Back 4 Blood | REVIEW

Gevalletje Left 4 Dead!

12 oktober 2021
Warner Bros. Interactive Entertainment
Turtle Rock Studios
80

De naam Turtle Rock Studios zal je misschien niet veel zeggen, maar deze ontwikkelaar is bekend geworden met de legendarische Left 4 Dead-games. Deze games waren in 2008 en 2009 behoorlijk populair, en dat is de ontwikkelaar niet in de koude kleren gaan zitten. Met de komst van Back 4 Blood wil de studio dan ook terugkeren naar de tijden van weleer en het brengt een verfrissend complete multiplayer-ervaring, die hier en daar toch een beetje verouderd aanvoelt. Hoe dat allemaal zit? Dat lees je in een nieuwe review op StarGamers!

Zoals veel zombietitels, vindt het verhaal van Back 4 Blood plaats nadat een verwoestende parasiet de wereld heeft overspoeld en de mensheid heeft vernietigd. De meeste mensen zijn ofwel geïnfecteerd geraakt of gedood door de parasitaire duivelsworm en zijn zombie-achtige wezens geworden die de Ridden worden genoemd. Het is aan jou om de wereld te verlossen van deze wangedrochten, als onderdeel van een vierkoppig team genaamd de Cleaners. Je zult niet langer op zoek zijn naar een schuilplaats om je in te verstoppen, maar in plaats daarvan hordes zombies te lijf gaan om gebieden weer veilig te maken. Het klinkt allemaal bekend, en eerlijk gezegd is dit verhaal niet bijster origineel. Toch weet het de gebeurtenissen in Back 4 Blood geloofwaardig over te brengen.

Herkenbaar!

Het is misschien ook niet nieuw om te zeggen dat Back 4 Blood de spirituele opvolger van  Left 4 Dead moet zijn. Net als bij Left 4 Dead moet een team van vier mensen zien te overleven in een zombie apocalyps. Back 4 Blood speelt dan ook als een herkenbare shooter, waarin je in elk level het einde moet zien te bereiken, maar waar je onderweg wordt geteisterd door hordes aan zombies (Ridden) en speciaal geïnfecteerden genaamd Mutations. De game is redelijk dynamisch en de voortgang wordt bepaald door speciale doelstellingen en vaste gebeurtenissen in bepaalde levels. In de verschillende levels bezoek je dan ook onder andere begraafplaatsen, een verlaten boerderij en een klein stadje. Hoewel Back 4 Blood setting niks nieuws weet te doen in vergelijking met Left 4 Dead, zijn over het algemeen goed ontworpen en herkenbaar. Back 4 Blood kent ook een achterliggend verhaal, maar deze is niet bijster origineel en doet alleen dienst om een beetje achtergrond te geven aan de nogal hectische momenten die de game kent. Het algehele avontuur in de game wordt ondersteund door tof arsenaal aan wapens, karakter specifieke eigenschappen en het nieuwe deck-building systeem.

Kaartje leggen

Back 4 Blood kent een soort deck-building kaartsysteem, waarmee je bepaalde perks voor je personages krijgt. Voordat je aan een missie begint kun je namelijk kaarten selecteren die jouw personage nieuwe eigenschappen geeft. Denk hierbij aan meer uithoudingsvermogen, meer ammo die je mee kunt dragen of juist meer health. Deze kaarten bieden dus permanente bonussen, situationele verbeteringen en andere voordelen voor je personage. Sommige van deze kaarten kunnen zelfs het hele team helpen, zoals de “Needs of the Many”-kaart, dat de gezondheid van een speler opoffert in ruil voor een extra teamleven. Er zijn talloze risico- en beloningskaarten in de game te vinden, welke ervoor zorgen dat elke run van een level anders aan kan voelen. Dit zorgt ervoor dat Back 4 Blood best wel een unieke gameplay ervaring weet te bieden.

De game kent niet alleen kaarten die boosts geven aan je personage, want Back 4 Blood kent ook een aantal Corruption Cards die juist weer bepaalde uitdagingen geeft tijdens een level. Deze kaarten zorgen juist voor extra uitdaging tijdens je speelsessies, en veranderen ook elke keer tijdens diverse speelsessies. Deze kaarten zorgen er bijvoorbeeld voor dat een level geheel in mist is gehuld, waardoor het moeilijker is om te bepalen waar vijanden zijn, maar waardoor je ook sneller zult verdwalen. Een andere kaart zorgt ervoor dat de zombie horde sneller wordt gewaarschuwd door gevaren zoals deuralarmsystemen, zwermen kraaien of andere geluiden. Daarnaast gebeurt het ook dat bepaalde Mutations ook werkelijk muteren en je het leven nog zuurder kunnen maken tijdens een potje. Uiteraard zitten er veel meer Corruption Cards in de game, welke zorgen voor de nodige afwisseling, en ik kan je vertellen dat deze voldoende uitdaging weten te brengen en ervoor zorgen dat de herspeelbaarheid van de game groot blijft.

Uitdagend

Zelfs zonder het assortiment aan Corruption Cards, is het voltooien van levels een aardige opgave. Voornamelijk in de hogere Survival en Nightmare moeilijkheidsgraden is de game behoorlijk uitdagend te noemen en is het zaak dat je je kaarten goed afstemt op de situatie die je te wachten staat. Het is ook best indrukwekkend om te zien hoe de hordes aan zombies je bestormen, en dit wordt afgewisseld door de speciale Mutations die voorbij komen. Left 4 Dead-fans zullen dus zeker smullen van de actie die Back 4 Blood weet neer te zetten. Nieuwkomers zullen eerst even moeten wennen aan de soms hectische actie, maar de game weet zeker je aandacht vast te houden.

Swarm

Back 4 Blood kent een toffe en best lange campaignmodus, die je zowel alleen met bots als met vrienden online kunt spelen. Daarnaast kent de game ook nog een PvP-modi, genaamd Swarm. Dit is een versus-mode waarin overlevenden en geïnfecteerden om de beurt tegenover elkaar staan ​​in een steeds kleiner wordende speelruimte. Swarm is een interessant concept en maakt effectief gebruik van de items en kaarten die in de game zitten. Als je in de Versus-modus als een Ridden (de zombies) speelt, is je doel om de Cleaners (de menselijke personages) zo snel mogelijk te doden. Als je in plaats daarvan deel uitmaakt van het Cleaner-team, is het je doel om zo lang mogelijk in leven te blijven. Elk team bestaat uit vier spelers en de rollen worden willekeurig toegewezen.

De rollen worden echter omgedraaid wanneer de volgende ronde begint. Als je tijdens de eerste ronde als Cleaner speelde, moet je ervoor zorgen dat de nieuwe Cleaners niet langer in leven blijven dan je team. Als ze je score niet kunnen verslaan, win je. Het eerste team dat twee rondes wint, is de winnaar. Al met al is de Swarm-mode een toffe toevoeging aan de gameplay van Back 4 Blood, en daarnaast is het ook erg vet om jezelf te verplaatsen als een van de geinfecteerden.

AI or not to AI

Ondanks dat Back 4 Blood een toffe ervaring weet te bieden, kent de game wel de nodige minpuntjes. Het blijft namelijk een echte shooter, en hoewel Back 4 Blood lekker wegspeelt zijn er wel wat ontwerpkeuzes die erg ouderwets overkomen. Je kunt de game namelijk ook alleen spelen, waardoor je samen met drie bots moet spelen. De AI van deze bots zijn echt belachelijk slecht uitgewerkt en het gebeurt regelmatig dat er eentje vast blijft zitten in een kamer of achter een muurtje. Ondanks dat de game gebruikt maakt van een ping-systeem, kun je dit niet gebruiken voor je AI-gestuurde medespelers. Daarnaast kunnen de bots ook bestempeld worden als Rambo’s, want ze gaan nogal agressief over in de aanval, terwijl dit niet altijd de bedoeling is.

Grafisch ziet de game er ook lichtelijk gedateerd uit. Begrijp me niet verkeerd, want de sfeer die Back 4 Blood neer weet te zetten is zeker beklemmend, maar personagemodellen en omgevingen ogen niet altijd even scherp en weten niet zozeer te imponeren. Daarnaast is de game nogal lineair opgezet en zijn animaties van de Ridden net iets te generiek. Een ander punt wat mij opviel is dat je zombies niet meer kunt ontleden als je ze al overhoop hebt geschoten. In Left 4 Dead kon je namelijk nog armen, benen en hoofden verwijderen nadat de ondoden opnieuw waren overleden. In Back 4 Blood is dit dus niet het geval, waardoor de gore over het algemeen best wel mee valt. Over het algemeen presteert de game goed genoeg voor het blote oog, maar kent het wel enkele milde stabiliteitsproblemen, lichte framedrops en een aantal zeldzame visuele glitches.

Back 4 Blood  is een toffe multiplayer ervaring welke behoorlijk compleet aanvoelt, wat tegenwoordig een zeldzaamheid genoemd mag worden in de huidige gamesmarkt. De game kent genoeg vermakelijke gameplay die je urenlang zoet zal houden, en het deck-systeem zorgt elke keer voor een frisse spelervaring. De idiote AI van de bots en de gedateerde graphics zijn een kleine smet op het blazoen, maar desondanks weet Back 4 Blood wel een solide multiplayer ervaring neer te zetten.

Back 4 Blood | REVIEW
Deck-systeem is een vette toevoeging en zorgt voor een dynamische ervaring
Speelt soepel weg en is erg uitdagend