Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan | REVIEW

De Turtles zijn voor menigeen jeugdsentiment. De oldschool cartoons uit de jaren ’80 waren tof, de games op de NES, SNES en Megadrive waren vet en daarom slaakte Rowdy ook een kreet van enthousiasme toen Platinum Games en Activision een nieuwe Turles game aankondigden. De eerste trailers waren hoopgevend, en de cellshaded screenshots zagen er goed uit. “The hype was real”, maar weet deze nieuwe game van Platinum Games wel te overtuigen? Rowdy verteld je er alles over!

Laat ik beginnen om te vertellen dat ik een groot Turtles fan ben. Leonardo, Raphael, Micheangelo en Donatello zijn mijn jeugdhelden. Ik ben dan ook een groot fan van de oude stripboeken en cartoons van de schildpad helden, en heb in de jaren ’90 ook flink wat uren doorgebracht met de Turtles game op de NES en Turtles in Time en Tournament Fighters op de SNES. Na deze periode hebben we weinig meer gehoord van onze groene helden, met bandana’s. We hebben nog flink wat middelmatige games gehad op de vorige generaties consoles die totaal niet wisten te overtuigen en flink de plank missloegen als het ging om gameplay. Daarom was de hoop ook zo groot met de aankondiging van Platinum Games, aangezien zij ook een waardige Transformers game hadden afgeleverd. Vol goede moed pleurde ik mijn Playstation 4 ook aan, om aan de slag te kunnen met de vier helden en de strijd aan te gaan tegen Shredder, Krang en al het andere Foot Clan tuig!

TMNT 3

Een schop onder je aarsje

Het verhaal van Mutants in Manhattan zal zeker geen prijzen gaan verdienen dit gamejaar. Zoals gewoonlijk wordt The Big Apple weer geteisterd door Shredder en Krang, die samen met zijn Foot Clan de hort opgaat om de stad te vernietigen. Tijd voor onze schildpad vrienden om hier eens een stokje voor te steken, en deze snode vlegels een schop onder hun aarsje te geven.

Het verhaal is dan wellicht niet bijster origineel, de cutscenes zien er wel erg goed uit. Op de een of andere manier gebruikt Platinum Games een ander soort engine tijdens de gameplay, want hier ziet de game eruit alsof het gemaakt is voor de Playstation 2. Een ander opzienbarend feitje is dat de Playstation 4 en Xbox One versie op maar 30 beeldjes per seconde draaien. De game is ook uit voor Playstation 3 en Xbox 360, en deze draaien ook op 30 fps. Daarnaast zie je nagenoeg geen verschil in het grafische aspect van de game, met uitzondering dat de game op de nieuwere consoles op Full HD draaien. Dit belooft dus al niet veel goeds…

TMNT 2

Teenage Mutant Ninja Boutgame

Platinum Games komt met een game die in grote lijnen een beetje dezelfde opzet kent als Transformers: Devastation. De game is opgedeeld in negen levels met elk zijn eigen eindbaas. De levels zijn variërend opgezet, zo kom je bijvoorbeeld terecht in een gedeelte van Manhattan waar je jezelf kunt uitleven en diverse objectives moet volbrengen, maar komen er ook aardig wat lineaire levels voorbij zoals het metro netwerk van New York, waar je dankzij diverse metro’s moet reizen naar diverse stations. Dit klinkt uiteraard nog best leuk, maar de gehele spelwereld is zo ongeloof kaal en ongeïnspireerd vormgegeven, dat je met een slappe tampeloeris door de game aan het hobbelen bent. Zoals je wellicht weet kennen de Turtles best wel wat humor, en dat is ook te merken in de oneliners van de helden. Jammer genoeg zijn er te weinig oneliners opgenomen, waardoor je vaak dezelfde shit uit de monden van de Turtles hoort komen. Uiteindelijk weet de game nergens te imponeren, en na een hele korte tijd worden de omgevingen en de diverse missies behoorlijk repetitief en saai. Daar komt ook nog eens bij kijken dat je binnen 4 uurtjes, op de hoogste mogelijkheid jezelf door de game kan rammen. Ik mag dan ook al wel oordelen dat Mutants in Manhattan ook bestempeld mag worden als een saaie boutgame, die in hetzelfde rijtje geschaard mag worden als de “remaster” van de Deadpool game, welke ook schrikbarend slecht afgewerkt was.

TMNT 1

Modderfokking buttonbash tsunami

De eindbazen per level zijn erg leuk gevonden, maar ook hier gaat het een en ander mis met de game. Het is natuurlijk ongelooflijk tof om oude gezichten zoals Slash, Wingnut, Bebop en Rocksteady in een cellshaded Full HD sausje te aanschouwen (met flink wat afzichtige karteltjes), maar helaas zit er totaal geen uitdaging in whatsoever… De eindbazen zijn zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad stootkussens te noemen. Als een ware buttonbash tsunami modderfokker kun je tekeer gaan tegen de diverse eindbazen, en naarmate je in de gaten hebt wat hun bewegings- en aanval patroon is wordt het nog makkelijker. De eindbazen kennen daarnaast ook nog eens eens een multi lifebar, en in totaliteit mag jij jezelf door zeven levensbalken heen rammen voordat de eindbaas het loodje legt. Was het al kut dat er geen uitdaging in de eindbazen zat, moet je ook nog eens lekker lang met ze doorbrengen… *zucht*

TMNT 5

Goed, maar toch weer zo slecht…

Mutants in Manhattan had zo goed kunnen worden. Als Platinum Games, de game nou eens fatsoenlijk had aangekleed, de graphics iets scherper had gemaakt en voor een beetje variatie had gezorgd was dit een toffe game te noemen. Want wat de game wel goed maakt is de besturing en de upgrade mogelijkheden van jouw schildpad vriendjes. Zo kun je de Turtles, voordat de missies beginnen, uitrusten met vier side-arms en vier speciale Ninjitsu technieken. Deze laatste is zeker tof te noemen, omdat je zo een groepsaanval met de Turtles kan doen, of juist een karakteristieke Turtle aanval kan uitvoeren. Naarmate de game vordert, kun je jouw favoriete schildpad ook nog lekker upgraden, en dit is ook uitermate goed gedaan, waardoor de game wel te herspelen is, was het niet dat de game zo fokking saai is.

Daarnaast is de combat ook nog wel vermakelijk te noemen. Je hebt twee knoppen nodig om te vechten, waar een dient voor een lichte aanval en de andere knop voor een zware aanval. Daarnaast kun je lekker blocken, counteren en zelfs een parry uitvoeren. En ondanks dat de combat is gericht op tactiek, verandert de game al snel in een hersenloze buttonbasher vanwege de slechte AI en het gebrek aan diepgang bij de vijand.

TMNT 4

To splitscreen, or not to splitscreen?

Een van de grootste minpunten van deze Turtles game is het gebrek aan een splitscreen multiplayer. Er is niets zo lekker om met een aantal vrienden op de bank, vergezeld met een krat bier deze game te spelen. Helaas is dat totaal niet mogelijk, terwijl dit makkelijk mogelijk was geweest. De game kent wel een online component, waardoor je dus met vier vrienden lekker online kunt buttonbashen. Op zich is dit met vrienden nog wel aardig om een keer te doen, aangezien een menselijke medespeler altijd nog beter is dan de AI die de game kent. Maar aangezien de singleplayer ervaring al zo tergend kut te noemen is, zal je de online multiplayer ook al snel links laten liggen. Je speelt dezelfde ongeinspireerde levels en er is totaal geen verandering ten opzichte van de singleplayer, met uitzondering van de eindbazen. Waar je in de singleplayer nog tegen een eindbaas vecht, krijg je er nu twee tegelijkertijd voor je kiezen. Tijd om je controller helemaal kapot te bashen dus, aangezien de intelligentie van de eindbazen nog steeds lijkt op die van een broodje shoarma…

Conlusie

Het had zo mooi kunnen zijn, maar toch valt het ongeloof vies tegen. Waar we goede hoop hadden dat Platinum Games een volwaardige Turtles game in elkaar had kunnen flansen, worden we getrakteerd op onafgewerkte, middelmatige strontzooi. De game kent gewoon te weinig variatie, is binnen een poep en een scheet uitgespeeld, ziet er voor een Playstation 4 / Xbox One game gewoonweg te ondermaats uit en is totaal niet de moeite waard om aan te schaffen. Al zou je deze game binnenkort in de budgetbak vinden van jouw regionale gameshop, dan mag je deze dan ook lekker laten liggen. Wat zeg ik… Al zou je geld toe krijgen, dan moet je volwaardig het geld aannemen en de game gewoon verbranden.

Het is jammer maar waar, Platinum Games is er niet in geslaagd om een geweldige Turtles game neer te zetten. Ik sluit mijn SNES gewoon weer aan, en ga eens lekker nostalgisch bashen met Turtles in Time! Doei!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=hO_jtTw87kw, https://www.youtube.com/watch?v=GKEulIx1DUM” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”5″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

40
Lezer beoordeling2 Stemmen
43