GRID | REVIEW

Vandaag de dag scoort Codemasters vooral met de Dirt serie en uiteraard met de Formule 1 race games. Maar Codemasters miste waarschijnlijk hun oude liefde, net als de vele fans van de serie trouwens. Ik heb het natuurlijk over GRID, of zoals de serie vroeger heette: TOCA. GRID valt nog steeds onder de TOCA serie alleen dan zonder de naam. GRID 2 verscheen in 2013 en tot sinds kort was het dan ook stil rondom deze populaire arcade racer. Maar niet getreurd, GRID is terug.

GRID (En daarvoor de TOCA serie) is altijd een actie volle racegame geweest, met veel gevechten op de baan, zonder gelijk bestraft te worden als je (weer) eens een tegenstander van de baan af beukt. Full Contact Racing zoals dat zo mooi heet. Nu is GRID dus terug van weggeweest, niet als vervolg maar als een reboot. (zoals dat tegenwoordig hoort als je als ontwikkelaar een IP op de plank hebt laten liggen voor een jaar of wat).

Racen zonder poespas

GRID geeft jou de mogelijkheid om te racen en niks anders dan te racen. Klinkt misschien logisch, maar er zijn de laatste jaren genoeg racegames uitgekomen die er een flitsend verhaal bij verzinnen, of je de verantwoordelijkheden willen geven van het runnen van een heel raceteam. Maar niks van dat alles in GRID, ja oké, je hebt een teammaat die je zelf kan inhuren maar daar blijft het dan ook bij. Nee in GRID draait het puur om het racen in zes verschillende classes: Touring Cars, Stock Cars, Tuners, GT Sports Cars, FA Racing (Fernando Alonso) en zogenaamde Invitational Events. Elk van deze kampioenschappen bestaat uit een reeks losse kampioenschappen. Voltooi er genoeg (winnen is niet perse nodig) en je mag de finale racen. Elke los kampioenschap bestaat uit 1 tot 4 races die je meenemen over de gehele wereld.

Voor elke race kun je je auto nog een beetje afstellen en een hot lap kwalificatie rijden. De kwalificatie kun je ook overslaan, maar aangezien de startopstelling van de volgende race omgekeerd is van hoe er gefinisht is, is het maar de vraag of je dat wilt. Want als je dus wint, start je de volgende race in het kampioenschap achteraan. De game bied verders (uiteraard) een rewind optie, zodat je dat ene foutje recht kan zetten. Aangezien er in de verschillende classes met verschillende auto’s geracet word, is het fijn om te weten dat de auto’s ook daadwerkelijk anders aanvoelen. Een Ford Focus rijd nu eenmaal een stuk anders dan een Ford Mustang.

Coureurtje pesten

Codemasters heeft wel iets nieuws geprobeerd toe te voegen aan de GRID serie. En ik zeg expres geprobeerd. Het Nemesis System houd in dat je tijdens een kampioenschap een rivaal krijgt. Bots je te vaak tegen de zelfde coureur aan, dan word die boos op jouw en is de kans dat ie jou een tikkie terug gaat geven. Maar mocht jij nu eerste staan in het klassement, dan is de nummer 2 jouw rivaal. En op papier klinkt het Nemesis System als een interessante toevoeging, een tegenstander waarmee jij het flink aan de stok kunt hebben en daardoor de races spannender kunnen worden. Helaas werkt het systeem alleen niet zo goed. Dat komt ook grotendeels door de korte kampioenschappen, want wat maakt het uit dat je een rivaal hebt als je toch maar 2 races hoeft te voltooien. Daarnaast werkt het ook niet mee dat de AI niet bijster slim is en er eigenlijk alles aan zou doen om jou van de weg te rijden, ook als hij daarmee het volledige veld meeneemt: CHAOS!

Grafisch gezien is GRID geen hoogvlieger maar ook absoluut niet lelijk. De auto’s zien er goed gedetailleerd uit en vooral de lichteffecten maken indruk. Probeer je lijn maar eens te behouden als je volop tegen de zon in aan het racen bent. Maar alles buiten de baan ziet er oké uit, niks meer en niks minder. Maar het racen an sich voelt dan wel weer heerlijk aan. Ja het is even wennen in het beginnen, vooral in een tijd waarin elke race game inzet op realisme, maar als je het eenmaal doorhebt hoe deze game werkt dan ga je er veel plezier aan beleven.

Fernando Alonso

De FA Racing kampioenschap neemt je in vogelvlucht mee door de successen van Alonso himself. Verschillende auto’s waaronder uiteraard de R26 waarin Alonso Formule 1 kampioen werd in 2006. Alonso schijnt ook aan de game mee gewerkt te hebben als Racing Consultant. Het is daarom ergens extra jammer dat er zo weinig mee gedaan is. Ja, er is een kampioenschap dat volledig in het teken staan van Alonso, maar dat is het ook wel zo’n beetje. Nergens zie je of hoor je de beste man terug komen met advies, als rivaal of als wat dan ook. En dat is toch een gemiste kans.

Met een variatie van straten circuits en daadwerkelijk echte race circuits zit er voor ieder wel wat tussen. En als je het zat bent om in je eentje te racen, dan ga je toch lekker online om te zien hoe je het er daar van af brengt. Een online modus zonder poespas, gewoon racen tegen andere en de leaderbord beklimmen. En dat geld eigenlijk voor de gehele game. De hele game presenteert zichzelf zonder (al te veel) poespas. En zo draait GRID maar om één ding: Het racen! Niks meer en niks minder.

Codemasters brengt met de reboot van GRID het arcade racen zonder poespas terug in je huiskamer. Een racegame dat puur draait om het racen in verschillende classes en auto’s. Het racen voelt heerlijk competitief aan in de helaas wat korte kampioenschappen. Daarnaast voelen de verschillende classes ook daadwerkelijk anders aan en zal je dus je rijstijl er op moeten aanpassen. Wie opzoek is naar een heerlijke racegame zit bij GRID aan het juiste adres. GRID is terug van weggeweest en nu maar hopen dat ze bij Codemasters de serie niet weer op de plank zetten.

Gespeeld op een Xbox One X
Het racen voelt heerlijk aan
Vele verschillende classes