FIA European Truck Racing Championship | Review

Racegames zijn er in vele soorten en maten. Van puur realisme tot volkomen over the top arcade racers. Officiële racegames zoals de Formule 1 en MotoGP games komen ieder jaar weer voorbij zoals het hoort bij een goede jaarlijkse sportgame. Maar niet elke raceklasse krijgt die jaarlijkse uitgave. Vaak ook omdat de raceklasse niet zo populair is als bijvoorbeeld de F1 en daardoor geen grote studio/uitgever achter zich heeft om een jaarlijkse game te maken. En soms ook gewoon omdat de raceklasse in kwestie haast een niche is en er veel mensen het bestaan niet eens van wisten. Wij presenteren u: FIA European Truck Racing Championship.

Het truck racen is niet nieuw. Het bestaat al sinds 1985 en is sinds 1994 officieel onderdeel van de FIA. Het is ook een raceklasse waarin het haast niet uitmaakt hoe jong/oud je bent. De leider in het wereldkampioenschap op dit moment is Jochen Hahn en is met zijn 44 lentes niet eens de oudste deelnemer. De nummer bijvoorbeeld, Antonio Albacete, is 54 jaartjes jong. Dat zie ik in de F1 nog niet gebeuren.

Met de vlam in de pijp

Racen met een truck vraagt om een andere racestijl dan wanneer je racet met een F1 bolide of een normale auto. Een truck weegt nu eenmaal een behoorlijk stuk meer en zijn ook een stuk groter. En hoe aerodynamisch denk je dat een truck is? Precies, niet. En omdat een truck nu eenmaal zoveel groter en zwaarder is krijgen de banden en vooral de remmen het zwaar te voorduren. Tijdens het racen is het dan ook noodzakelijk dat je je remmen blijft koelen met water.

Dit is een aspect van het racen wat een extra diepgang met zich meebrengt. Aangezien de trucks dus zo zwaar zijn raken de remmen nogal snel oververhit. De enige manier om deze te koelen is door ze af te koelen met water na een heftige rempartij. Iets wat je in het begin absoluut gaat vergeten. Want ja, wie heeft er nu tijd om zijn remmen te koelen als je net bezig bent met een spectaculaire inhaalpoging. Daarnaast rijd je niet met een gigantische watertank achter je en dus moet je het doen met het water dat je hebt. Zoals gezegd, het brengt een extra stukje strategie met zich mee. Maar als je daar geen zin in hebt, kun je het uiteraard op automatisch zetten.

Scheur ik door de chicane heen

ETRC weet het gevoel van racen in een truck goed over te brengen. De AI is ook goed maar soms te onvoorspelbaar. De AI maakt ook fouten en schiet ook wel eens van de baan af, of zorgen voor een botsing. Aan de andere kant heeft de AI soms niet door dat jij al op een lijn rijd, en gewoon doodleuk zijn truck tegen te jouwe parkeert. Waardoor jij een bocht niet kan halen of gewoon van de baan word geramd. En ja, dan heb je ineens een 5 seconde penalty aan je broek hangen of nog erger. Je kan er ook niks aan doen en dat maakt het soms ook behoorlijk frustrerend.

Dat gezegd hebbende kunnen de races wel behoorlijk spannend zijn. Ook al zijn de trucks begrensd op 160 km/u krijg je toch een bepaald gevoel van snelheid. Dat komt mede door dat de gameplay je echt het gevoel geeft in een zware truck te racen. Een geslaagde inhaalpoging waarbij je ook nog eens op tijd je remmen koelt geeft een heerlijk gevoel.

Op weg naar de finishlijn

Helaas is niet alles even fijn aan ETRC. Op grafisch gebied is het geen hoogvlieger, maar de game is verre van lelijk. De trucks zien goed uit en zo ook de tracks, alles er naast een stuk minder. Uiteraard zitten de rijders van nu ook in de game al zie je ze alleen met hun helm op. En de animaties, zoals op het podium, zien er ook wat raar en houterig uit. Daarnaast is ETRC een standaard racegame als je kijkt naar de mogelijkheden. Zo kun je een losse race doen, een kampioenschap en uiteraard multiplayer. Het brengt niks nieuws met zich mee, al kun je je afvragen welke race game wel.

FIA ETRC is een racegame die eens wat anders bied qua raceauto. Het gevoel van racen met een truck is goed vertaald naar gamevorm en het koelen van je remmen brengt een leuke tactiek binnen het racegenre. Het is alleen jammer dat de AI niet altijd even constant is ondanks het feit dat ze wel echt fouten e.d. maken. Maar tijdstraffen oplopen omdat de AI je gewoon van de baan ramt is dan weer wat minder fijn. De algehele presentatie van de game had ook wel iets meer flair en mogelijkheden mogen hebben, maar wie weet in een vervolg. Ondanks deze kleine puntjes is ETRC een heerlijke racegame voor mensen die eens wat anders zoeken.

Gespeeld op een PlayStation 4
70
Lezer beoordeling1 Stem