Star Wars Jedi: Survivor | REVIEW

Cal Kestis is terug!

28 april 2023
Electronic Arts
Respawn Entertainment
80

Schrijf er Star Wars op en je verkoopt je product als warme broodjes. In ieder geval dat dat is zo’n beetje de strategie van een van de oudste en meest succesvolle franchises aller tijden. Desalniettemin had Respawn Entertainment een flink succes geboekt met Star Wars Jedi: Fallen Order, en hierdoor mocht de ontwikkelaar een tweede deel maken van Electronic Arts. Star Wars Jedi: Survivor is dan ook een direct vervolg op Fallen Order en brengt Cal Kestis terug. Weet het vervolg net zo te imponeren? Je leest het in de onderstaande review!

Hoewel Star Wars Jedi: Survivor een vervolg is, sluit het niet direct aan bij het verhaal van Fallen Order. Het is een paar jaar geleden dat Cal op de meest gezochte lijsten van The Empire stond. Het spel begint dan ook met Cal die door premiejagers naar Coruscant wordt gebracht om te worden uitgeleverd aan een senator. Op een spectaculaire wijze weet hij dan ook te ontsnappen uit deze situatie en vlucht aanvankelijk met zijn schip van de planeet Coruscant. Het schip loopt echter al snel schade welke onze held dwingt om een noodlanding op de planeet Koboh te maken. Op deze planeet (welke het middelpunt zal zijn van dit avontuur) ontmoet Cal niet alleen een oude vriend, die hem een ​​slaapplaats aanbiedt, maar zal hij ook een droid vinden uit het High Republic-tijdperk. Daarnaast stuit hij op nieuwe vijanden in de vorm van de Bedlam Raiders en hun leider Rayvis. Wanneer Cal leert dat er een geheime en bijna niet te bereiken planeet bestaat, denkt hij een plek gevonden te hebben waar hij en de zijnen zich kunnen verstoppen voor The Empire. Dit alles gaat niet zonder slag of stoot, dus bereid je voor op een waanzinnig avontuur.

Back-tracking galore

Het verhaal in Jedi: Survivor is wat persoonlijker dan de eerste game, en dit keer is er geen grote allesvernietigende dreiging welke je moet verslaan. Ook zal je niet constant opgejaagd worden door een Inquisitor, waardoor de game zo nu en dan een beetje doelloos aanvoelt. Ook back-tracking is iets wat veelvuldig zijn opwachting zal maken, en je zal dus flink wat moeten reizen tussen dezelfde planeten. The Empire is uiteraard nog steeds een van de grote dreigingen, en je zal dus weer vaak tegen Stormtroopers vechten. Een andere kritisch puntje is dat de nieuwe vijanden ook niet echt interessant en indrukwekkend te noemen zijn.

Later in de game wordt Jedi: Survivor wel wat interessanter en bloeit het verhaal flink op. Daarnaast kent de game een paar bijzonder indrukwekkende actiescènes en is de nodige humor ook weer aanwezig. Al met al is het verhaal goed geschreven, maar ook aardig voorspelbaar. Mocht je Jedi: Survivor uitspelen, dan zal je ook merken dat Respawn Entertainment wat deuren open laat om er eventueel voor te zorgen dat er een derde deel gaat verschijnen. Hoe en wat mag je natuurlijk zelf uitzoeken.

Star Souls

Het eerste deel kende natuurlijk al wat Soulslike-achtige gameplay, en dat is in Star Wars Jedi: Survivor natuurlijk niet anders. De gameplay is daarnaast net iets uitgebreider als in zijn voorganger en daarnaast worden de grootste fouten ook nog eens verbeterd. Zo heb je deze keer wel de beschikking om te fast-travellen en is het de moeite waard om de diverse planeten te verkennen. In Jedi: Survivor ontdek je naast de welbekende cosmetische upgrades voor je lightsaber, Force-echoes of andere upgrades, ook verschillende nieuwe outfits, haarstijlen, snorren, baarden, optionele bosses en meer. Ook is er dit keer veel meer variatie qua vijanden, waardoor het veel completer aanvoelt dan zijn voorganger.

Sicke styles

Ook heb je meer keuze in de Cal’s vechtstijl, en in het begin van de game krijg je tijdens een tutorial al snel drie stijlen tot je beschikking. In totaal zijn er vijf vechtstijlen om uit te kiezen, en elk van deze heeft zijn eigen sterktes, zwaktes en skill-tree. Zo is daar de gebalanceerde Single Blade-stijl en als je jezelf door hordes vijanden wilt hakken is de Double-Bladed Saber-stijl de perfecte keus. De snelle Dual Wield is nu niet enkel meer een speciale aanval, maar een volwaardige stijl geworden in Jedi: Survivor. Daarnaast is Cross Guard een compleet nieuwe stijl, waarmee je lightsaber veranderd in een wapen zoals dat van Kylo Ren. Als laatste heb je de beschikking over de Blaster, waarbij je een lightsaber combineert met een laserpistool. Het enige wat jammer is aan dit alles is dat je een keuze moet maken tussen twee stijlen die je tegelijkertijd kunt gebruiken. Als je een andere stijl wil, zal je een meditatie-spot moeten vinden om alles anders in te stellen.

Naast de (nieuwe) vechtstijlen zijn er ook meer Force-krachten in de game gepropt. De originele krachten zoals Push, Pull, Lightsaber Throw, Jedi Flip en onderwater ademen zijn vanaf het begin van de game al beschikbaar en diverse nieuwe krachten zullen dus tijdens het avontuur zijn opwachting maken.Je Force-powers hebben elk hun eigen skill tree, waardoor je al snel moet kiezen waarop je wil focussen, zoals meer health, de mogelijkheid om meerdere vijanden tegelijkertijd naar je toe te trekken en meer. Je zal wel beslissingen moeten nemen, want tenzij je echt alles doorzoekt of een beetje grindt, zijn er niet genoeg skill points om alles in de skill-tree sterker te maken. Ten slotte zorg je ervoor dat je je build afwerkt met diverse perks. Dit is vergelijkbaar zoals de ringen in Dark Souls of de charms in Hollow Knight welke je bepaalde bonussen geven zoals sterkere aanvallen of meer stims om jezelf mee te genezen. Hierdoor kun je dus op diverse manieren je eigen personage build opbouwen, wat in de vorige game niet echt mogelijk was.

Technische mankementen

Star Wars Jedi: Survivor kent dus een degelijk verhaal en solide gameplay. Daarnaast ziet het er allemaal best mooi uit, en kent het veel detail en ademt het de echte Star Wars-sfeer uit. De diverse planeten zijn gevarieerd en kleurrijk en de personage modellen zien er ongekend goed uit. Het enige grote probleem is dat de performance van Jedi: Survivor aardig ondermaats te noemen is. Door de grafische pracht heeft Respawn Entertainment er voor gekozen om op console Ray Tracing te gebruiken, maar is het niet mogelijk om dit uit te zetten.

Gevolg hiervan is dat je zowel een lagere resolutie krijgt en er duidelijke framedrops en screen tearing te zien is op je scherm. Dit euvel komt vooral voor als je de open wereld op de grootste planeet aan het verkennen bent. De game is zeker goed speelbaar, en de onlangs verschenen patch heeft al wat verbeteringen doorgevoerd, maar toch is dit probleem merkbaar aanwezig en ik kon mezelf hier best wel aan storen. Hopelijk wordt dit euvel in de nabije toekomst alsnog opgelost, want het zou afbreuk doen op de plezier die je met Jedi: Survivor kunt hebben.

Star Wars Jedi: Survivor is een game met een goed verhaal, toffe dialogen, solide gameplay en mooie kleurrijke graphics. Het enige wat de game in de weg zit zijn de technische problemen die het kent. De framedrops en andere mankementen weten je namelijk echt uit de beleving te halen en dat is behoorlijk jammer te noemen. Hopelijk weten Respawn en EA Games dit euvel op te lossen, want de game is zeker de moeite waard en dan vooral voor de echte Star Wars-fans!

Star Wars Jedi: Survivor | REVIEW
Interessant verhaal
Solide gameplay