Tales of Arise | REVIEW

10 september 2021
Bandai Namco
Bandai Namco
90

De “Tales” serie bestaat alweer sinds 1995 en is begonnen met de JRPG Tales of Phantasia welke alleen in Japan is verschenen op de SNES. Ondertussen zijn er maar liefst zeventien titels verschenen en hoewel deze franchise dus al eventjes mee draait probeert Bandai Namco wel met zijn tijd mee te gaan. Onlangs is Tales of Arise verschenen en in deze review lees je dan ook alles over deze JRPG.

Tales of Arise draait om twee hoofdpersonages. Als eerste is daar Alphen, een man  met geheugenverlies en het vermogen om geen pijn te voelen en daarnaast hebben we Shionne, een dame met een vloek die ervoor zorgt dat er bliksem die uit haar lichaam komt als er iemand in de buurt komt.

Touch me!

Tales of Arise speelt zich af in de wereld Calaglia waarin twee bevolkingsgroepen het tegen elkaar opnemen. Zo zijn daar de Dahna, een groep mensen die onderdrukt wordt en daarnaast heb je de Renan wat een elitair volk is. Het verhaal begint met een tot slaaf gemaakte Alphen die hard aan het werk is in de hitte van Calaglia als hij getuige is van Shionne die van iemand wegrent. Terwijl hij dit ziet dit gebeuren besluit hij haar te helpen, maar al snel mondt de achtervolging uit in een gebeurtenis waarbij Alphen Shionne aanraakt om te ontdekken dat hij niet de enige is met een hele speciale gave. Al snel komt het duo erachter dat zij met elkaar verbonden zijn, maar ze lijken niets van elkaar te weten. Dus besluit Alphen om Shionne te volgen in haar strijd om de elitaire Renan te verslaan in de hoop om zo haarzelf van de vloek te verlossen.

Hoewel het verhaal best diepgaand en goed in elkaar steekt is het wel vrij lineair opgezet. Dit wordt versterkt door de vrij lineaire map die de game kent, maar toch is er genoeg vrijheid om de spelwereld te verkennen. Ook is het mogelijk om eerder bezochte gebieden opnieuw te bezoeken om de diverse sidequests, grondstoffen, verzamelitems of andere zaken te zoeken.

Lineaire variatie

Terwijl Alphen en Shionne door de wereld van Dahna reizen, heeft elk rijk dat ze bezoeken een unieke omgeving. Zo kom je bijvoorbeeld in de besneeuwde bergen van Cyslodia, de herfstbossen van Mahag Saar en de natte en tropische landen van Ganath Haros. In elk rijk ervaren de Dahnans verschillende graden van vrijheid van de tirannieke heerschappij van de Renans. De spelwereld is opgedeeld in regio’s en iedere regio heeft zijn eigen open gebieden die middels doorgangen van elkaar worden gescheiden. Hoewel de game geen echte open wereld kent, kun je wel zelf beslissen waar je heen wilt. Voor het grote verhaal volg je nochtans voornamelijk een lineair pad, en dit is stiekem best een beetje jammer.

Tales of Arise en een Japanse action RPG, die herkenbaar aanvoelt. Met je rechterbumper doe je een standaard aanval en met de face buttons doe je “Arts”. Dit zijn speciale aanvallen die je zelf kunt instellen per personage. Je kunt ze instellen voor aanvallen op de grond en aanvallen in de lucht. Naarmate je verder komt in de game ontgrendel je steeds meer “Art” vaardigheden die je kunt gebruiken. Iedere Art is op hun beurt weer een unieke aanval met een unieke animatie en uniek effect of element.

Vriendschap

Alphen en Shionne maken veel vrienden op hun reis en al snel ontdekken ze dat het idee om elk rijk te bevrijden om de bevolking te bevrijden niet zo eenvoudig is als het lijkt. De cast aan personages is gevarieerd en elke persoon die jou vergezelt in je zoektocht heeft zijn eigen kleurrijke achtergrondverhaal om wat extra diepgang aan het verhaal te geven. Elk personage die zich bij je voegt heeft zijn eigen uitrusting en vechtstijl. Daarnaast kun je switchen tussen verschillende kostuums en door de variatie in personages is kun je strategieën bedenken om zo goed mogelijk gebruik te maken van de diverse vaardigheden die zij hebben, waardoor de gameplay aangenaam uitgebreid wordt. Daarnaast is er ook erg veel interactie tussen de verschillende personages die je tijdens dit avontuur tegenkomt.

Een van deze interacties is het boost-aanvalssysteem, wat een vitale rol speelt in de gevechten die Tales of Arise rijk is,  en het dwingt je een beetje om meer te doen dan alleen hacken en slashen. Naast het boosten van aanvallen, kun je ook verschillende elementaire vaardigheden leren, zoals het duwen van een vijand in de lucht, over limieten die worden geactiveerd wanneer je voldoende schade oploopt of perfecte ontwijkingen doet, boost-aanvallen die worden geactiveerd wanneer je hoge prestaties bereikt combo’s en mystieke kunsten die enorme schade aanrichten. Gevechten zijn chaotisch, maar erg leuk en het feit dat je echt een strategie moet bedenken om gevechten te voltooien, betekent dat je altijd betrokken zult zijn.

Hoewel de vrij lineaire opzet van Tales of Arise is het verkennen van de spelwereld een waar genot. Zo zal je tijdens je reis veel vijanden tegen het lijf lopen wat de nodige gevechten oplevert. Daarnaast kun je materialen vinden om je uitrusting te verbeteren, schatkisten openen voor geld of speciale uitrusting, uilen en vissen verzamelen, NPC’s genezen en vele sidequest voltooien. Er is dus genoeg te vinden en te beleven in Tales of Arise, waardoor je jezelf zeker uren mee zult kunnen vermaken.

Het zijn de kleine dingen die het doen

Om met de deur in huis te vallen ziet Tales of Arise er gewoonweg prachtig uit. De game kent veel kleine details en vooral als het gaat om de uitgebreide kerkers in de kastelen van Lords, vindt je prachtige kleine details die in de game verwerkt zijn. Een ding wat mij wel erg opviel, is dat er een duidelijk gebrek aan vijandelijke variatie is. Veel van de vijanden die je in de game tegenkomt zijn gewoon verschillende kleurvarianten van vijanden die je al eerder tegen gekomen bent. Hierdoor kunnen gevechten nogal eens repetitief aanvoelen en dat is best een beetje jammer, aangezien Bandai Namco zoveel energie heeft gestoken in het aankleden van de spelwereld.

Naast de prachtige graphics heeft Tales of Arise ook een waanzinnig vette orkestrale soundtrack die verandert terwijl je naar de verschillende gebieden reist. De geluidseffecten zorgen voor de nodige diepgang en de voice-acting komt overtuigend over en varieert van gekke luchthartige momenten tot extreem diepe gesprekken over beschaving, ras en wat het betekent om vrij te zijn.

Tales of Arise is een meesterwerkje en kent een diep verhaal met een geweldige cast aan kleurrijke personages. Ondertussen zijn de actievolle gevechten en is het verkennen van de spelwereld een waar genot. Ik kan dan ook stellen dat dit de beste Tales-game is tot nu toe!

Tales of Arise | REVIEW
Diep verhaal en intrigerende cast van personages
Toffe graphics en de kleine details maken de spelwereld een meeslepende ervaring