Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp | REVIEW

Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp
21 april 2023
WayForward
85

De Nintendo Wars-serie is alweer 35 jaar oud, maar veel mensen zullen de franchise jammer genoeg niet echt kennen. Ik moet ook bekennen dat ik de serie pas ontdekte toen deze in het Westen voor het eerst werd uitgebracht op de Game Boy Advance. Al snel kwam ik er achter dat de serie zijn oorsprong vond op de Japanse Famicom met Famicom Wars. Misschien ben je al wel meer bekend met de Fire Emblem series, zo ja dan komt dat goed uit want Advance Wars lijkt in zekere zin veel hierop qua gameplay.

Toen ik anderhalf geleden hoorde dat er een remake zou komen van de 2 Game Boy Advance games op de Nintendo Switch was ik dan ook zeer happy. In eerste instantie zou deze remake verleden jaar al uitgebracht worden maar omtrent enkele real life events die op dat moment speelden (spelen) had Nintendo besloten de release een jaartje op te schuiven. En gaven ze de developers mooi de tijd om er voor te zorgen dat de game tot in de puntjes werd uitgewerkt.

Oorlog met knipoog

Advance Wars 1+2 Re-Boot camp moet je als oorlog simulator niet te serieus nemen, het verhaal is namelijk volledig over-the-top en kent bizarre tegenstanders en te gekke power ups. Ook de prachtige kleurrijke beelden en het cartoony uiterlijk helpen niet echt mee om dit allemaal serieus te nemen. Maar hoe raar het allemaal ook klinkt is dit een blije game met gigantisch veel humor en verslavende gameplay.

Wat is Advance wars 1+2 Re-Boot Camp?

Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp is een tactische turn based oorlogsspel. Dit houd in dat je een map krijgt met blokken waarin je strategisch je troepen moet (ver)plaatsen. Nadat je je troepen hebt geplaatst kun je kiezen om tot de aanval over te gaan. Zijn je beurten op dan is de tegenpartij aan de beurt om je aan te vallen. Je kan Advance Wars een beetje zien als een Command & Conquer-achtige game, maar in plaats van real time moet je hier telkens op je beurt wachten. Het is qua gevoel te beschrijven als een potje schaken maar dan leuker, tenminste dat is mijn mening haha.

Dit is geen remaster!

Nee dit is inderdaad geen remaster maar een volledige remake van de grond op, het enige dat intact is gebleven is de gameplay, de mappen en het verhaal. Heb je dus Advance Wars 1&2 al gespeeld op de Game Boy Advance destijds dan weet je wat je kan gaan verwachten, alleen nu tot in de puntjes gefinetuned met nieuwe graphics, een volledige voice cast, nieuwe muziek en prachtige animaties die zo uit een Japanse tekenfilm serie zou kunnen komen.

Maar dit is niet alles wat je krijgt met Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp nee je kan dit meer zien als een soort “Best Of”-game. Zo kun je ditmaal je eigen mappen maken en uploaden naar het internet, kan je online matches spelen tegen je vrienden. Is er een war room vol met oude en nieuwe mappen waar je op los kan gaan. En kun je tonnen met collectables vrij spelen zoals muziek, artwork en video’s.

Mooie plaatjes

Grafisch is het allemaal niet extreem bijzonder te noemen, het is mooi en het doet wat het moet doen, maar een echte WOW-factor heeft het ook niet, en je bek zal zeker niet open vallen van verbazing. Het grootste verschil is natuurlijk wel dat alles nu met 3D graphics gemaakt is in plaats van 2D graphics zoals op de Game Boy Advance. De muziek is opnieuw gecomposteerd, en het stemmen werk is een prima toevoeging.

Al met al is het een prima compilatie van de twee Game Boy Advance games, het enige probleem dat ik wel heb is het prijskaartje €59,99 vind ik veel geld voor twee twintig jaar oude games. Zeker nadat Nintendo zo goed op weg was met de remaster van Metroid Prime die maar €39,99 was, voelt de prijs voor Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp niet helemaal fair aan. Desondanks haal je wel een heerlijke strategische game in huis die je zeker uren bezig weet te houden

8,5/10

Advance Wars 1+2 Re-Boot Camp | REVIEW
Shitload aan toffe content