TITANFALL 2 | REVIEW

Titanfall is een game welke je helemaal de bomb vindt, of juist niet. Met de komst van diverse futuristische shooters de afgelopen jaren, valt de game in ieder geval wel op. Het eerste deel verscheen twee jaar geleden exclusief voor de Xbox One en PC, terwijl Playstation gamers finaal buiten de boot vielen. Met de komst van Titanfall 2 kunnen ook zij nu genieten van deze gamereeks. Het is in ieder geval tijd om eens flink wat konten te trappen in dit tweede deel van de serie!

Titanfall 2 is een futuristische shooter met veel bekende elementen die we in andere games hebben gezien. Het is voornamelijk ook een snelle game, gevuld met wallruns, vette nieuwe wapens en natuurlijk de gigantische Titan robots. Als je het zo hoort denk je gelijk aan de Call of Duty reeks, maar Titanfall zorgt toch voor zijn eigen smoelwerk en doet juist alles goed, waar het bij de concurrentie nog wel eens wat minder gaat.

Het originele Titanfall was een pure multiplayer ervaring, en ontwikkelaar Respawn Entertainment kreeg daarom ook de nodige kritiek vanwege het ontbreken van een singleplayer campaign. Ondanks dat de multiplayer ervaring een solide basis was, waren er veel gamers toch benieuwd naar het verhaal achter het universum van Titanfall. Respawn pikte deze kritiek in ieder geval goed op, en komt met ’n een-speler modi voor deeltje twee.

titanfall-2-1

Onbeperkt spare-ribs?

In de campaign mode kruip jij in de huid van Jack Cooper. Een soldaat welke in training is als Titan Pilot bij de Militia. Vanaf het eerste moment wordt je al gelijk op sleeptouw genomen door de game, en krijg je een trainingsmissie waarin de diverse vaardigheden worden uitgelegd als Pilot. Ondanks dat we hier nog geen echte vijanden over de kling jagen, is dit al een ervaring van jewelste. Je krijgt namelijk echt het gevoel deel te nemen aan de training, en er is al snel een klik die je voelt met de game.

Na deze training wordt je al snel in het verhaal gedompeld, en krijg je door een aantal dramatische wendingen snel de controle over een Titan, genaamd BT. In de loop van het verhaal krijg je ook werkelijk een band met je mechanische side-kick en samen met hem ga je de strijd aan tegen de IMC.

Het klinkt allemaal lekker oppervlakkig, en dat heb ik bewust ook gedaan. De campaign van Titanfall 2 is er eentje die ik lang niet meer had gezien. Eentje van epische proporties met veel variatie en geweldige personages. En ondanks dat je deze modi binnen acht uurtjes uit kunt spelen, voelt het gewoon goed. Op de een of andere manier leeft de campaign ook echt, en dat is iets wat ik niet zo snel had verwacht. Deze singleplayer ervaring neemt je ook nog eens mee naar diverse oogstrelende locaties, kent leuke uitdagende puzzels en staat gewoon als een huis. De campaign is net als onbeperkt spare-ribs eten: Ongelooflijk lekker, het vult ontzettend goed, je kan er niet genoeg van krijgen en op het einde van de rit mag je die lekkere vette vingers van je aflikken. Mjammie!

Multiplayer madness

Dus die singleplayer ervaring is dus kneiter goed, maar zoals zoveel shooters koop je deze game uiteraard om de multiplayer mode. Ik mag je vast verklappen dat Titanfall 2 een hele solide basis legt als het gaat om het online gedeelte. Je hebt een flinke lading aan diverse gamemodes waarmee je online kunt knallen, waarvan de meeste stiekem al in het eerste deel te vinden waren. Zo is daar bijvoorbeeld Attrition, een variant van Team Deathmatch, waar je punten krijgt voor het killen van Pilots en bots. Of wat dacht je van Amped Hardpoint, een variant van het welbekende Domination. Hier moet je bepaalde punten op de map zien vast te houden, en terwijl je kills maakt kun je flink wat punten verzamelen. Een nieuw onderdeel in dit tweede deel is Bounty Hunt. Een spannende nieuwe modi die je zeker even bezig kan houden. Op de map zie je diverse punten waar bots spawnen. Door deze neer te knallen, tezamen met de diverse Pilots, verdien je dikke cash. Zo nu en dan wordt er een bounty op iemands hoofd gezet, en haal je deze Titan/Pilot neer dan verdien je extra doekoe’s. Dit is opgedeeld in diverse rondes, en als een ronde eindigt is het zaak om je centjes te uploaden op een bepaald punt. Lukt je dit niet, en haalt iemand je van de tegenpartij neer, dan verlies je geld en verdwijnt dit naar de tegenpartij.

Naast de bovengenoemde modes, zijn er ook nog een aantal standaard modi zoals Capture the Flag en Free for All. Voor die-hards met echte skills heeft Respawn nog de Coliseum mode toegevoegd. Hier ga je 1v1 in een kleine ruimte elkaar te lijf, wat zorgt voor een intense en soms ook wel frustrerende ervaring.

titanfall-2-2

Moederneukende Titans

Titanfall 2 is in de gameplay basis weinig veranderd. Je start een potje met een eigen gemaakte load-out en kun je kiezen uit een van de zes voorbepaalde Titans. Elke gamemode heeft hetzelfde doel, namelijk het neerhalen en kapot schieten van de tegenpartij. Naarmate je kills maakt, loopt je Titan metertje op en zit deze vol dan mag je jouw mechanische vriend oproepen om moeders te neuken. Je Titan zal vanuit de hemel naar beneden dalen (vandaar de naam Titanfall uiteraard), waarna je plaats kunt nemen in deze gigantische mech. Heb je geen zin om in je Titan te klimmen, kun je deze ook op auto-mode zetten en zal de AI proberen dood en verderf te zaaien op het slagveld. Loopt het potje op zijn einde is het zaak voor de verliezende partij om naar de dropship te spurten. De winnende partij zal het restant op moeten ruimen voordat zij de dropshit bereiken.

Het orginele Titanfall stond bekend om zijn shitload aan customization opties, en dan zowel aan de kant van je Pilot als je Titan. In deel twee is dit in de basis niet anders, al zijn er wel wat abrupte veranderingen doorgevoerd. Je mag in de game jouw Pilot aanpassen naar wens. Naarmate je verder komt in de game, en dus een hoger level bereikt, speel je diverse zaken vrij. Je levelt niet alleen je Pilot, maar ook je wapens en Titans. Hoe hoger een level, hoe meer mogelijkheden. Zo krijg je nieuwe attachements voor je wapens, maar ook nieuwe skins. Ook kun je jouw pilot en Titan cosmetisch aanpassen, en speel je deze zaken vrij door zoveel mogelijk te spelen en dus te levelen.

titanfall-2-3

In totaal heb je de beschikking over zes verschillende Titans, welke je gaandeweg vrij speelt in de game. Elke Titan heeft zijn eigen plus- en minpunten, kent het zijn eigen wapen en zijn ze uit te rusten met hun eigen eigenschappen. Maar waar het in Titanfall 1 nog mogelijk was om je Titan compleet te customizen, is het in deeltje twee anders. Dit keer zijn je Titans voorbepaald en zijn ze gebonden aan een specifiek wapen. Het is dus niet mogelijk om zelf wapens toe te kennen aan jouw Titan. Hierdoor komt er wel een tactisch aspect om de hoek kijken, want zodoende zul je toch moeten kijken welke Titan je gaat spelen in een match. Zodoende kun je gaan supporten, of juist tanken om de Titans en Pilots van de tegenpartij het leven zuur te maken. Een welkome aanpassing dus, al zullen veel Titanfall spelers het wellicht niet met me eens zijn. Als Pilot heb je trouwens nog wel een hele kluif aan het neerhalen van zo’n godsnakend grote en sterke Titan. Gelukkig kent de game ook Anti-Titan wapens, en dankzij de toevoeging van de Grappling Hook kun je zo op een vijandelijke Titan terecht komen om deze aardig wat schade toe te brengen. Titans kunnen wel moederneukers zijn, maar ze zijn niet onoverwinnelijk!

The small downsides

Tot zover alleen maar lof over Titanfall 2, het overtreft zijn voorganger dan ook aan alle kanten. Dat is zeker een compliment, want het eerste deel was ook steengoed. Toch zijn er een aantal dingetjes die niet goed uit de verf komen, zoals de wapens. Ondanks dat er een shitstorm aan wapens te vinden zijn in de game, voelen ze naarmate de tijd vordert behoorlijk identiek aan. Een ander minpuntje is de learning-curve van de multiplayer modes. De game wordt op dit moment gedomineerd door veteranen van deeltje 1, waardoor het voor nieuwe spelers moeilijk is om in de game te komen. Wees er dus op voorbereid dat je vaak kapot geschoten wordt. Als laatste moet ik melden dat de diverse maps een beetje aan de karige kant zijn. De spelwerelden zijn uiteraard geweldig mooi opgezet, maar je hebt er maar een handjevol van. Gelukkig heeft Respawn Entertainment laten weten dat Titanfall 2 geen Season Pass krijgt, en dat dus alle DLC, maps en nieuwe Titans in de toekomst gratis te downloaden zijn. Een opzienbarende keuze in deze tijd vol betaalde content. We zijn dan ook benieuwd wat Titanfall 2 ons in de toekomst gaat brengen.

Titanfall 2 is in een rare tijd gereleased, want de game is precies tussen Battlefield 1 en Infinite Warfare verschenen. Er bestaat dus een kans dat deze game ondergesneeuwd wordt, al verdient Titanfall 2 dit lot zeker niet. Desondanks weet Titanfall 2 een goede impressie achter te laten. Het is dan ook een shooter in de puurste vorm van het woord. De gameplay kent de souplesse van een turnster die binnenste buiten wordt gekeerd in een pornofilm. Het wallrunnen, sliden, rennen en schieten voelt zo ongelooflijk badass aan, en dankzij de toevoeging van de gigantische Titans krijg je een game met een eigen smoel. Als je fan bent van een futuristische en gebalanceerde shooter is Titanfall stiekem de game die Advanced Warfare, Black Ops III en Infinite Warfare had moeten zijn. De game komt in ieder geval met kop en schouders boven deze populaire shooters uit.

De campaign is er eentje die we in jaren niet meer gespeeld hebben, de multiplayer is solide opgezet en de toekomstige gratis content die we mogen verwachten is als een kersje op de appelmoes. Dus mocht je na Battlefield 1 de beste shooter van dit jaar willen spelen, dan raad ik je ook ten zeerste aan om Titanfall 2 te halen!

TITANFALL 2 | REVIEW
Geweldige campaign
Heerlijk soepele gameplay