Resident Evil HD | REVIEW

Remake, na remake, na remake krijgen wij gamers voor onze kiezen. Capcom doet het iets anders dit keer, want we krijgen een HD remaster van een remake uit 2003. De originele versie van Resident Evil verscheen in 1996 en nu, 19 jaar later, worden we uitgenodigd om wedermaal de horrormansion te betreden.

Back 2 the Old-Skool

In 1996 was Resident Evil een van de eerste survival horror games en heeft ook de standaard gezet voor andere games. Denk bijvoorbeeld aan de Silent Hill reeks die veel raakvlakken had met de serie. Het heeft in ieder geval een genre neergezet en uiteindelijk wist Resident Evil zich elke keer opnieuw uit te vinden, al was dit niet altijd even succesvol maar dat terzijde.

Het verhaal in een notendop: Er gebeuren rare dingen in een landhuis in de bossen van Raccoon City. Er was al een team heen gestuurd, maar die nemen geen contact meer op, dus stuurt het plaatselijke politiebureau het S.T.A.R.S. team erop af waar jij als speler de keuze hebt om te spelen met Jill Valentine of Chris Redfield. Tijdens je avontuur gebeuren er heel veel rare en enge dingen en kom je een hele hoop lopende lijken en ander gespuis tegen.

Please insert sword

Resident Evil is, ondanks deze remaster en een aantal dingen die ze aangepast hebben, niet meer van deze tijd. “Waarom niet?” hoor ik je vragen. Nou ik zal je vertellen: De zogenaamde puzzels, het savesysteem en de actie zijn ongewijzigd gebleven. Uiteindelijk is het geen groot minpunt, maar voor mij bederfde het toch wel de plezier in de game.

Het zoeken van specifieke sleutels met een schild of een zwaard om een deur open te krijgen. Erachter komen dat je te weinig inventory ruimte hebt en de onlogische volgorde van bepaalde dingen werkte op mijn zenuwen en dan heb ik het nog niet over de savefuntie gehad. Je hebt diverse typmachines in de game zitten en met de “inkribbons” die je kunt vinden kun je dus je spel opslaan. Iedereen zijn smaak en misschien ben ik een mierenneuker, maar als ik het echt een nostalgisch gevoel wil speel ik de PS1 versie wel.

Misschien zijn we als gamers wel verwend geraakt, en als ik eerlijk moet zijn had ik liever een complete remake van het origineel gezien in de stijl van Resident Evil 5. Maar dat is het niet en dat moeten we maar accepteren.

Zombibi

Resident Evil draait om zombies en ander gespuis. De zombies in de game zijn zoals we ze kennen: Traag, ze kreunen en ze hebben honger. Hoe ga je met een zombie om in Resident Evil? Heb je een wapen kun je ze proberen neer te schieten, heb je geen wapen dan kun je beter met een boogje om ze heen rennen.

Aangezien kogels heel schaars zijn in de game is het laatste sowieso aan te raden. Al helemaal als je andere ondode dingen ziet zoals spinnen, honden en die grote kikkerachtige pipo’s.

 To shoot or not to shoot, that’s is the way we run!

Het schieten is niet gewijzigd, je hebt namelijk 3 opties: Naar boven, immer gerade aus en naar beneden schieten. Er zit niks tussen in en alles gaat volautomatisch. Een puntje wat ze naar mijn mening wel hadden kunnen aanpassen.

Een zombie hoor je door zijn kop te schieten, maar richt je omhoog en is de zombie ver weg dan zorg je er alleen maar voor dat je het plafond doorzeeft. Een zombie moet dus dichterbij komen en voor je het weet heb je een zuigzoen in je nek hangen omdat die fucker je na 8 kogels alsnog te pakken krijgt.

Honkebonke-door-de-gang-stuiter

Wel heeft Capcom een aantal veranderingen in de gameplay weten te proppen. Zo heb je de mogelijkheid om de game ouderwets in vierkant als breedbeeld te spelen en is er een nieuwe besturings mogelijkheid. Naast het oude vertrouwde “honkebonke-door-de-gang-stuiter” controls hebben ze ook hedendaagse controls toegevoegd.

Resident Evil leunt op het ouderwetse cameraperspectief concept, en de nieuwe controls werken hierdoor beter maar nog niet helemaal perfect. Doordat de perspectieven nogal vaak wisselen moet je, je besturing op dat moment ook aanpassen. Loop je een nieuwe scene in, dat loop je gelijk weer terug naar de oude scene omdat je de controls dan ook anders moet hanteren. Je went er aan, maar geloof mij als ik zeg dat dit frustrerend is…

HD update deluxe?

Grafisch ziet Resident Evil er aardig uit maar leg je deze nieuwe versie naast de Gamecube versie zijn er wel minimale verschillen. Oke, de charactermodels hebben meer polygonen en betere textures, er is ondersteuning voor 1080p en de achtergronden zijn nu ook in breedbeeld te bewonderen maar toch valt het tegen. De achtergronden hebben geen echte HD update gehad en hierdoor lijkt het net of de personages niet in de achtergronden passen. Het voelt in ieder geval niet goed.

Ook de deuren tussen de diverse locaties zijn gebleven. Deze diende vroeger om de laadtijden te verhullen, maar ik ga er vanuit dat dit nu niet meer nodig is. Je kunt de deuren ook niet skippen en hoewel ik begrijp dat ze wegens nostalgische redenen erin horen is ook dit niet eigentijds.

Conclusie

Resident Evil HD is een remaster van een remake die al 12 jaar oud is. Ondanks de prachtige nostalgie die je in de game kan opsnuiven wordt ik er niet echt warm of koud van. In vergelijking met de oudere Gamecube versie zijn er te weinig vernieuwingen. Je speelt ook gewoon die versie met iets scherpere textures en resolutie en dat alles in breedbeeld. Misschien is deze review een belediging voor de Resident Evil purist (ik ben er zelf ook een), maar voor nieuwkomers tot deze serie die nog nooit de eerdere delen gespeeld heeft zal het een zware kluif zijn om deze game te spelen. Er zijn in ieder geval genoeg betere games in dit genre die je geld veel meer waard zijn.

Resident Evil HD | REVIEW
HOT!
Blijft een klassieker
De van origine GameCube versie ziet er op PS4 en Xbox One nog steeds goed uit
NOT!
honkebonke-door-de-gang-stuiteren
Controls zijn whack
Doet niets anders dan het origineel op de GameCube
55
SCORE

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x