Maximaal vier mensen kunnen samen op pad gaan, buit verzamelen en samen bazen uitschakelen. Een groot nadeel van de originele Crystal Chronicles was dat multiplayer alleen kon worden gespeeld met een Gameboy Advance die je aansloot met een verbindingskabel naar je GameCube. Deze nieuwe versie van de game probeert de multiplayer toegankelijker te maken door de toevoeging van een online multiplayer mode. Dit klinkt natuurlijk heel erg tof, maar deze toevoeging doet bijna meer kwaad dan goed. Ten eerste was de originele game compleet in lokale co-op te spelen, en niets is vetter dan met drie vrienden op de bank de game te spelen en lol te beleven. Met de toevoeging van de online modus verdwijnt het hele couch co-op concept van de game en dat is best jammer te noemen. Een ander probleem is dat diegene die een potje host verder kan komen in het verhaal tijdens het spelen, wat betekent dat andere spelers er eigenlijk alleen zijn om buit te verzamelen. Zodra een level is voltooid, kan deze opnieuw worden gespeeld of de multiplayer-sessie eindigt. Wil je een ander level spelen zal je dus een nieuwe sessie moeten starten.

Een van de aspecten uit de singleplayer komt ook terug in de online co-op mode, en dan heb ik het over de kelk die vervoert moet worden. De Moogle die deze draagt als je alleen speelt, is namelijk in de co-op mode verdwenen, en dit houdt in dat een van de spelers deze moet oppakken en rond moet zeulen. Het is namelijk niet zo leuk om als gamer “kelk dienst” te krijgen, en het kan ontzettend frustrerend zijn als iemand anders zijn werk niet doet. Dit kan je avontuur behoorlijk vertragen en roept ook de nodige frustratie op bij andere gamers. Ze hadden de Moogle net zo goed in de multiplayer modus kunnen gooien, want het had behoorlijk wat meer plezier opgeleverd.

In de war…

Na het spelen van Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition , ben ik een beetje in de war over wat deze game moet zijn. Hoewel de singleplayer enigszins fatsoenlijk is, is hij niet diep genoeg om lang leuk te blijven. De game is dan ook gemaakt om met vrienden te spelen, want zo was de originele game ook bedoeld. De geremasterde editie doet echter weinig tot niets om je te laten meeslepen in de online multiplayer-modus en het is dan ook zo verdomd zonde dat er geen couch co-op modus in de game is gestopt. Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition laat me dan ook achter met een naar gevoel, want de basis van een goede kerkercrawler zit heeft Square Enix zeker goed weten te verwerken in deze game. Als het nu meer een gestroomlijnde multiplayer-ervaring was geweest die erop gericht was om goed na te bootsen wat het origineel probeerde te doen, had het een leuk spel kunnen zijn om met vrienden te spelen. Zoals het nu is, kan ik deze game alleen aanraden aan mensen die zitten te wachten op een flinke dosis nostalgie, want nieuwe gamers zal deze remaster niet snel aanspreken.

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered Edition is een nog steeds een tof concept, en heeft een schattige grafische update gekregen. Toch schiet de game tekort op het gebied van singleplayer qua diepgang, en nog meer als het gaat om multiplayer. Het is een aardige nostalgische ‘trip down memory lane’, welke eigenlijk verpest wordt door de gebrekkige online multiplayer modus.

Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Leuk concept
Schattige spelwereld met heerlijke muziek