[REVIEW] Grand Theft Auto V (PC)

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=A0RLOOyhr9M” opacity=”1″ quality=”default” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”10″ stopat=”280″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

Eindelijk is GTA V ook uit voor de PC! Het heeft even moeten duren maar wachten wordt beloond. De PC versie van Grand Theft Auto V verschilt qua gameplay weinig met zijn console broertjes en toch heeft Rockstar het voor elkaar gekregen om een hele hoop nieuwe zaken te implementeren. Rowdy reisde af naar Los Santos en verteld jullie er alles over.

*Krakaka* Michael Bay stylee
Er vanuit gaand dat iedereen GTA V weleens gespeeld heeft ga ik niet al te ver in op het verhaal van de game. In de singleplayer draait alles om de drie hoofdpersonages Michael, Franklin en Trevor die diverse crimele activiteiten uitvoeren in Los Santos en de verre omgeving daaromheen. Het verhaal is episch en bombastisch te noemen met veel bekende film effecten. Michael Bay zou het zo geregisseerd kunnen hebben. Tel daarbij de humor  en de vele gevatte acties en opmerkingen van Trevor op en je hebt een van de beste game-verhalen aller tijden!

GTAreview2

Over het geheel zijn er weinig veranderingen doorgevoerd in zowel de single- als multiplayer. Het zijn voornamelijk de grafische toeters en bellen die de PC versie superieur maakt ten opzichte van de console versies. Als je dacht dat de Xbox One en PS4 versie er gelikt uit zag dat valt je broek van verbazing op de grond als je de PC versie in volle glorie speelt. Je zou er bijna een hard plassertje van krijgen, want de game is zoveel scherper en vloeiender dan voorheen.

Er is ook veel meer detail te vinden, de wereld lijkt voller met passanten en auto’s, het water en de vergezichten zijn gewoon echt adembenemend. De game leeft meer dan voorheen, dankzij deze versie.

Geniet, met je bek open!
De spelwereld leeft helemaal als je in firstperson de wereld van San Andreas gaat verkennen. Het detail op de consoles was al heel groot maar mijn bek viel open van verbazing wat er allemaal te zien is en hoe de bevolking op je reageert. Dit in combinatie met toetsenbord en muis zorgen voor een optimale speelervaring. De headshots vlogen me om de oren al moet ik wel toevoegen dat het besturen van voertuigen hele andere koek is.

GTAreview1

Rijden en voornamelijk vliegen is met je toetsenbord en muis heel onwennig. Uiteraard is het mogelijk om de game met een controller te spelen maar dan gaat de actie te voet weer wat stroever. Handig is het ook om tussen beide controltypes te switchen. Met auto rijden had ik er zelf gelukkig minder last van, maar tijdens het vliegen, in helicopters en vliegtuigen, heb ik mijn gaminglaptop behoorlijk gebombardeerd met een flink aantal woorden waar ik niet trots op ben.

It’s alive, it’s alive…
Belangrijk voor een PC game is de optimalisatie. Dit is iets waar veel gamers zich zorgen om maakte omdat GTA IV voor geen meter te spelen was. Zelfs de meest brute monster PC had moeite om die game in zijn volle grafische pracht te tonen. Het liep net zo lekker als mijn wc-pot die doorgetrokken moest worden na een flinke boodschap.

GTAbench1

Gelukkig heeft Rockstar van zijn fouten geleerd. De game loopt als een zonnetje op diverse configuraties en dankzij de grafische instellingen kun je de game zo tweaken dat hij altijd soepel kan draaien. Mooie is dat de “medium” instellingen al betere plaatjes opleveren dan de Xbox One en PS4 versie. Zelf draai ik de game op “Very High” settings en je weet niet wat je mee maakt. Het verschil tussen de twee instellingen is al behoorlijk groot. De game heeft in ieder geval geen last van pop-up en haperingen tijdens de gameplay.

GTAbench2

Het is in ieder geval appeltje eitje om de game vol met 60pfs te spelen, ongeacht wat voor systeem je hebt. Oke, een Pentium 4 met een Geforce GTX 280 zal het niet zo snel trekken.  Heb je een Intel i5 processor met een GTX 500 reeks kaart dan moet de game al goed speelbaar zijn.

Smooth online criminal
GTA Online is op de PC ook genieten. Een leuk voordeel van de PC versie is dat je dit keer niet zo lang hoeft te wachten totdat de online spelwereld is ingeladen. Nu is het wel aan te raden om de gigantische 60 fuckin’ gigabyte(!) aan speldata te installeren op je SSD maar het scheelt aanzienlijk. Waar je op de consoles nog wel eens een aantal minuutjes aan het laden was, was mijn online game binnen 30 seconden geladen op mijn laptop.

GTAreview3

Als het gaat om de online matchmaking voor missies en heists kan ik met een gerust hart stellen dat je weinig tot geen connectie problemen gaat ondervinden. Het kan je nog eens overkomen dat je lang moet wachten voor je lobby gevuld wordt. Wel een klein irritatie puntje is het feit dat je na het spelen van een missie of heist in een andere server terecht komt dan de rest van je groep. Hierdoor kan het wat langer duren voordat je met dezelfde crew weer een missie op kan starten.

*Krakaka* Michael Bay stylee part deux
Een echte nieuwe toevoeging in de PC versie van GTA V is de Rockstar Editor. Een leuke en briljante tool om zelf korte en grappige filmpjes mee te maken. De Director Mode in de editor zorgt ervoor dat je van alles kunt invoegen in de game. Van verschillende karakters en auto’s tot het veranderen van het weer. Ook kun je verschillende perks inschakelen om een “over-the-top” Michael Bay film te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en door het spelen van de single- en multiplayer speel je ook nog eens leuke toevoegingen vrij voor de Director Mode.

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=L7j10PrKejk’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

Heb je even voor mij…
Oeeeee…. Voordat ik het vergeet is het eindelijk mogelijk om je eigen muziek toe te voegen in de game. Je krijgt dan een soort custom radiostation. Niks is voor mij zo lekker om door Los Santos of Blaine County te cruisen met op de achtergrond de heerlijke klanken van Fransje Bauer!

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=xR-hWde2YsY’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

Ik had het niet verwacht, maar ik heb uiteindelijk toch meer dan 1.000 woorden kunnen gebruiken om een game, die vrijwel iedereen al gespeeld heeft, opnieuw te recenseren. Maar laat ik eerlijk zijn: Grand Theft Auto V voor de PC is de ultieme versie van de game. De grafische pracht is met een goed systeem ongekend en overtreft alle vorige versies.

Dankzij de toetsenbord + muis combinatie speelt de game te voet veel beter weg. De besturing van de voertuigen is even wat lastiger maar het is snel en goed onder de knie te krijgen.

Tel daarbij de Rockstar Editor, met veel waanzinnige en creatieve manieren, om je eigen film te maken en je hebt een toevoeging die het de moeite waard maakt om de game opnieuw aan te schaffen.

Check ook mijn video: Daar laat ik je alle grafische opties en de benchmark zien op de Asus ROG G751JY Gaming Laptop!