Mario Strikers: Battle League | REVIEW

Perfecte game voor gamers met vrienden

10 juni 2022
Next Level Games
75

Super Mario Strikers , in ons landje beter bekend als Mario Smash Football , is een sportvideogame uit 2005 welke werd ontwikkeld door Next Level Games voor de GameCube. Hoewel deze game ooit een vervolg heeft gekregen, is het al lange tijd stil geweest rondom deze Mario-franchise. Anno 2022 mogen we eindelijk weer eens een potje voetballen met Mario en zijn vrienden, en dit is een uitgelezen kans voor Roy (a.k.a. NightCraft) om de game eens aan de tand te voelen!

Het komt niet vaak voor dat je Super Mario en voetbal in één zin noemt. Toch is Mario Strikers: Battle League Football al de derde game waarin Mario en zijn kornuiten de strijd met elkaar aan gaan door middel van een potje voetbal. Mario Smash Football was op de GameCube één van mijn favoriete games om te spelen met een groepje vrienden, als we eens geen zin hadden in Super Smash Bros of Mario Kart. Ik stond dus ook vooraan om de review te mogen schrijven toen ik hoorde dat er een nieuwe Mario voetbal game aan zat te komen. Of Mario Strikers: Battle League mijn hoge verwachtingen waar heeft gemaakt? Je leest het hieronder!

Let’s-a-goal!

Oke, iedereen kent het principe van een potje voetbal wel toch? Vergeet dan nu al die principes en je hebt de core-gameplay van Mario Strikers. De bedoeling is nog steeds om vaker in het doel van de tegenstander te scoren dan zij bij jou, maar de manier waarop dat gebeurd is toch wel een tikkeltje anders. De matches zelf zijn kort, flitsend en chaotisch, maar daarom niet minder leuk. Het speelt zich af op een relatief klein speelveld waarin je het met 5 tegen 5 tegen elkaar opneemt (4 tegen 4 als je die keepers niet meerekent) Tijdens de match kun je door middel van pass- en loop-acties naar het doel van je tegenstander sjokken om vervolgens vernietigend uit te halen op het doel. Maar Mario Strikers zou Mario Strikers niet zijn als hier ook niet een stokje voor gestoken kan worden, en dat kan ook zeker. Mario Strikers zit namelijk bomvol power-ups die je kunt oppakken om het je tegenstander moeilijker te maken of om jezelf juist een boost te geven. Heb je bijvoorbeeld een ster opgepakt dan ben je een tijdje onoverwinnelijk en ren je met alle gemak langs je tegenstanders. Dat is niet alles want ook het iconische groene en rode schildje zijn in deze game van de partij. Deze kun je gooien om zo je tegenstander een paar seconden KO op de vloer te laten liggen, en het mooiste van alles: er is geen scheidsrechter dus je kunt je tegenstander zo hard en vaak KO tackelen als je zelf wilt!

Hyper Strike

Zoals ik al eerder aangaf worden de wedstrijden gespeeld op een relatief klein veld. Waar in de eerdere delen elk veld zijn eigen gimmick had, zijn de speelvelden in Mario Strikers nu puur esthetisch verschillend van elkaar en kennen deze geen eigen gimmicks. Ook de gameplay, is vergeleken met de vorige delen, een stuk simpeler en eerlijker geworden. Zo kun je nu enkel nog een speciaal schot (Hyper Strike) doen nadat je een daarvoor bedoelde power-up hebt opgepakt.

De characters die je aan het begin van de match kiest zijn ook een stuk meer uitgebalanceerd. Er zijn natuurlijk nog wel zichtbare verschillen tussen de personages en zo is bijvoorbeeld Toad een stuk sneller dan Donkey Kong, maar is bijvoorbeeld Bowser ook een stuk sterker dan Peach. Elke karakter heeft ook zijn eigen Hyper Strike animatie en deze zien er dan ook zeer gelikt uit, net als alle andere animaties die de game kent. Wat dat betreft is Mario Strikers dan ook een regelrecht schot in de roos.

Bier drinken!

Het lijkt alsof Nintendo de volle focus heeft gelegd op het verbeteren van de core-gameplay en dat is ze ook goed gelukt. Er zijn weliswaar natuurlijk items die de gameplay wat opfrissen, maar in de basis zit het allemaal wel snor. Zo had ik eigenlijk na één wedstrijd al door hoe je moest rennen, passen, schieten, ontwijken etc. Het verloopt allemaal heel soepeltjes en je hebt het in principe snel onder de knie. Ik denk dan ook dat deze game een favorietje gaat worden om aan te slingeren tijdens een gezellig avondje bier drinken met vrienden.

Niet voor gamers zonder vrienden

Mario Strikers Battle League is een game die samen gespeeld moet worden, althans dat is mijn mening. De game laat dan ook flink wat steken vallen wat betreft singleplayer content. Zo is er bijvoorbeeld geen story mode te bekennen en wordt de focus voornamelijk gelegd op de nieuwe ‘Strikers Club´-mode. Dit is een gamemode waarin je je eigen club samenstelt door middel van shirtjes, kleuren, stadion en personages te bepalen. Vervolgens kun je met deze club wedstrijden spelen. Helaas kan deze gamemode enkel online en dat is voor sommige spelers gewoon niet weggelegd, al kan ik mezelf wel voorstellen dat dit een toffe e-sports game kan worden zoals Super Smash Bros.

Verder heb je de mogelijkheid om toernooien te spelen tegen de CPU waarmee je muntjes verdiend om zo nieuwe gear te kunnen kopen voor je karakters.  Met deze gear kun je de statistieken van je poppetjes aanpassen, bijvoorbeeld met +2 speed enzo. Echter heeft elke upgrade ook een nadeel, waardoor je wel een beetje tactisch moet zijn om de statistieken in balans te houden. Daarnaast is het maar net wat je zelf het fijnste vind spelen.

Mario Strikers: Battle League is een leuke partygame om wat avondjes mee door te brengen. Het mag wat mij betreft dan ook in het rijtje Smash Bros. en Mario Kart geplaatst worden, maar door de karige singeplayer content vraag ik me af hoelang de game werkelijk leuk relevant blijft voor diegene die het singleplay willen spelen. Ik heb mezelf ontzettend vermaakt met de game, maar het komt pas echt tot zijn recht als je hem met meerdere spelers tegen elkaar speelt.

Mario Strikers: Battle League | REVIEW
Makkelijk onder de knie te krijgen
Speelt lekker weg