Tekken 8 | REVIEW

The king is back?

26 januari 2024
Bandai Namco
Bandai Namco
90

Fans van het fighting-genre hebben het afgelopen jaar zeker geen klagen. Zo hebben we al diverse pareltjes mogen spelen in 2023, zoals Street Fighter 6 en Mortal Kombat 1, welke beide hele degelijke titels waren. Maar daar blijft het niet bij, want er is nog een grootmacht binnen het genre welke ook een nieuw deel heeft gekregen. Sinds kort is namelijk ook Tekken 8 verkrijgbaar op diverse platformen, en of ook deze game hoge ogen weet te gooien lees je in de onderstaande review!

Wist je trouwens dat de Tekken-franchise het langste verhaal vertelt dat ooit in een videogame-reeks is verteld? Ik besefte het in de eerste instantie niet, maar toen ontwikkelaar Bandai Namco dit onlangs opmerkte vóór de release van Tekken 8, drong dit pas tot mij door. Vooral omdat ze deze opmerking niet zonder reden deden. Tekken 8 brengt het verhaal over de Mishima-familie naar een nieuw hoogtepunt.

Natuurlijk concentreert een aanzienlijk deel van het verhaal zich opnieuw op de competitie genaamd The King of Iron Fist Tournament, georganiseerd door de Mishima Corporation. Het toernooi werd ooit georganiseerd door Heihachi Mashima, maar wordt dit keer geregeld door zijn zoon Kazuya Mishima. Deze heeft geen interesse in de oorlog tussen machtige naties en wapenbedrijven en in plaats daarvan wil hij via een krachtmeting zien wie de sterkste vechter in de wereld is.

Daddy issues

Het verhaal is in zekere zin wel complex te noemen, maar het enige wat je moet weten is dat Kazuya’s zoon Jin niets kan met de machtsfantasieën van zijn vader en hem daarom in de weg staat. In feite draait het verhaal om de jonge Jin, die op stomme wijze afstand heeft gedaan van zijn geërfde duivelse krachten en daardoor weinig tegen zijn overmoedige vader kan beginnen. Gelukkig hoeft hij het niet alleen tegen zijn vader op te nemen en wordt hij bijgestaan door een aantal gelijkgestemde vechters, waaronder militair strateeg Victor en de mysterieuze Reina.

De verhaalmodus in Tekken 8 verspilt in ieder geval geen tijd door met een lange proloog te komen en je wordt gelijk in de actie gegooid. Want zodra je weet wat er in de hand is, rijdt Jin in een van de eerste scènes met zijn motor langs de zijkant van een wolkenkrabber het dak op om de lucht in te springen zodat hij het voertuig kan lanceren in de helikopter waar zijn vader Kazuya in zit. Het is gewoon puur spektakel wat je naar je hoofd gegooid krijgt en de overdreven actie spat werkelijk van je beeldscherm af zoals je wellicht gewend bent van de Tekken-franchise.

Het verhaal is best wel vet gemaakt, maar kent een overdreven vader-zoonconflict waar Goede Tijden Slechte Tijden stijl van achterover slaat. Desondanks houdt het verhaal en de bijbehorende gevechten je op het puntje van je stoel, maar wordt het zo nu en dan wel een beetje kunstmatig opgerekt. Desalniettemin staat dit alles als een huis overeind en motiveert het je zeker om door te spelen.

Ze hebben geluisterd

Ik moet wel zeggen dat het voor vechtfanaten wel echt genieten is, en Tekken 8 is zoveel meer geworden dan wat Tekken 7 te bieden had. Het nieuwe deel weet de bestaande gameplay op veel fronten te verbeteren en daarnaast voegt het ook wat nieuwe zaken toe waaronder diverse toegankelijkheidsopties. Het is dan ook goed te zien dat Bandai Namco aan de slag is gegaan met de diverse kritiekpunten van het vorige deel en deze op een goede manier heeft weten aan te pakken. Ze hebben dan ook goed geluisterd naar de community tijdens de vele closed network- en béta tests. Ook kent Tekken 8 maar liefst 32 personages die elk hun eigen duidelijke speelstijl kennen. Hierdoor is er voor wat wils en vindt je zeker een personage die goed bij je past.

In ieder geval is Tekken 8 een prettig toegankelijke game geworden waar de gameplay en controls intuïtief werken en dus ook snel onder de knie te krijgen zijn. Tekken 8 biedt dan ook een zogenaamde speciale stijl die je op elk moment kunt in- en uitschakelen met behulp van een schouderknop en die de ruim honderd toetscombinaties per personage vervangt door een sterk vereenvoudigd control systeem.

Dit doet in de eerste instantie denken aan het vierknoppensysteem uit de klassiek action-adventure games en het maakt het daarom gemakkelijk om in eerste instantie de fundamentele sterke en zwakke punten van een personage te begrijpen. Uiteraard zal je nog steeds de basisprincipes begrijpen van Tekken, zoals het uitvoeren van hoge en lage aanvallen op het juiste moment, het grijpen van de tegenstander of het afweren van inkomende aanvallen.

Het is uiteraard niet zo dat Tekken veteranen op deze manier voor de gek gehouden kunnen worden. De kennis die je hebt van de oudere games, zoals de juiste timing, afstand en talrijke bewegingen zorgen ervoor dat je duidelijk superieur bent aan elke beginnende buttonbasher. En het feit dat deze tactische diepgang samengaat met de intuïtieve gameplay is naar mijn mening de echte kracht van het vechtsysteem, dat door sommige gamers in mijn ogen ten onrechte wordt bekritiseerd. Het zorgt ervoor dat de game voor iedereen leuk is, en niet voor de die-hard fans. Hierdoor weet Bandai Namco de doelgroep te verbreden voor de game en dat is hun op zich goed gelukt.

HEAT!

De belangrijkste nieuwe toevoeging in Tekken 8 is wellicht het gebruik van het Heat-systeem. Bepaalde movesets ontgrendelen de Heat-mode, een modus waarbij je personage extra krachtige aanvallen kan doen, meer chip damage veroorzaakt, toegang geeft tot meer moves en combo’s waarmee je weer toegang krijgt tot een krachtige finisher die de Heat-mode weer laat stoppen. Heat-mode is beperkt in tijd én je kan het maar één keer per gevecht gebruiken, dus de timing hiervan is cruciaal om op bepaalde momenten in te zetten en geeft een volledig nieuw aspect dat een stevige laag tactiek toevoegt aan de game.

Deze toevoeging zorgt ervoor dat je bij elk gevecht werkelijk impact voelt en agressiviteit wordt dan ook sterk beloond, waardoor matches op een stoere manier gespeeld worden. Het voelt in ieder geval ontzettend lekker aan.

Arcade Quest

Naast de welbekende verhalende modus kent Tekken 8 ook Arcade Quest. Dit is een ander groot deel van de singleplayer-ervaring in de game en het is een modus die gebouwd is om je elk aspect van de nieuwe gameplay mechanics te laten ontdekken. In Arcade Quest ben je een jonge Tekken-speler die van arcade naar arcade reist om mensen uit te dagen om zo groter te worden in het wereldje. Hier wordt je spelenderwijs geïntroduceerd tot verschillende oude en nieuwe Tekken-mechanics, zoals het nieuwe Heat-systeem en de typische Tekken combo’s.

Qua opzet doet het erg denken aan de World Tournament-mode uit Street Fighter 6, waar je met je eigen fighter diverse tutorials doorloopt in een soort hub wereld. Arcade Quest slaagt er dan ook in om je als speler mee te nemen in de vele lagen die Tekken 8 je te bieden heeft. En ik kan je vertellen dat dit er heel wat zijn, en dit wordt dus op een uitermate leuke manier gedaan.

Online dingen

Waar ik in de eerste instantie erg bang voor was, was de online ervaring van Tekken 8. De online servers in Tekken 7 waren namelijk bizar slecht te noemen en het duurde vaak een eeuwigheid om een online match te vinden en kende het de nodige framedrops en lag. Gelukkig kan ik melden dat dit bij Tekken 8 totaal niet is, want binnen een poep en een scheet vonden we een match en lag was er nagenoeg niet te vinden. De toevoeging van Ghost Data in de online lobby’s maakt het wachten op een potje ook veel aangenamer en het brengt daarnaast de nodige afwisseling in de game. Je kunt dus even lekker trainen voordat je werkelijk een gevecht in gaat, en met de snelle laadtijden van de nieuwe consoles voelt dit als een verademing aan.

Bandai Namco levert met Tekken 8 weer een geweldige ervaring af. De ontwikkelaar heeft geleerd van zijn fouten en heeft dan ook goed naar de community geluisterd. De game ziet er ook geweldig uit en kent genoeg variatie in de vorm van diverse modi en trainingopties en kent genoeg vernieuwingen die de game leuk maken voor nieuwkomers als veteranen.

Tekken 8 | REVIEW
Vechtsysteem die net zo toegankelijk als diep is, voor veteranen als nieuwkomers
Verhalende modus is een overdreven maar actievol spektakel