Het is veertien jaar geleden dat de eerste Monster Hunter, de franchise van Capcom, het levenslicht zag. De laatste edities waren handheld-games, maar dat is nu verleden tijd. Sinds 2018 mogen we ook aan de slag op de grote consoles, dankzij Monster Hunter World. Veel gamers keken hier naar uit, waaronder ondergetekende!

Voor iemand welke nog nooit een Monster Hunter-game heeft gespeeld, die zal zijn ogen uitkijken. Er bestaat zelfs een kans dat je hoofd explodeert wanneer je alle features en mogelijkheden van de game langzaamaan ontdekt. Je kunt de game vergelijken met een spel als ARK, wat misschien nogal vreemd klinkt aangezien Monster Hunter meer diende als een inspiratiebron voor Ark dan andersom. Het concept is stiekem heel simpel. Je gaat op monster jacht en in dat proces maak je gebruik van een shitload aan craftingmogelijkheden en kun je jezelf specialiseren in één van de vele wapenmogelijkheden.

Hubberdehubhub

Het concept klinkt heel simpel, maar Monster Hunter World is geen simpele game om zomaar even uit te leggen. Daarnaast is de game niet echt een singleplayer, maar is het ook geen MMO, terwuhk het wel een flink aantal elementen van beide genres met zich mee draagt. Eigenlijk is het een actie-RPG welke stikt van diverse online features. Zo heeft de game een verhaallijn, en het geeft de speler de mogelijkheid om alle missies met andere spelers te spelen, waar je elkaar ontmoet in een online hub in de vorm van Astera. Dit is een stadje in de nieuwe wereld die je in volle glorie mag gaan ontdekken. Een hub waarin je alles doet om je missies voor te bereiden. Je hebt daar je eigen stekkie, maar er zijn ook plaatsen om items en wapens te kopen en er is ook de mogelijkheden om missies aan te nemen. Het is een fijne, wonderlijke, levendige en warme plek waar je tussen de missies door heerlijk kunt vertoeven. Dit gevoel komt ook omdat je er met een vijftiental andere spelers tegelijk kunt rondhuppelen en rotzooi kan trappen.

Oppervlakkig plat verhaal met een episch tintje

Het verhaal is vrij simpel te noemen: een badass Elder Dragon is verhuist naar een nieuw gebied en Hunters worden er bij bosjes naar toe geschopt om te gaan jagen op monsters. Daarbij mogen ze ook nog eens het (waanzinnig grote) gebied te verkennen. Het begin van het verhaal is aardig goed te noemen, kent genoeg actie en voelt ietwat episch aan door hoe het gebracht wordt. Maar je moet er niet teveel van verwachten, want ondanks dat het best “oké” is, is dit alles wel aardig simpel opgezet. De focus ligt bij Monster Hunter World meer op het exploren, hunten en craften. Ondanks dat het verhalende aspect goed aanvoelt kent het ook een minpunt: het verhaal is gewoon net iets te plat, en de personages zijn nogal oppervlakkig.

Harde Penens dingen

Zoals het elke RPG betaamt start je met een n00b uitrusting, en in plaats van het vinden van nieuwe uitrusting moet in Monster Hunter World werkelijk alles zelf gecraft worden. Geen makkelijke loot pakken zoals in The Witcher. Nee, gewoon je handen vuil maken en zelf die shit in elkaar knutselen. Het verzamelen van het knutselmateriaal is trouwens een avontuur ansich en ook daarvoor zal je de nodige monsters een kopje kleiner moeten maken, en dat is niet iets wat zomaar even vanzelf gaat. De game biedt een shitload aan om bijvoorbeeld monsters te vinden, af te leiden en in de val te lokken. Je kan jezelf uren bezig houden met de diverse dingen die je in Monster Hunter World kunt beleven. Ongekend gewoon… Het is niet alleen dat het allemaal erg vermakelijk is, maar dit alles is ook nog eens enorm complex en het ziet er ook nog eens verdomd goed uit. Harde penens dingen enzo.

Elk gebied die de de wereld in Monster Hunter World kent, ziet er ook weer anders uit en dit alles is een ontdekking op zich. Ook de variatie in monsters en de manier hoe de wereld tot leven komt is een knap staaltje gamedesign. Toch is deze game niet zonder fouten. Zo is de matchmaking voor co-op niet altijd ideaal afgestemd en is het niet echteen game om aan een n00b-gamer aan te raden. Zonder kennis van de Monster Hunter-franchise of toch zonder een enorm grote open-wereld RPG gespeeld te hebben verzuip je letterlijk in de complexiteit van de mogelijkheden van de game. Er is een serieuze instapdrempel die niet iederen kan handelen. Ben jij wel iemand die deze overweldigende game kunt handelen, ben je verzekerd van een ongelooflijke top game!

Conclusie

Ik keek al een tijd uit naar Monster Hunter World en ik kan stellen dat wij als gamers goed beloond zijn door Capcom. De verwachtingen waren hooggespannen, maar Capcom weet dit alles goed in te lossen. Het verhaal doet zijn ding, maar is net als de personages toch aardig oppervlakkig te noemen. Dit alles wordt goed gecounterd door de  waanzinnige gameplay en de complexiteit en diepgang van het craften en de andere mogelijkheden. Monster Hunter World is een game waar je jezelf honderden uren in kunt verliezen, maar is niet zomaar voor iedereen weggelegd.

Monster Hunter World | REVIEW
SCORE85%
HOT!
  • Uitgebreide en complexe gameplay
  • Honderden uren aan gameplay!
  • Geweldig mooie spelwereld
NOT!
  • Verhaal en personages zijn oppervlakkig
  • Niet voor iedereen weggelegd
85%SCORE
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)
0%

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter