Code Vein | REVIEW

Afkomstig uit de stal van Bandai Namco komt een nieuwe game in het actie-RPG-genre, Code Vein. Met een fantastische anime-look, een sterk verhaal en de kans om te spelen als een vampier. Reis met ons mee naar een wondere wereld vol Revenants, The Lost, gigantische monsters en brute gevechten.

Code Vein speelt zich af in een dystopische post-apocalyptische wereld. En ondanks hoe grimmig de bedorven spelwereld ook mag zijn, zijn er nog steeds mensen die vechten om te overleven. In Code Vein neem je de rol aan van een Revenant, dit zijn onsterfelijke soldaten die zo geworden zijn doordat er een BOR-parasiet in het hart is geïnjecteerd. Hierdoor kunnen Revenants in principe niet sterven, zolang hun hart maar intact blijft. Tof om onsterfelijk te zijn, maar elk voordeel heeft zo ook zijn nadeel. Het nadeel van deze parasiet is dat het een dorst naar bloed creëert, en als de bloeddorst niet wordt gelest zal een Revenant in een razernij terecht komen en wordt dan automatisch een lid van The Lost. Dit zijn hersenloze wezens die leven om te doden. Als een Revenant eenmaal verloren is, is er geen weg meer terug en de enige remedie is om ze te doden, door hun harten te vernietigen. Klinkt allemaal schattig toch? Het verhaal van Code Vein is best wel boeiend, maar ook erg Japans. Dit zorgt ervoor dat er nogal absurde dingen voorvallen, dat er veel over-the-top gebeurtenissen plaats vinden en dat je dood gegooid wordt met een shitload aan dialogen.

Het moment wanneer je Code Vein opstart mag je jezelf helemaal uitleven om een eigen personage te ontwerpen. Bandai Namco heeft zichzelf helemaal mogen uitleven met Code Vein, want dit is een van de meest uitgebreide character designers die ik ooit heb mogen zien. Elk klein detail van je personage kan worden aangepast, van dingen als het geslacht en het buildtype tot de kleur van individuele ogen; niet alleen de iris, maar ook het oog als geheel. Mocht je de demo hebben gespeeld en heel veel tijd in het creëren van je ideale personage gestopt, dan kun je dit personage naar het volledige spel importeren. Ik kwam ineens aanzetten met mijn stoere vampier dame compleet met overdreven groot decollete,  kattenoren, drie kroontjes en twee heel verschillend gekleurde ogen.

Code Vein kent een heleboel elementen die we eerder hebben gezien in de “Souls”-franchise. Code Vein is eigenlijk gewoon Dark Souls maar dan met een dikke anime verflaag en “jiggle physics”. Japanners zijn natuurlijk stiekem best rare snuiters, en die jiggle physics heb je heus wel in andere games gezien, zo stuiteren borsten en billen alle kanten op in deze game. Serieus, de jongens die Dead or Alive hebben gemaakt, zouden jaloers zijn op Code Vein.

Oke, Code Vein lijkt dus heel erg op Dark Souls enzo, en een van de handige mechanics welke overeenkomt is het respawnen bij Bonfires. In Code Vein zijn er planten genaamd Mistle die fungeren als ankers voor Revenants, en wanneer deze worden verslagen, worden ze gereanimeerd bij de laatste Mistle die ze hebben bezochten. Tevens fungeren Mistles ook als punten waar je kunt levellen en zelfs naar toe kunt teleporteren. Oh, en ze resetten ook even de hele spelwereld als je er rust, waardoor de omgevingen opnieuw worden bevolkt met vijanden.

Op de welbekende Dark Souls-manier moet je, terwijl je jezelf door de spelwereld worstelt, de omgeving verkennen, nuttige items vinden, Mistles ontgrendelen en een heleboel pittige vijanden een kopje kleiner maken. Terwijl je de minimap bekijkt, zie je dat je zelf in een lange gang bevindt en zich achter deze gang een ronde kamer bevindt. Nu weet elke gamer dat deze lay-out een boss-encounter betekent, en deze baasjes zullen je zeker niet teleurstellen in Code Vein. Een tip die ik kan aanbieden is deze: als je naar de boss-room gaat en je hebt geen Mistle gezien sinds het begin van het level, dan heb je deze blijkbaar gemist en raad ik je aan om deze te vinden. Je wilt echt niet gaan vechten tegen deze zware jongens met nog maar één Estus-fles op zak. Dus ga terug en kijk in alle hoeken en gaten die je hebt gemist. Meestal wacht er een Mistle op je om te worden geactiveerd (waardoor ook je healing ability opnieuw wordt gevuld). Hiermee bespaar je jezelf ook aardig wat leed, want zo kun je respawnen zonder dat je opnieuw een weg naar de boss moet vechten. En geloof me dat je dood gaat bij een boss, dus wees voorbereid!

Nadat je de nodige voorbereiding hebt getroffen en je jezelf een weg door de game baant is het tijd om de diverse bosses aan te pakken. Deze variëren van iets grotere versies van de normale vijandelijke types die je in de game tegenkomt, tot schermvullende monsters die je later in de game tegen zult komen.

Code Vein is, net als Dark Souls, een action-RPG en dat betekent dat er heel wat combat classes zijn die je speelstijl bepalen. Maar waar in veel games de boel behoorlijk statisch blijft, kies je in Code Vein niet zomaar een klasse. In deze game krijg je een ‘Blood Code’. Deze Blood Code bepaalt wat je sterktes en zwaktes zijn en welke wapens en skills je al dan niet kan gebruiken. Waar het interessant wordt, is dat wanneer je een klasse kiest in een andere game je daar vrij aan gebonden bent. Je kan wel andere klassen oefenen, maar dat vergt tijd. In Code Vein verdien je andere Blood Codes, maar kan je vrij simpel wisselen tussen Blood Codes en is de sterkte aangepast aan je level. Dat klinkt misschien als een ‘shortcut’, en ergens is dat minder tijdrovend als verschillende klassen oefenen, maar het is wel degelijk interessanter voor de combat. Zo kun je dus “On the fly” wisselen tussen Blood Codes en dat betekent dat je bij verschillende vijanden en bazen heel snel van tactiek kunt wisselen, waardoor de combat héél gevarieerd wordt.

Code Vein kent genoeg raakvlakken met de “Souls”-games, en dat is ook niet raar aangezien Code Vein ook uit de stal van Bandai Namco komt. Ik moet stellen dat Dark Souls de betere van de twee is, maar dat betekent niet dat Code Vein geen goede game is. Code Vein is namelijk een ontzettend goede game. Door het gebruik van de Blood Codes krijgt de game qua gameplay zijn eigen smoel, maar ook de manier van het level design en de geweldige anime-look zorgt voor een hele toffe ervaring. Code Vein is een game die je op een gegeven moment weet te grijpen en dan is het ook moeilijk om deze game opzij te leggen. Daarnaast is het een vrij verslavende action-RPG, die toch best moeilijk is maar ook weer niet zo moeilijk als een Dark Souls-game. Daarnaast is Code Vein iets meer vergevingsgezind, maar het blijft een lastige game, met vooral hele lastige boss fights waar je jezelf lekker uit kunt leven met de verschillende Blood Codes. Dit zorgt ervoor dat de combat vloeiend, origineel en fris aanvoelt.

Grafisch is Code Vein een prachtige game, waarbij ik moet zeggen dat het begin van het spel niet zo gevarieerd overkomt. Naarmate de game vordert en je nieuwe gebieden verkent komt er wel degelijk wat variatie in de omgevingen. De anime-stijl die de game kent is heerlijk uitgevoerd en lekker over de top, maar het is voornamelijk de combat die de show steelt. Code Vein kan aardig bloederig worden en de verschillende blood codes zorgen regelmatig voor een visueel spektakel dat, hoewel chaotisch, voor een prachtig schouwspel zorgt.

Al met al is Code Vein een geweldig nieuwe toevoeging aan het action-RPG-genre. Ondanks dat de game hevig is gebaseerd op de Dark Souls-reeks, kent het wel een eigen gezicht door de verhaalvertelling, de gameplay en de grafische stijl. Daarnaast kent Code Vein genoeg replay-waarde en is er genoeg te vinden en te verkennen.

Code Vein | REVIEW
Anime visuals zijn heel mooi
Vloeiende gameplay