Hunting Simulator 2 | REVIEW

In het echte leven gaan wij Nederlanders niet snel op jacht (tenzij je vrijgezel bent en graag naar de kroeg gaat). Dit komt mede doordat wij een klein landje zijn, met te weinig natuur. Daarnaast is jagen niet zomaar toegestaan in ons koude kikkerlandje. In de Verenigde Staten is dit natuurlijk heel anders en is het een soort van volkssport. Ben je toch benieuwd hoe het is om te jagen op konijnen, beren en andere dieren dan is wellicht Hunting Simulator 2 iets voor jou!

Met Hunting Simulator 2 beleef je het perfecte jachtleven. De game geeft je een complete lodge (je weet wel, zo’n vakantiehuisje in de bossen), waar je kunt verblijven en jezelf kunt voorbereiden voordat je op jacht kunt gaan. De lodge fungeert dan ook als uitvalsbasis. Het luxe huis heeft een wapenkamer, veel plaatsen om je gewaardeerde trofeeën (onder andere opgezette herten- en berenkoppies) uit te stallen, een schietbaan om te oefenen en meer. Het is de plek waar elk jachtavontuur begint en waar je naar terugkeert als je genoeg hebt van het volgen en doodschieten van beesten.

Around the World

Hunting Simulator 2 kent zes diverse locaties waar jij je jachtkunsten kunt uitoefenen, namelijk: Roosevelt Forest en Pawnee Meadows in Colorado, Chihuahuan Desert en Bandera Region in Texas, en Czechia Marshlands en Harghita County in Europa. Voordat je echter op jacht gaan, moet je wel je huiswerk doen. Zo heeft iedere locatie een flink aantal, van de in totaal 33 aanwezige, diersoorten in de game om op te jagen. Maar voordat je begint moet je er eerst voor zorgen dat je de benodigde licenties hebt om bepaalde dieren te doden. Elk dier is daarentegen anders, en bepaalde diersoorten kunnen dan alleen worden neergehaald met de juiste combinatie van vuurwapens en munitie. Als je de basis niet goed hebt, kan het ook fout gaan. Zo kan het gebeuren dat je inspanningen niet succesvol zullen zijn, en mocht je niet de juiste vergunning hebben kun je een flinke boete aan je broek krijgen.

Omdat elke omgeving zijn eigen dieren, klimaat en unieke elementen heeft, moeten deze allemaal anders worden benaderd. De relatief vlakke en boomvrije Pawnee Meadows omgeving is bijvoorbeeld een geweldige plek voor beginners door de grote kijkafstanden en de overvloed aan dierlijk leven. Als je daar niet met succes kunt jagen, kun je net zo goed de gehele game van je hardeschijf afpleuren en iets anders spelen. Het droge en ongelijke land van de Chihuahuan-woestijn is dan weer een stuk moeilijker en zal je dwingen om verder te reizen en harder te werken om je doelstelling te behalen.

Geduld is de sleutel

Net zoals in het echte leven, vereist jagen in Hunting Simulator 2 een grote berg geduld. Het is niet een game die je eventjes speelt, want zo zal je al snel 30 minuten, een uur of zelfs meer kunnen besteden aan het volgen van een bepaalde dier zonder dat je het beest werkelijk gevonden hebt. En zelfs als je het dier gevonden krijgt, is het nog geen garantie dat je deze neerkrijgt met een welgemikt schot. Vaak heeft je prooi meerdere schoten nodig voordat hij neer gaat, en zal hij er gewoon vandoor gaan terwijl hij dodelijk gewond is. In dergelijke gevallen ga je al het mogelijke doen om het prooi opnieuw te vinden. Het lokaliseren en volgen van een bloedspoor is dan vaak de beste keuze, maar is niet altijd gemakkelijk in de uitgestrekte en weelderige omgevingen die de game kent.

Gelukkig sta je er in Hunting Simulator 2 niet alleen voor, en heb je een trouwe viervoeter die je hulp bieden tijdens de jacht. Zo kun je je ​​hond opdracht geven om sporen te vinden en een spoor te volgen, dit gebeurt via een makkelijk oproepbaar menuutje.  Hoe meer je een bepaalde hond gebruikt, hoe beter hij wordt om je te helpen, hoewel je hem van tijd tot tijd wel wat aandacht moet geven. Een hond werkt het beste als hij gelukkig is, dus als je hem niet regelmatig een aai over zijn bol geeft en hem beloond, dan doe je het niet goed en dat zul je zeker merken tijdens je jacht-escapades.

Een carrière die niet voor iedereen is weggelegd

In Hunting Simulator 2 is het niet lukraak alleen maar jagen, je moet namelijk je carrière als jager opbouwen. Zo begin je de game met een kleine som geld wat je waarschijnlijk zal spenderen aan licenties en misschien is een geweer ook wel handig. Door erop uit te gaan en te jagen, kun je dat gespendeerde geld weer terug verdienen en doe je het heel goed kun je zelfs winst maken. Dit geld gebruik je dan weer om je jachtinspanningen uit te breiden. Met meer geld kun je meer wapens van verschillende kalibers kopen, hierdoor wordt het makkelijk om op verschillende soorten dieren te jagen. Ook kun je andere uitrusting kopen die je taak makkelijker maken, zoals grotere rugzakken, speciale kleding en vizieren voor je wapens. En als je echt op jacht wilt gaan naar specifieke dieren, zijn bijvoorbeeld lokdoosjes met geuren ook bijzonder handig om te hebben.

Als dikke stront door een trechter

Hunting Simulator 2 is een game die moet liggen, en het genre is zeker niet voor iedereen weggelegd. De game heeft ook een aantal eigenaardigheden die ervoor zorgen dat de game niet zo heel leuk is om te spelen. Zo is het Fast-Travel systeem in de game er een van. Je kunt in elke omgeving snel van en naar bepaalde kampen reizen, maar deze zal je eerst moeten vinden. Verdwaal in ergens in “the middle of nowhere” dan kun je niet zomaar je kaart openen en terugreizen naar een specifiek punt. Nee, je zal eerst te voet terug moeten reizen naar een kamp om dit te kunnen doen, en dat is dan verdom lastig als je verdwaald bent.

Een ander punt van kritiek is dat het een zware taak kan zijn om gewonde dieren te lokaliseren als ze eenmaal zijn gevlucht. Toch is het beter om een gewond dier te vinden, want anders krijg je een dikke vette boete omdat je je kill niet hebt gemaakt. Het is ook onlogisch dat je een dier niet uit zijn lijden kunt verlossen zonder soms een boete te krijgen. Je mag namelijk maar twee keer op je prooi schieten; schiet een derde keer, dan krijg je een boete omdat je onethisch te werk bent gegaan. Maar is het echt onethisch om een ​​mank, stervend dier die je de gehele map hebt gevolgd, om deze uit zijn lijden te lossen met een derde kogel? Ik zou zeggen van niet, maar de game heeft zelf zijn eigen ideeën hierover.

Veruit het ergste aspect van Hunting Simulator 2 wat mij tegenstond is het tempo van de game. De jager waarmee je speelt beweegt zich namelijk zo traag als dikke stront door een trechter… Als je vervolgens op de run-knop drukt, zul je merken dat hij zich ineens als een maniak door de spelwereld voortbeweegt waardoor alle dieren in de nabije omgeving van je weg vluchten. Er is geen niet echt een tussenweg, waardoor het verplaatsen van jezelf in de omgevingen een pijnlijk langzaam proces is, aangezien rennen geen optie is. Een beetje jammer, want de game zelf is op zich nog aardig vermakelijk als je deze minpunten weg denkt.

Hunting Simulator 2 is een nicheproduct die zeker niet alle gamers aan zal spreken. De jachtsport is natuurlijk ook niet echt iets wat vele Nederlanders aanspreekt en het kost je dan ook uren aan tijd om prooien op te sporen en precies uit te stippelen hoe je jouw jacht succesvol wil laten zijn. De game ziet er wel ontzettend goed uit, de omgevingen zijn met veel detail in elkaar gezet en de diverse opties die de game kent gaan ontzettend diep. Hunting Simulator 2 is een spel voor de geduldige gamer, die op een ontspannen manier van de buitenlucht wilt genieten terwijl hij binnen zit, veilig achter zijn TV met een glaasje fris.

Hunting Simulator 2 | REVIEW
Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Ontzettend veel opties