Ghostbusters: Spirits Unleashed | REVIEW

Who You Gonna Call?

18 oktober 2022
illFonic
illFonic
70

Ghostbusters: Spirits Unleashed zal het asymmetrische multiplayer-genre niet snel opnieuw uitvinden. Toch weet de game, dankzij zijn trouwe aandacht voor detail en de charme van de franchise, er voor te zorgen dat het wel goed aanvoelt. Hoe dit komt lees je in de onderstaande review.

De Ghostbusters-franchise heeft een interessante reis gemaakt sinds de eerste film uit 1984. Verschillende tekenfilms, speelgoedlijnen en games hebben geprobeerd de magie opnieuw vast te leggen van de franchise. Qua games is het altijd wel rustig gebleven als het gaat om de Ghostbusters, maar ontwikkelaar illFonic heeft de kans aangegrepen om de franchise nieuw leven in te blazen.

Na de gebeurtenissen in Ghostbusters: Afterlife zijn Winston Zeddemore (Ernie Hudson) en Ray Stantz (Dan Aykroyd) herenigd om de brandweerkazerne van Ghostbusters te heropenen. Met Ray’s Occult Books naast de deur, is het duo op zoek naar een nieuwe generatie geestenvangers. Winston en Ray (naast de nieuwe personages Cait en Eddy) volgen sinds Afterlife een groter aantal geesten, waarbij Ray de felbegeerde Tobin’s Spirit Guide opspoort om hen te helpen. Helaas maken Peter Venkman (Bill Murray) en Janine Melnitz (Annie Potts) niet hun opwachting in deze game.

If there’s something strange

In Spirits Unleashed neem jij de rol aan van een nieuwe rekruut, die zijn stempel wil drukken op het team van spokenjagers. Hier onthult de game een van zijn belangrijkste verrassingen: het is veel meer verhaalgedreven dan je in eerste instantie zou verwachten. De openingsscene van de game is dan ook erg tof en een soort hommage aan de franchise, aangezien de brandweerkazerne in zijn oude glorie wordt hersteld terwijl het aanstekelijke liedje van Ray Parker Jr. klinkt. Het Spirits Unleashed-verhaal wordt om de zoveel tijd geïntroduceerd, terwijl je na elk uitstapje naar een spookachtige locatie terugkeert naar de iconische brandweerkazerne van Ghostbusters.

Voordat je jezelf werkelijk in de actie mag storen en je Proton Pack opzet, moet je eerst je eigen unieke Ghost Buster maken en de basis gameplay onder de knie krijgen. De aanpassingen die je kunt doen om je personage in elkaar te zetten zijn robuuster dan de meeste titels in dit genre. Dankzij een soort slidersysteem in Saints Row-stijl, en een shitload aan cosmetische opties die je kunt ontgrendelen, is het makkelijk om hier een flink deel van je eerste speeltijd door te brengen. Als je eenmaal je personage in elkaar hebt geflanst is het tijd om aan het echte werk te beginnen.

In your neighborhood

Uitgerust met je eigen Proton Pack, Ghost Trap en PKE Meter, krijg je een aantal simpele tutorials voor je kiezen om de basis te leggen en moedigen deze je aan om zelfs alles te verkennen. De brandweerkazerne is prachtig nagemaakt en kent de nodige kleine details. Het is alleen jammer dat Spirits Unleashed je geen kans biedt om met de Ecto-1 door de straten van New York te rijden.

De belangrijkste gameplay-loop van Spirits Unleashed is het aannemen van ‘Jobs’ die je naar een van de vijf gebieden van het spel leiden. De game kent een 4 versus 1 opzet, en het is aan jouw team de taak om al hun verstand en beschikbare uitrusting te gebruiken om het angstaanjagende spook op te sporen en het te vangen. Het gebruik van de PKE-meter leidt je naar bezeten objecten, die zogenoemde Rifts of zelfs de geest zelf kunnen onthullen. Deze Rifts worden door de Ghost gebruikt om niet zo snel gevangen te worden en ze hebben er maar een beperkt aantal tot hun beschikking. Als je de Ghost eenmaal hebt gespot, kun je met je Proton Pack de geest vastketenen, maar het vangen van een Ghost is geen gemakkelijke klus, omdat het essentieel is om de analoge joystick in de tegenovergestelde richting van je doelwit te laten draaien om ze in je greep te houden. Als je er zeker van bent dat je hem kunt vangen, kun je de welbekende val uitgooien waarna je de geest erin trekt om de deal te bezegelen. Klinkt eenvoudig genoeg, toch?

If there’s something weird

Het doel van de Ghost is, met behulp van bovennatuurlijke vermogens, om te zorgen voor een ‘Global Haunt’ op de map. Dit verandert het decor van de game drastisch. Burgers kunnen worden achtervolgd, waardoor hun niveau van kalmte afneemt voordat ze volledig vluchten, wat weer invloed heeft op je match-score. In wezen is Spirits Unleashed een snelle variant van Prop Hunt, met de spanning van soortgelijke games zoals Dead By Daylight of Evil Dead.

De eerste keer dat je Spirits Unleashed zal spelen, zal je gedwongen worden om als Ghostbuster te spelen, voordat je de rol van Ghost kan ontgrendelen. Ghost-gameplay is best uitdagend te noemen omdat vaardigheden enige beheersing vereisen om hun volledige potentieel te benutten. Naar mijn mening is het zeker leuker om als Ghostbuster te spelen. Dat wil echter niet zeggen dat Ghost-gameplay niet leuk is, want als een bezeten object door de omgeving paraderen, ziet er komisch uit en dat is het ook. Vooral als je je voordoet als een lamp en alle vier de Ghostbusters hulpeloos op zoek zijn naar je levert de nodige mooie momenten op.

And it don’t look good

De sfeer van het spel is uitstekend te noemen en het briljante geluidsontwerp doet goed zijn werk om dit te versterken, denk dan ook aan de iconische Proton Pack geluidjes. Omdat elke speler zijn uitrusting op een unieke manier verzorgt, opent dit ruimte voor experimenten terwijl je je aanpak verfijnt. Spirits Unleashed kan zowel alleen (en offline) als online worden gespeeld, maar het belangrijkste sterke punt is dat je de game kunt spelen met je vrienden. Hoewel de gameplay erg leuk is, is de vraag hoe lang dit leuk zal blijven. Dit is een beetje het probleem aan Spirits Unleashed, want met slechts één gameplay-modus en vijf levels om jezelf uit te leven, voelt de game op de lange termijn een beetje karig aan. De gameplay is gewoon erg leuk, maar alleen als je deze game online met vrienden zou spelen en daarnaast is het prijskaartje (40 euro) op dit moment ook aan de hoge kant als je kijkt hoeveel content je ervoor terug kijkt. De toffe verhaalinhoud die de game kent zal de hardcore Ghostbuster fan wel aanspreken, maar met slechts 25 minuten aan tussenfilmpjes is het niets dat niet op YouTube kan worden opgezocht tijdens je lunchpauze.

De ontwikkelaar heeft wel aangegeven dat er in de toekomst nieuwe levels en Ghosts zullen verschijnen en dat deze DLC helemaal gratis zal zijn. Het is alleen nog even wachten wanneer dit allemaal gaat verschijnen. Als een reeks nieuwe modi kan worden toegevoegd aan de game dan is er misschien hoop voor de toekomst van de game, want het is nu nog wel erg karig te noemen.

Who you gonna call?

Fans van Ghostbusters zullen het ongetwijfeld waarderen om hun eigen Ghostbuster te maken, hun uitrusting te upgraden en op spoken te jagen. Hoewel de gameplay ontzettend leuk is, vertoont het spel al snel zijn gebreken, en dat is voornamelijk het gebrek aan diverse content. Spirits Unleashed heeft nagenoeg alles in huis als het gaat om een Ghostbusters-game die authentiek aanvoelt, maar op dit moment is één mode en vijf maps te weinig om de aankoop van deze game van 40 euro te rechtvaardigen. Hopelijk volgt de aangekondigde DLC dan ook heel snel, want de Ghostbusters: Spirits Unleashed verdient het.

Eenmaal op weg speelt het lekker weg
Weet de Ghostbusters sfeer goed neer te zetten
Kort maar kwalitatief goed verhaal