Aragami: Shadow Edition | INDIE

De zomer is aanstaande en dat betekend dat je lastig gevallen wordt door vrienden die (goed bedoelt) je uitnodigen voor feestjes, vakanties, barbecues, dagen op het strand, etc. Allemaal niets voor jou, want jouw roeping is gamen. Niets komt tussen jou en je lading games in te staan. Vandaar dat Lince Works mij Aragami: Shadow Edition opstuurde voor de Xbox One om mijn stealth assassination skills op te vijzelen. Zo weet ik deze zomer al mijn vrienden geruisloos te ontlopen en houd ik tijd over om te gamen.

Make Stealth Great Again

Heerlijk sneaken en kwaliteit stealth gameplay is er tegenwoordig eigenlijk weinig meer bij. Iedere moderne open wereld game lijkt pseudo-stealth gameplay door je strot te duwen tot aan RPG’s aan toe. Echt ambachtelijke stealth games zijn er haast niet meer bij.

Het resulteert in dat ik me de afgelopen jaren geen memorabel moment aan stealth gameplay kan herinneren. Zelfs in Metal Gear Solid 5 kon je het sneaken overboord gooien en keihard koppen knallen en bommen laten droppen. Er zijn genoeg games waar ik de vijand harder volpomp met lood dan dat een jaren droogstaande knakker zijn opblaaspop volpompt met lucht (en load). Oprotten met die zooi! Ik wil gewoon afgestraft worden voor iedere misstap en niet gelijk de makkelijke weg kiezen en mijn guns grijpen. Dit is in het kort wat Aragami biedt.

Aragami: The Shadow Edition is het complete Aragami-avontuur, inclusief alle DLC en de nieuwe uitbreiding op het verhaal, genaamd “Nightfall”. De stealth game gaat over Aragami: een assassin met als voornaamste kwaliteit dat hij heel stealthy te werk gaat en over bovennatuurlijke krachten beschikt. Krachten waar Hans Kazan jaloers op zou zijn. Hij kan namelijk naar schaduwen in de buurt teleporteren en zo nodig een schaduw oproepen om er naartoe te warpen. Handig om ongezien een kamp in te sneaken en de nodige vijanden een samoerai zwaard op de keel te zetten. Geen headshots, geen dempers en geen kogelregen, maar eindelijk de harde “werkelijkheid” van stealth games weer eens ervaren.

(Oriën)talrijke uitdagingen

Het verhaal brengt je door 13 omgevingen waar je toch al zo’n beetje 30-60 minuten per stuk mee bezig bent (afhankelijk van je speelstijl). Je kunt met een vaart je missiedoel behalen, maar het spel nodigt uit om de omgeving te verkennen. Zo zijn er scrolls te verzamelen waarmee je nieuwe moves kunt vrijspelen en kun je ervoor kiezen om de extra objectives (seals) bij iedere missie te voltooien. Hiervoor moet je het level uitspelen en iedereen laten kennismaken met jouw samoerai zwaard, juist niemand omleggen of het level uitspelen zonder ontdekt te worden. Een beetje extra uitdaging waar een hardcoregamer natuurlijk een glimlach op zijn gezicht van krijgt.

Het stijltje is natuurlijk ook bijpassend met diverse locaties: met tempels, pagodes, bossen en typische Japanse huisjes. De game heeft een wat cartoon-achtige stijl. Behalve dat het er daardoor fris uitziet, versterkt het ook nog eens het Japanse gevoel. De celshaded graphics doen wonderen en het ziet er gewoon heerlijk uit, op wat technische slordigheden na (maar daar later meer over). Niet alle levels zijn even gedetailleerd, maar het is duidelijk dat Lince Works de tijd heeft genomen om diverse locaties te ontwerpen. Deze zijn vaak met oog op detail in elkaar heeft geknutselt, op een manier dat de levels in dienst staan van de gameplay. Zo vind je geregeld daken of een boog om op de klimmen en zitten er soms roosters in de muur/plafond waar je doorheen kunt warpen.

Beauty & Brains

Aragami is een uitdagende game. Voor de review heb ik het bij de normale moeilijkheidsgraad gehouden, maar wie nog meer uitdaging wil kan deze ook nog een tandje opschroeven! Voeg daar de 3 objectives/medals aan toe en wordt je ook nog naar iedere missie beoordeeld en krijg je een rank en je snapt waarom Aragami geen vluggertje is. Aragami symboliseert het leven en menselijk lichaam. Met een learning curve als perfecte ronding die Aragami toegankelijk maakt, maar tot het laatste moment de spanning erin hout. De laatste levels schroeven de moeilijkheid geleidelijk op en drijven je tot het uiterste. Perfect voor de gamer die naar uitdaging smacht.

De gameplay vereist behalve de behendigheid ook het nodige denkwerk. Een kamp binnenstormen zonder plan resulteert tot de dood. Je zult strategisch te werk moeten gaan en bedenken hoe je een gebied het beste doorkomt en wie je toch het best om kan leggen. Gebruik je de schaduwen om via een hogere plek (zoals toren of dak) het gebied te verkennen of ga je liever via de grond sluipend langs en door de huisjes? Lok je een groepje bewakers weg door geluid te maken of gebruik je toch een speciale kracht om ze op te ruimen? Wat doe ik als onverwacht een andere guard op het geluid af gaat? of wanneer er een lijk wordt ontdekt? Waar kan ik zo nodig vluchten? Je zult een plan moeten maken en inventief moeten zijn als het erop aankomt.

Gedropte frames & Getoucheerde ninjasterretjes

Wie Aragami: The Shadow Edition oppakt, zal duidelijk ook de technische minpuntjes zien. Zo wil de framerate op momenten inkakken en heeft het probleem vooral na inladen van de omgeving even last van screen tearing en framedrops. De AI is over het algemeen prima en reageren op geluiden en zicht en wijken vervolgens af van hun routine of patrouille. Daar gaat het af en toe mis. Wijken ze af van de routine, dan kunnen ze tegen bomen vast komen te zitten of blijken twee bewakers plotseling hun gevoelens niet meer te kunnen onderdrukken en rijden ze tegen elkaar op (en vermoedelijk zijn ze opzoek naar elkaars ninjasterretje, denk ik dan maar).

Indie Shadows

Met Nightfall wordt er ook gloednieuwe content aan de game toegevoegd. Nightfall voegt vier levels toe aan Aragami en het toffe is dat deze levels echt ontworpen zijn voor co-op gameplay. De ene speelt met de pittige dame Shinobu en de ander zal het moeten doen met Hyo. De bewakers staan vaker met zijn tweeën bij elkaar en de slimste techniek is dan om ze beide gelijktijdig even aan te pakken. De levels zijn zeker ook alleen te doen, maar coöp met een maat speelt natuurlijk het fijnst. Regelmatig zul je deuren openen, waarin in een korte scene toch duidelijk wordt dat de levels voor coöp bedoeld zijn. Helaas wordt local co-op niet ondersteund, maar online co-op maakt een hoop goed. Zeker omdat cross-play tussen met de PC wordt ondersteund voor zowel de Playstation 4 als Xbox One.

De vier Nightfall levels, bieden vooral dat wat Aragami zo goed maakt: uitdaging, stealth gameplay, co-op gameplay en kwaliteit. Iedereen die vernieuwing verwacht en graag had gezien dat er met Nightfall veel nieuwe elementen zouden worden toegevoegd, zal het moeten doen met meer uitdaging. Echter is Aragami best een game die naar meer smaakt en behalve de seals kun je Nightfall ook zien als een extra manier om uitgedaagd te worden na het uitspelen van de verhaalmode. Al met al is Aragami: The Shadow edition een opvallend afgewerkte en uitgebreide indie-titel voor een zacht prijsje (€ 25). Eigenlijk mag het geen verrassing zijn want The Rasmus voorspelde het eens al met hun grootste hit.

Aragami: Shadow Editie is een lekkere en uitdagende game. Helaas kent de game nog de enkele technische onzorgvuldigheden. Hopelijk kan Lince Works daarop met patches nog wat verbeteren Het is dan ook geen 5 (ninja)sterrengame, maar dat mag de pret niet verpesten. De Shadow Editie bevat alle content die je mag verwachten en voegt daar het nieuwe Nightfall aan toe. Ideaal voor als je de credits van het verhaal hebt gezien, want het zijn zeker weer pittige uitdagingen te wachten staan. Het verhaal is lekker Japans voor de liefhebben, maar  natuurlijk kun je het ook skippen. Voor de liefhebber is er co-op en dat is helaas een mode die niet split screen op de bank met een maat gespeeld kan worden. Aragami: De Shadow Edition verdient met de prestaties toch 80 punten (ofwel 4 van de 5 ninjasterren).

80
0
Japanse beleving in verhaal, stijl en muziek