Maneater | REVIEW

Ontwikkelaars Tripwire & Blindside hebben toch behoorlijk hun best gedaan op Maneater. Toen ik de eerste trailer zag van de game dacht ik “What the f*ck is dit dan weer?!”. Deze gedachte is eigenlijk constant blijven hangen tijdens het spelen van de game en vat de game ook erg goed samen. De zogenoemde shaRkPG is vooral een komisch rare en gekke game met een heel groot WTF gehalte. Ik moest dan ook vooral denken aan de Jaws film, maar of deze game daadwerkelijk de cult-status weet te evenaren van de films, lees je in deze review.

Baby Shark tututututtuuu

De natuur is zoals we weten ontzettend oneerlijk. Tijdens de intro/tutorial van de game is het meteen al te merken dat dit het geval is. Er zijn overal targets die je zo kunt verslinden met je krachtige kaken. In de tutorial leer je dan ook alle basics van de game, zoals hoe je mensen eet, hoe je andere dieren eet, maar ook hoe dat je wordt opgejaagd door de jagers met hun leider “Scaly Pete” en hoe je hieraan kunt ontkomen.  Aan het einde van de tutorial maak je dan ook kennis met deze man. Hij zal de volwassen haai vangen die jij onder je knoppen hebt en afslachten. Bij het opensnijden van de buik komt er een baby haai uit. Dit ben jij! Je begint dus de game echt als een kleine baby haai die uitgroeit tot een volledige gemuteerde killershark die niet te stoppen is.

Verwarrende knoppenzooi

De gameplay van de game is erg eigenaardig , maar ook super tof! Je waant jezelf echt een haai, en dit wordt gecombineerd met een aantal hilarische zaken. Alleen de controls zijn naar mijn idee te clunky. Zo zijn er teveel verschillende mogelijkheden op de zelfde knop gepropt, wat nogal onoverzichtelijk kan worden. In mijn geval, op de PS4, is het dan ook zo dat je de bijvoorbeeld R2 ingedrukt kan houden om je prooi vast te houden (bijvoorbeeld een zwaardvis die je dan als wapen kan gebruiken om andere prooien mee aan te vallen) maar dezelfde knop gebruik je ook om je prooi op te eten. Dit kan nog weleens lastig zijn en doet je haai dingen die je juist op het moment helemaal niet wil doen.

GTA maar dan met haaien

Maneater is een free-roaming game, welke heel ver wel iets weg heeft van GTA. Zo kun je doen en laten wat je zelf wilt en vergaar je beruchtheid door bijvoorbeeld mensen op te eten. Zo bouw je als haai een reputatie op en zullen mensen al snel bang van je worden. Wat ik wel moet zeggen is dat de AI van andere zeedieren nogal opmerkelijk is. Zo zal een orka liever achter jou aan gaan dan dat deze een lief schattig zeehondje op wilt eten en zo zijn er nog wel een aantal twijfelachtige zaken, waar ik achter mijn oren moest krabben.

Maneater kent verschillende manieren en opties om je haai upgrades te geven en de hoeveelheid opties is echt hilarisch groot. Zo kun je je tanden, staart, hoofd, vinnen en lijf voorzien van een upgrade. Het ene wat sneller dan het andere. Ook zijn er verschillende sets die je kan gebruiken om jezelf te verbeteren. Deze upgrades unlock je door missies te doen, gebieden te ontdekken en bepaalde enemies af te slachten.

Daarnaast kun je alle upgrades nog een beetje extra uitbouwen. Dit doe je door Minerals, Mutagen en Proteins te verzamelen in de game. Deze kun je weer uitgeven in de grotto. Dit is de enige plek waar je upgrades kan toepassen op je haai en waar je je setup kan veranderen. Dit is een belangrijk detail om verder te komen in de game. Als je wilt upgraden moet je dus in je grotto zijn. Het is niet heel moeilijk hier te komen want als je een game inlaad kom je hier sowieso terecht en nadat je dood gegaan bent zal je opnieuw respawnen in de grotto.

Diep in de zee is genoeg te doen

Wat de game naar mijn mening ontzettend leuk maakt, is het vrijelijk rondzwemmen in de game en het verzamelen van alle collectables verzamelen. Dit laatste loopt uit van landmarks, Nutrient Cashes en mijn eigen favoriet is dan toch wel de nummerplaten. Om deze te verzamelen moet je vaak  de meest rare tricks uit de kast halen om hoog genoeg uit het water te komen om deze te verzamelen. Al met al is er genoeg te beleven in Maneater, en ondanks dat de game niet elke gamer aan zal spreken is het een waar genot om als haai door het leven te gaan in deze game!

Maneater is een game waarmee je jezelf zeker wat uurtjes kunt vermaken. Niets is mooier om een ongelooflijk groot bloedbad te veroorzaken door verschillende NPC’s aan te vallen en af te slachten met je gruwelijke tanden. Een echte AAA-game is Maneater zeker niet, maar het is wel een vermakelijke B-game (welke zo slecht is dat het gewoon leuk is). Daarnaast is het eens een keer een andere benadering van een RPG, en dat kan ik wel waarderen, maar verwacht geen hoogstandje…

Maneater | REVIEW
Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Veel om te verkennen