SpongeBob SquarePants: Cosmic Shake | REVIEW

31 januari 2023
THQ Nordic
Purple Lamp
PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC
75

Iedereens favoriete pratende spons is terug in een nieuw avontuur, dus laten we plezier maken met SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake .

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake heeft een vermakelijk uitgangspunt waarin Patrick en SpongeBob wensen doen via een fles zeemeermintranen, wat onbedoelde gevolgen heeft. Het transporteert met name delen van Bikinibroek naar verschillende rijken die je vervolgens moet doorkruisen in de hoop alles weer normaal te maken. Oh, en het verandert Patrick ook nog eens in een soort ballon. Hoe dan ook, Cosmic Shake kent een hilarisch uitgangspunt en het leent zich goed voor de gameplay, aangezien het verkennen van deze gebieden zorgt voor een onvergetelijk avontuur.

Door SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake te spelen, zullen fans van de tekenfilmserie zich meteen thuis voelen, aangezien het zichzelf uitzonderlijk goed presenteert. Nu heeft het misschien niet de allerbeste graphics, maar het vertegenwoordigt de serie erg goed met zijn kleurrijke en fantasierijke gebieden, bekende cast van personages en charmante animaties die zeker een glimlach op je gezicht zullen toveren. Bovendien past de soundtrack erg goed bij de vibe van de game en kent het schattige melodieën en zorgt de voice-cast voor leuke momenten. Het is alleen jammer dat er geen gebruik is gemaakt van de Nederlandse stemacteurs, en ben je aangewezen om naar de Engelse stemmen te luisteren. Afgezien daarvan is het een zeer goed gepresenteerde 3D-platformervaring.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake is het soort platformgame waar het hele gezin van kan genieten. Het is dan ook een heel eenvoudig en intuïtief spel om te spelen met de basisacties waarmee je kunt rennen, springen en vijanden in het rond kunt slaan. Naarmate je vordert, kom je het vreemde segment tegen waarin je deelneemt aan een minigame, of je nu frisdrank drinkt met Sandy Cheeks of sokken hijst om als zeilen te gebruiken. Deze momenten voegen een welkome hoeveelheid afwisseling toe, hoewel ze uitzonderlijk eenvoudig en gemakkelijk zijn. Je ontgrendelt ook een reeks extra vaardigheden waarmee je dingen kunt doen zoals vijanden in bubbels omsluiten, vijanden van een afstand bespringen om zo naar het hiernamaals te trappen of slingeren naar bepaalde grijppunten. Het zorgt voor simpele actie met genoeg variatie om je lang genoeg te kunnen vermaken.

De vijanden die je moet verslaan in SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake zijn daarentegen niet zo divers te noemen, en je komt dan ook maar een handjevol varianten tegen. Daarnaast is er voor gevorderde gamers ook een gebrek aan uitdaging en de game is net iets te vergevingsgezind. Zelfs als je al je ondergoed zou verliezen (dat fungeert als een soort health indicatie), dan begin je gewoon opnieuw waar je was gebleven, dus er zijn geen echte gevolgen als je faalt. Dit kan de jongere gamers gelukkig maken, maar alle anderen zullen waarschijnlijk enigszins ontevreden zijn over hoe gemakkelijk het allemaal in de game is.

Tot slot, de campagne in SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake duurt ongeveer 6 tot 7 uur om uit te spelen. Terwijl je jezelf hier doorheen werkt, kun je extra kostuums vrijspelen door verdiende valuta (Jellies) uit te geven welke je weer verdient door optionele doelen te voltooien. Of je nu verspreide items verzamelt of verborgen gouden munten vindt; je zult vast veel plezier beleven aan het verkennen van de koddige spelwereld die de game kent. Bovendien komen diegene met verzamelwoede wel goed aan hun trekken, want er zit veel in de Cosmic Shake verstopt waardoor de speeltijd ruim verdubbelt wordt.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake is een degelijke 3D-platformgame die leuk is voor het hele gezin. Het weet de magie goed vast te leggen van wat de tekenfilm zo aantrekkelijk maakt. De game is niet heel erg uitdagend, maar de onderbroekenlol en de presentatie maken een heleboel goed.

Eenvoudige en gemakkelijke platformactie met veel afwisseling
Leuke presentatie en geluid
Handige unlockables en vaardigheden