FIFA 23 | REVIEW

Weer meer van hetzelfde

26 september 2022
Electronic Arts
Electronic Arts
65

Het staat elk jaar zo vast als de belastingaangifte, een nieuwe FIFA. Nu moet ik zeggen dat het voor mij voelt alsof het vorige deel nog geen 3 maanden geleden uit kwam en ik niet precies weet of dat nu komt doordat het leven zo interessant is, of dat de hype voor een FIFA game steeds minder begint te worden. Ik ging zoals elk jaar weer aan de haal met de voetbalgame van EA om te zien waar ze nu weer mee zijn gekomen om het interessant te houden.

Voetballuh

FIFA is al decennia lang een begrip onder de voetbalgames, en elk jaar probeert EA Games het een stukje beter te maken. Aangezien er aan de core gameplay niet heel veel kan veranderen (het blijft tenslotte voetbal), zal het ontwikkelteam van de FIFA-franchise toch met andere nieuwe dingen moeten komen en zo nu en dan wordt ik stiekem soms aangenaam verrast met het uitkomen van een nieuwe FIFA.

Hypermotion

Een van de grootste veranderingen, of eigenlijk moet ik zeggen toevoeging, is het implementeren van Hypermotion technologie. Hoewel het niet helemaal nieuw is, verscheen deze technologie voor het eerst in FIFA 22 en is dit alleen beschikbaar op de PlayStation 5, Xbox Series X | S en PC. Hypermotion wilt zeggen dat alles in de game nog realistischer beweegt en uitziet. Zo zijn er duizenden nieuwe animaties en bewegingen toegevoegd in FIFA 23 die zonder Hypermotion niet mogelijk waren, en dit ziet er best tof uit! Ook de replays zien er erg gelikt uit en hierdoor voelt alles nog natuurlijker aan en voelt het behoorlijk satisfying als je de bal de kruising in ziet vliegen na een perfect geplaatst schot. Maar niet alleen aanvallend, ook verdedigend voelt het heerlijk aan. Nog nooit was iemand onderuit halen met een tackle zo bevredigend. Zelfs het spoor van vernieling blijft achter in het gras na je sliding.

Carriere

Oke, genoeg geluld over graphics en motion shit, want we willen gewoon een potje ballen toch?! Vorig jaar vond ik de Career mode erg tof, dus besloot ik daar ook als eerste in te duiken in FIFA 23. Ik maakte mijn speler aan en tekende zoals altijd netjes bij Feyenoord om mijn eerste seizoen te starten. Wat me direct opviel is dat ze wat gameplay elementen hebben toegevoegd buiten het voetballen om. Zo kun je nu je geld (wat je verdiend bij je club) investeren in bijvoorbeeld e-Sports teams, kledingmerken of in duurzame energie (ja echt…) om zo nog meer geld te verdienen. Dat geld kun je weer gebruiken om huizen en auto’s te kopen, die vervolgens weer een boost geven aan de stats van je speler. Klinkt ingewikkeld, is het totaal niet, maar het is wel een erg grappige toevoeging. Wat ook nieuw is, is dat je speler nu een soort driehoeks-borderline-syndroom heeft waardoor hij 3 verschillende persoonlijkheden heeft. Welke persoonlijkheid het meest naar buiten komt kun je beïnvloeden door bepaalde soort trainingen te doen of door activiteiten te voltooien die deze persoonlijkheid-traits een boost geven. Verder is de Career mode hetzelfde als voorgaande jaren, maar nog steeds even vermakelijk.

Oja, kleine sidenote: Mijn speler was na 2 seizoenen een 92 rated spits van 19 jaar en deze heb ik voor € 299.900.000 verkocht aan Barcelona! Graag gedaan Feyenoord!

FUT

Ook FIFA Ultimate Team keert terug in FIFA 23, en is het paradepaardje van EA waarmee het bedrijf toch flink wat extra geld verdient. Ik brand er al een aantal jaar mijn handen (lees: portemonnee) niet meer aan. Ook dit jaar is het weer same old op één gigantische aanpassing na, namelijk DE CHEMISTRY LINKJES ZIJN WEG!!! Ik vind het zelf ontzettend verwarrend en snap ook nog steeds niet hoe het nu precies werkt om max chemistry te krijgen in je team, maar boeiend via DEZE LINK wordt het je uitgelegd. Verder blijft het vloeken, schelden en tieren zoals gewoonlijk bij FUT, want de gouden FIFA regel blijft intact: De tegenstander wint nooit omdat deze beter is, maar omdat FIFA volledig scripted is.

En nog een ding wat nog steeds niet gewijzigd is, is dat de keepers weer echt mokerslecht zijn. No joke. ze zijn opnieuw echt bizar slecht. De keepers lijken soms gewoon helemaal niks te doen. Al meerdere malen heb ik meegemaakt dat de keeper gewoon aan de grond genageld blijft staan om vervolgens een bal vol langs zich heen in het net te zien verdwijnen.

VOLTA

Ook de VOLTA modus keert terug, maar spelen mensen dit überhaupt wel? Ik heb me er vorig jaar best mee vermaakt maar ik heb het idee dat niet veel mensen dit spelen. Toch is het leuk om tussendoor een paar potjes VOLTA te spelen. Even snel voor de nieuwkomers onder ons: VOLTA is zeg maar een straat versie van FIFA. Hierin speel je snelle potjes straatvoetbal/zaalvoetbal en is heel tof als je wilt afwisselen met de reguliere game. Een leuke extra maar niet echt heel speciaal te noemen.

Profclubs

Dit blijft een van mijn favoriete modi om te spelen met vrienden. Je maakt je eigen speler aan en vervolgens teken je bij een door jou of een van je vrienden gemaakte club. Je kunt met 10 vrienden online tegelijk een wedstrijd spelen tegen andere spelers om zo te groeien met je club en je stadion bijvoorbeeld uit te breiden. Gegarandeerd plezier en staat garant voor flink wat uurtjes lachen en lol.

In vergelijking met zijn voorganger heeft FIFA23 grafisch een grote voorruitgang gemaakt. De Hypermotion technologie is goed bijgeschaafd en hiermee zet EA dan ook een stap in de goede richting. Aan content geen gebrek, maar toch lijkt FIFA mij elk jaar steeds minder te kunnen boeien. Ook snap ik niet waarom er geen aandacht besteedt wordt aan die keepers. Wellicht dat er volgend jaar meer grote veranderdingen plaats vinden, wanneer er afscheid genomen wordt van de naam FIFA en de game EA Sports FC gaat heten (wie verzint die namen?). We gaan het zien…

FIFA 23 | REVIEW
Strontlading aan content
Hypermotion tech ziet er goed uit