Resident Evil Origins Collection | REVIEW

Resident Evil is een serie die het gros van alle gamertjes wel kennen. De latere delen kenmerken zich door het actievolle aspect in thirdperson. Wat vele gamers van de nieuwe generatie niet weten is de oorsprong van de serie. De eerste game kwam uit in 1996 op de PSX en was een waanzinnig succes vanwege de zenuwslopende horror- en schrik elementen in de game. Capcom had wellicht in gedachten dat de nieuwe generatie gamers een opvoedingslesje moesten hebben en komen met een prachtige bundel met twee oldschool Resident Evil games. Onze zombie fetisjist, Rowdy, voelde zich geroepen om weer terug te keren naar Raccoon Forrest om herinneringen op te halen met zijn ondode matties!

Remaster van een remake
Vorig jaar werden we nog verblijd met de HD remaster van de originele Resident Evil. Het was niet helemaal nieuw natuurlijk, want de HD versie van de game was een remaster van een remake uit maart 2002 die we mochten spelen op de Gamecube. Wel leuk aan deze Origins Collection is dat we nu twee games voor nog niet de prijs van één game krijgen. Naast Resident Evil kun je namelijk ook Resident Evil 0 vinden op het schijfje. Deze laatste game is een prequel en verteld het verhaal voor de gebeurtenissen in het macabere landhuis plaats vonden. Deze game vond zijn oorsprong op de Gamecube en kwam in november 2002 ook uit voor de Nintendo console.

REOrigins1

Broodje cortex met mayo?
Mocht je meer willen weten over Resident Evil HD Remaster dan raad ik je aan om de review van vorig jaar even terug te lezen op StarGamers. We leggen in deze review de nadruk op de prequel in de serie: Resident Evil 0. Het avontuur begint op de Ecleptic Express, een treintje wat rijdt door de Arklay Mountains, net buiten het stadje Raccoon City. De trein wordt belaagd door mysterieuze bloedzuigers waardoor deze tot stilstandkomt. Tijd om het S.T.A.R.S. team erop uit te sturen om de locatie te onderzoeken. Het schattige meisje Rebecca Chambers mag gaan kijken in het treintje en komt al snel tot de ontdekking dat alles niet is zoals het lijkt.

In het begin wordt je al snel opgeschrikt door de doden die plotseling zin hebben in een hapje van jouw hersenen op een broodje met mayo. Gelukkig kom je al snel iemand tegen die jouw helpt in jouw gevecht tegen de ondoden in de vorm van de gevangene Billy Coen. Al snel mag je de trein uit om de wondere wereld van Resident Evil 0 te verkennen.

REOrigins2

*Honkebonke* jeweettoch!
De basis van Resident Evil 0 is natuurlijk de Gamecube versie. En deze was voor zijn tijd waanzinnig goed uitgewerkt. Het grafische aspect van de game was voor die tijd bloedmooi en qua gameplay waren er een aantal nieuwe zaken, als het switchen tussen Rebecca en Billy. Omdat Capcom dacht dat de basis van de game goed was, hebben ze de boel zo minimaal mogelijk aangepast. Zo hoeven we de game niet meer te spelen in de oude beeldverhouding (al is die mogelijkheid er wel, voor een nostalgisch karakter) en is er de mogelijkheid om een nieuwe variant van besturing in te stellen.

Waar de besturing in de oldschool delen nogal frustrerend *honkebonkedoordegangstuiterend* waren, hebben we in de remaster van beide Resident Evil games een modernere besturing gekregen die in deze tijd van gaming vertrouwder aanvoelen.

Natuurlijk hebben beide games ook een kleine grafische update gekregen. Er is hier en daar wat detail bijgetekend en de resolutie van de games is wat getweakt zodat je niet tegen één grote pixel aan zit te staren die je dan ineens bijt. Maar in de basis is alles grafisch dus hetzelfde gebleven. Voor de echte diehard Resident Evil fans heb je de *stuiter* controls gewoon als beschikbare optie, zodat je gewoon weer lekker door de game kunt zwalken.

REOrigins3

Plakkie plakkie
Grafisch is de gehele Resident Evil Origins Collection niet echt hoogstaand te noemen. Beide games zijn opgewaardeerd naar een Full HD resolutie, kennen de karakters nieuwe textures en de statische achtergronden zijn geretoucheerd met nieuwe schaduwdetails. Doordat de karakters in de game aardig opgewaardeerd zijn, voelt het door de verouderde vaste camerastandpunten en statische achtergronden of dat de personages in de game er overheen geplakt zijn. De diepte klopt niet altijd en dat kan lichtelijk storend zijn, als je echt in het verhaal van de game komt.

Ook een minder punt is dat de cutscenes in de game behoorlijk gedateerd zijn en dat je het verschil tussen werkelijke gameplay en de filmpjes goed te zien is. Een beetje jammer dat ze deze zaken niet aangepast hebben, want het trekt je lichtelijk uit de game, dit terwijl de sfeer en het verhaal van beide games echt goed zijn.

REOrigins4

Poepie moeilijke hartattack shizzle
Resident Evil staat bekend om zijn schrikeffecten. We kennen het allemaal wel, loop je rustig door een gangetje heen, komen er ineens allemaal honden door de ramen zetten die een hap uit je bilnaad willen nemen. Je schrikt jezelf de pleuris, en door het moment van verstandsverbijstering bevries je door dit moment. In beide Resident Evil games zijn deze momenten in alle glorie aanwezig en kenmerken de reeks ook.

Laat ik ook vooropstellen dat de games poepie moeilijk zijn. Nja, je hebt de moeilijkheidsgraad zelf in de hand, aangezien je deze kunt selecteren, maar ben jij iemand die zich niet wilt laten kennen kom je nog weleens voor hete vuren te staan. Denk aan de schaarsheid van munitie, of het alleen kunnen opslaan met inktrollen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe minder je van dit soort zaken vindt. Ook de zombies worden moeilijker naarmate de graad en omdat je al zo weinig “healt” hebt, wordt het nog moeilijker gemaakt door de afwezigheid van Herbs en First Aid Spray.

Een ander punt van moeilijkheid zijn de puzzels in beide games. Resident Evil is nog wel te doen, maar in de prequel kom je zeker moeilijkere puzzels tegen waarmee je zowel Rebecca als Billy simultaan moet gebruiken. De puzzels in beide games zijn dan ook niet echt logisch te noemen, zoals ook het vinden van voorwerpen. Welke mafkees flikkert er nou schilden op een openhaard om een doorgang te openen? Dezelfde koekwaus die een sleutel verstopt in een standbeeld zeker? Advies is dan ook om alle objecten die je tegenkomt te onderzoeken, hoe onlogisch het ook mag zijn.

Een aspect wat een grote rol speelt is je inventory, want je hebt maar beperkt ruimte om spullen mee te nemen. Zo wordt je vaak geforceerd om bepaalde zaken te backtracken, wat kenmerkend maar ook zo ongelooflijk frustrerend is aan de eerdere Resident Evil games. Hoevaak ik wel niet vloekend voor mijn schermpje heb gezeten omdat ik die ene sleutel net niet mee kon nemen omdat de boel vol zat. Godnondetjuu buddie…

REOrigins5

Nieuwe toevoegingen all over the place
Ondanks dat beide games hier en daar hetzelfde zijn gebleven met een aantal cosmetische veranderingen, heeft Capcom nog wel de tijd genomen om toch een aantal zaken aan te passen om je scherp te houden. Zo zijn er nieuwe zombies toegevoegd, die na een handjevol kogels alsnog opnieuw opstaan om je daarna nog sneller te beroven van je voorkwab. Ook de layout van de mansion en de faciliteit zijn veranderd of verschijnen in spiegelbeeld om je van de apropro te brengen.

Een compleet nieuwe toevoeging die je kunt vinden in Resident Evil 0 is de Wesker mode. Deze krijg je na het voltooien van de game en kun je de game tot een goed eind brengen met Albert Wesker. Deze ultieme badguy heeft speciale krachten en natuurlijk  (voor diegene die hem kennen) een eigen agenda in de game. Naast dit stukje fanservice worden we ook nog eens getrakteerd op nieuwe vrij te spelen outfits voor Rebecca, Billy, Jill en Chris. Er is dus genoeg te unlocken voor de freaks die een game voor de volle 100% uit willen spelen!

Vorig jaar waren we maar lauwtjes over de remaster van Resident Evil. Dat zijn we uiteindelijk nog steeds, maar met de komst van deze Origins Collection krijg je wel lekker veel waar voor je geld. Voor nog geen 40 euro krijg je twee opgepoetste oldschool games waar de fans van de serie hun vingers bij af kunnen likken. Nieuwkomers in de serie zullen de games achterhaald vinden, vanwege het lage tempo, de vaste camerastandpunten, de verouderde graphics en de frustrerende backtracking gameplay.

Vooralsnog haal je een fatsoenlijke combipack in huis met twee games van historische waarde. Resident Evil heeft natuurlijk niets voor niets zelf een genre neergezet. Dus ben jij een liefhebber van dit soort games en wil je nou eindelijk eens zien waar de zombie pleuris oorspronkelijk is uitgebreken, waag jezelf dan in de wondere wereld van Resident Evil Origins!

Twee games voor de prijs van nog geen één
Brengt nostalgische gevoelens naar boven
Leuke nieuwe toevoegingen