XCOM 2 | REVIEW

Potverdikkeme, we lost the war!? In XCOM 2 begin je eigenlijk weer helemaal van vooraf aan. In XCOM probeerde je de wereld te redden en in XCOM 2 kom je er eigenlijk achter dat het allemaal voor niets is geweest. Hoe negatief dit ook klinkt, het maakt de game er niet minder op en zo heb je weer aardig wat uurtjes plezier aan het tactisch afmaken van die vervelende aliens. Advent, ook wel de Aardsnitches, hebben een pact gesloten met de aliens waardoor deze de wereld hebben kunnen overnemen. Officer Bradfort heeft in de tussentijd dus geen succes geboekt. Maar het is natuurlijk ook veel leuker om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan: de wereld terug veroveren.

Een behoorlijk schip

Wat ik vanaf het begin erg slim vind, is het feit dat de maker van het spel Firaxis een uitweg heeft gevonden om een goede sequel neer te zetten. Je basis is veranderd van een ondergrondse bunker naar een kapot ziek vrachtschip, zo groot als de Titanic, met de naam Avenger. Nee, er zitten geen Marvel characters verscholen in deze game. Hoe tof zou dat zijn? Misschien een Mod Firaxis? Met dit schip reis je de gehele wereld over om deze uiteindelijk weer te gaan overnemen. Wist je nog dat je in de vorige game (2D-omgeving) luchtaanvallen kon incasseren? Daar hebben ze een soort vervolg opgemaakt door UFO’s rond te laten zwermen die je het zo nu en dan lastig kunnen maken en je kunnen attacken.

UFO!

Ook visueel vind ik het veel toffer om in zo een vrachtschip te zitten; ik vind een ondergrondse bunker iets te ouderwets voor zo een moderne omgeving. Maar dat is een mening. Het vrachtschip heeft delen die niet helemaal meer intact zijn en deze kun je dan “repareren”. Dit kun je doen met “Engineers”. Dus waar je in deel 1 je basis steeds groter maakte, maak je nu niks groter maar repareer je alles. Waardoor je dus uiteindelijk wel een steeds groter vrachtschip krijgt. Ook was het zo dat je er hiervan in deel 1 zoveel van had dat ze er bijna vrijwel hetzelfde uitzagen en totaal niet gepersonaliseerd waren. In XCOM 2 zijn ze vrij schaars en hebben ze ook een eigen naam en uiterlijk, iets wat ik zelf erg tof vind. Zo bouw je toch meer een band op met je team. De engineers kan je kopen maar je kan deze ook vrijspelen door belangrijke missies te voltooien. Ook heb je scientists: deze geven een boost aan je research. Hier was ik niet echt van onder de indruk. Ik vond de engineers toch een stuk toffer. Misschien dat dit te maken heeft met het ook echt zien wat ze doen. Scientist doen research, iets wat ik meestal toch niet zo boeiend vind. Vroeger in Age of Empires vond ik dat belangrijk, maar dan noem ik ook wel een potverdikkie dikke klassieker.

MAAR! toen kwam ik erachter dat onderzoek eigenlijk belangrijk is voor het hele verloop van het spel. Eigenlijk gewoon het belangrijkste, en toen begon ik het toch wel interessant te vinden. Het is namelijk niet handig als je in het begin denkt “oh, maar dit onderzoek is duur, die ga ik skippen”. Want dan sta in één keer tegen zo’n ziek army aliens, maar heb je nog steeds dezelfde defence en levenspunten dat je eigenlijk bij één verkeerde stap alweer het loodje legt. Bij deze researches is er ook een nieuwkomer onder de naam “Mindjack”. Dit is een aanval die ervoor zorgt dat je de tegenstander gewoon instant dood maakt terwijl je in zijn hoofd kruipt om informatie te verkrijgen die belangrijk is voor de volgende stap. LIKE WTF!? Ja, toen ik dit schreef dacht ik ook dat ik in een verkeerde film was beland.

Stand up for your rights

The peoples, a.k.a. de fucking bazen van deze game hebben hun skillset redelijk uitgebreid. In deze game heb je een aantal verschillende classes die jouw peoples kunnen beoefenen. Er is geloof ik ook een vijfde maar daar heb ik op dit moment nog geen gebruik van kunnen maken. To be continued.

Ranger, is close-combat gericht en heeft een agressieve speelstijl en is een baas met zwaardvechten.

Grenadier, is een explosievenexpert en is into de heavy guns, uitgerust met een granaatwerper.

Specialist, is de man/vrouw van het moderne spul, deze besturen bijvoorbeeld drones die tijdens het spelen kunnen zorgen voor ondersteuning in gevechten zowel op het gebied van medische ondersteuning als aanvallende ondersteuning. Als vast wapen kunnen deze alleen een rifle dragen, geen shotguns dus zoals op sommige early-pics wel te zien was.

Sharpshooter, je raadt het al: de afstandmothafuckaz die je met één hit kapot kunnen maken. Uitgerust met een snipert en een handgunnetje. Het speciale aan de sharpshooter, is dat je niet hoeft te switchen tussen sniper en handgun, je kunt direct schieten met je pistool. Ook de speciale munitie die deze gappies dragen is zowel te gebruiken voor de snipert als het handgunnetje.

Xcom 2 sniper rifle sharpshooter

Door de juiste keuzes te maken aan het begin van het spel wat betreft upgrades, kun je een heel eind komen en veel meters winnen. Natuurlijk moet je eerst een paar keer een foute keuze maken. Dat maakt het natuurlijk een stuk spannender. Upgrades zijn dus wel degelijk belangrijk en het keyword is teamwork!

Nog leiper dan Alien vs Predator

Yep, de aliens in XCOM 2 vind ik persoonlijk een stuk toffer dan in deel 1. Er is veel meer afwisseling in de verschillende aliens en ze zijn ook wat moeilijker neer te halen. Door het verhaal van hierboven is het gelukkig wel zo dat dat goed in balans is met de skillset van je soldiers. Het zijn eigenlijk allemaal een soort van verbeterde versies van de aliens in deel 1. De Muton, die vroeger groot en bruut was, is dat nu nog steeds alleen heb je ook een kleinere versie. Voor die kleine moet je vooral oppassen want die kan je soms in één klap killen. De echte bigass Muton bombardeert je vooral met granaten en explosieven. De grey aliens die we ook wel kennen onder de naam Sectoids zijn een stuk langer dan in XCOM 2’s voorganger. Zo kunnen zij gekillde enemies terug tot leven brengen en hebben ze psychische aanvallen die je soldiers door het dolle heen kan drijven. Misschien wel het allerbelangrijkste is dat ze je units over kunnen nemen, wat tactisch ook wel wat vermogen eist natuurlijk. Ook heb je nog slangachtige aliens onder de naam Viper, dit is de vervanger van de Thin Men. En ik hoor jullie denken, ik heb deel 1 niet gespeeld. Ga doen dan! En zo niet dan moet dit toch al te bruut voor woorden klinken. Dit zijn natuurlijk lang niet alle aliens en enemies, jullie moeten tenslotte de game zelf ook maar eens gaan ontdekken. Maar ik beloof je er is nog veeeeel en veeeeeeel meer.

xcomplaatejalientje

Tick-Tock

Jullie kennen natuurlijk die tijdtikker. Dit heeft mij veel spannende momenten opgeleverd en in sommige stresssituaties ga je dan ook al snel de verkeerde keuze maken. Soms had ik niet eens door hoelang ik nu eigenlijk al aan het spelen was, en toen was de tijd om. Het is meeslepend, verslavend en uitdagend. De klok maakt het dus extra spannend, want bepaalde missies zijn gewoon vrij moeilijk te behalen in de gegeven tijd zonder de moeilijkste weg te kiezen.

time

Advies

Bedenk goed wat je wilt met je specialist. Die heeft namelijk een drone die voor verschillende functies kan fungeren. De drone kan dienen als hacker of als medicine man. En geloof me je hebt het beide harder nodig dan je denkt, en daar beginnen de keuzes alweer. Ik heb voor de hacker gekozen omdat ik dat idee gewoon heel erg tof vond en ik dacht dat het tactisch slim zou zijn. Niet doen! Zorg ervoor dat je voor de dokter gaat, want zonder kleerscheuren kom je de levels niet door en geen dokter is goodbye soldiers.

XCOM 2 is de game voor de tactische strategist

Wat een compleet en supergroot spel is XCOM 2. Nouja, zo groot als je hem zelf wilt maken natuurlijk. Je hebt een hoop missies die succesvol moeten worden afgesloten en eigenlijk heb jij zelf in de hand hoe en met welke materialen je dat gaat doen. Keuzes maken is één van de belangrijkste aspecten van dit spel en dit maakt het door het verloop van het spel des te leuker. Hij lijkt best veel op het eerste deel qua vormgeving, maar dan vele malen beter. Er zijn natuurlijk wat mindere kantjes aan het spel; die zijn echter minimaal. Ik moet wel zeggen dat ik de eerste paar uur wel zoiets had van “nu is het wel even genoeg”. Er is weinig rust en je wordt meteen in de actie gegooid. Dit had wat mij betreft wel een beetje mogen worden opgebouwd. Het verhaal is erg tof. Het klinkt misschien cliché, het is echt een verhaal waar je ook lekker in wordt gezogen alsof je de nieuwste film in de bioscoop gaat bezoeken. Laat ik het zo zeggen, mocht de pleuris echt uitbreken en er zijn aliens die onze wereld over komen nemen, dan ziet dat eruit zoals in XCOM 2. Aliens kapot knallen en samen met je maten ervoor zorgen dat je die wereld terug krijgt. Mocht die dag ooit komen, dan zijn wij van StarGamers prepared. Maar voor nu weet ik nog niet of we de wereld wel gaan heroveren (nog niet uitgespeeld), maar ik ga er wel mijn stinkende best voor doen.

XCOM 2 | REVIEW
Complete game
Veel verschillende keuzes