De emotionele achtbaanrit van Chloe en Rachel is nog niet ten einde. Aan het eind van “Awake” werden we alvast warm gemaakt voor de tweede episode. Op 19 oktober was het moment zover en konden we verder met de achtbaanrit. Het belooft in ieder geval een heftige rit te worden. Tienerliefde is op zichzelf al een thema dat menig tiener onstuimiger van wordt dan het herfstweer. Laat Chloe en Rachel daarbij ook nog een lastige thuissituatie hebben en je hebt genoeg voer voor episode 2.

De achtbaan slaat op hol!

Waar “Awake” nog redelijk tam was en meer als introductie gold, merk je dat in “Brave New World” meer stukjes op zijn plek vielen. Zo zetten de tieners hun eerder gemaakte plannen voor, moet je je drugdealer Frank helpen met een klus omdat je nog een rekening open hebt staan en zal het toneelstuk “The Tempest” eindelijk plaatsvinden. Toch schotelde de eerste episode een onheil voor dat vooralsnog ook in de tweede episode op afstand blijft. Ergens verwacht je dat het onheil uitmond in een catastrofe, maar er dat blijft uit. Aan de ene kant houd je daarmee een integer verhaal over, dat gaat over de relatie en hobbels in de relatie tussen Chloe en Rachel. Aan de andere kant kijk je daardoor toch met enig ongemak naar alles: “wanneer barst de bom?”

Life is Strange is niet het spel waarvan je maar 1 episode koopt (tenzij het echt niet je ding is). Je moet eigenlijk het hele verhaal kopen/spelen. Vind je episode 1 tof, dan zul je waarschijnlijk alle hoofdstukken wel tof zijn. Maar toch valt dit hoofdstuk van Before the Storm op. Waar de rode draad bij de eerste episode was dat Chloe en Rachel elkaar vonden en deze relatie zich ontwikkelde, lijkt de tweede episode een chaotische mix van verschillende situaties. Alsof Deck Nine getracht heeft 4 of 5 verschillende verhaallijnen even in 3 episodes er doorheen wil jagen. Misschien valt dit allemaal op het eind op z’n plek in de laatste episode op zijn plek, maar voor nu voelt het wat warrig.

Gameplay op de (speur)tocht!

De gameplay is voelt ook geforceerd. In de vorm van backtalk en een puzzeltje in het zoeken naar items om een autowrak op te pimpen, is nog geprobeerd wat meer gameplay in Life is Strange: Before the Storm te gieten, maar wat mij betreft voelt het geforceerd. In Life is Strange missen we tijdreizen van Max. De gameplay wordt ingevuld door de backtalk challenges en puzzeltjes die meer weg van een speurtocht: zoek de omgeving af en je komt er van zelf. Dat terwijl het zoeken van de omgeving en interactie met voorwerpen en het lezen van dagboeken vaak meer voldoende geeft dan het oplossen van een puzzel.

Bij de backtalk challenge mis ik de impact. Natuurlijk moet je vaak genoeg keuzes maken, maar de impact wordt maar ten dele waargemaakt tot dusver. Vaak blijkt zowel een keuze A als B te leiden tot eenzelfde resultaat, alleen soms via een omweg. Toch neemt het niet weg dat een keuze A of B invloed heeft op de dialoog en dat is natuurlijk voor de fans smullen. Zeker omdat Chloe en Rachel boeiende personages zijn en goed op elkaar zijn ingespeeld… Ehmm… Geprogrammeerd zijn.

Daarbij moet gezegd worden dat de consequenties misschien pas in de laatste episode “Hell is Empty” duidelijk gaan worden. De zoektochten, gesprekken met de verschillende personages en het verhaal zijn uitvoerig uitgewerkt. Life is Strange is dan ook meer een interactief verhaal in combinatie met een soort quiz uit een meidenblad. En de personages en het verhaal maken het interessant genoeg om de verschillende keuzes uit te proberen. Van binnen hoorde ik steeds de vraag: Stel als ik niet de trein uit was gesprongen of hier niet naar binnen was gegaan, hoe de fuck lossen ze dat in het verhaal op. Vaak is het antwoord dat je toch al gauw op hetzelfde pad terecht komt.

De losse eindjes

Toch blijf ik met genoeg vragen zitten. Ik heb nu twee van de drie episodes gedaan (de vierde bonus episode niet meegerekend) en ik vraag me af hoe alles stukjes zullen samenvallen. Voor mij gevoel moet er nog zoveel verteld worden en lijkt mij 1 episode niet genoeg om veel van die losse eindjes samen te brengen, maar dat zullen we zien. Na twee episodes heb ik vertrouwen in de Life is Strange serie, dus ook ik laat me verrassen.

Ik hou de review opvallen kort, maar dat komt omdat er in vergelijking met episode 1 niet te veel te vermelden valt. Natuurlijk zou ik dieper in kunnen gaan op het verhaal, maar daarmee verklap ik eigenlijk te veel. Maar wil je eens iets anders dat gamen, of met een film op de bank hangen. Life is Strange: Before the Storm combineert het beiden. En als je er rustig mee doet zul je er een prima avondje per episode mee kunnen vermaken. Dat is natuurlijk als je meer wil ontdekken over de emotionele tocht die Chloe maakt in het tienerbestaan, het liefdesspel tussen Chloe en Rachel en hobbels en emoties die moeten worden overwonnen. Op naar episode 3: “Hell is Empty”

Life is Strange: Before the Storm EP. 02 | REVIEW
SCORE70%
HOT!
  • Tilt de relatie tussen Chloe en Rachel naar hoger niveau
  • Verhaal blijft boeien en je voelt de chemie tussen Chloe en Rachel
  • Je weet wat je krijgt
NOT!
  • - Nog maar 1 episode om de eindjes bij elkaar te knopen
  • Hoeveel impact hebben je keuzes?
  • Chaotische mix van situaties en scenes
70%SCORE
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)
0%

Laat een bericht achter

stargamers