Marvel’s Avengers | REVIEW

Superhelden en games, een combinatie die al jaren goed gaat, maar ook weer niet. Square Enix leek het een goed idee om Crystal Dynamics eens iets anders te geven dan de Tomb Raider-franchise, en wilde dan ook een heuse game rondom The Avengers bouwen. Of dit werkelijk zo’n goed idee was, lees je in deze review!

The Avengers zijn al sinds jaren een van de favoriete films van menig superheld liefhebber. Sinds de eerste Iron Man film uit 2008 worden we kapot gegooid met Marvel-verhalen van diverse helden, welke allemaal weer samen komen in de Avenger-films. Na de Endgame films is het aardig stil geworden rondom de franchises en diverse andere films, die nog geschoten moeten worden, liggen even op hun gat vanwege de COVID-19 pandemie die onze wereld in zijn greep houdt. Film fans moeten dus even geduldig wachten op een nieuw verhaal omtrent hun favoriete Marvel helden, maar gelukkig wordt dit gat aardig opgevuld door de ambitieuze videogame Marvel’s Avengers.

What’s the Story?

The Avengers is een multiplayer game welke een flink aantal jaren mee moet gaan draaien. Zo zullen we in de toekomst nieuwe helden met de daarbij behorende verhalen mogen verwachten en zal ontwikkelaar Crystal Dynamics flink bezig blijven om de game te laten evolueren in iets heel bijzonders. Dat klinkt zeker ambitieus, maar men moet ergens beginnen natuurlijk. Voordat je dus werkelijk aan de multiplayer van de game gaat beginnen, kun je aan de slag met de verhalende singleplayer campaign van de game. Deze verteld een origineel verhaal welke je een reden geeft om alle Avengers te vinden om zodoende de reusachtige Helicarrier opnieuw op te bouwen welke als basis zal dienen in de multiplayer van de game.

I am Kamala Khan

Crystal Dynamics heeft dus een goed concept neer weten te zetten om de single- en multiplayer aan elkaar te verbinden. In de singleplayer maak je kennis met Kamala Khan, een jong meisje dat meedoet aan een comic schrijfwedstrijd en geselecteerd is om achter de schermen van Avenger’s Day haar verhaal te presenteren aan de daadwerkelijke superhelden. Avenger’s Day is een groot fanfestival waar de Avengers hun nieuwe nieuw high-tech hoofdkwartier (de Helicarrier) aan de wereld willen tonen met een bijbehorende nieuwe krachtbron die alles voorziet van de nodige energie. De eerste momenten in de game zijn erg indrukwekkend te noemen, want het ziet er allemaal fenominaal en gedetailleerd uit. Hier mag je alvast een beetje aankloten en zo verzamel je wat comics door spelletjes te spelen op het festival en loop je ook nog eens alle Avengers tegen het lijf.

Maar ineens slaat het noodlot toe tijdens het festival en breekt de pleuris uit tijdens A-Day. Hier maak je heel snel en vlot kennis met alle vaardigheden van de diverse superhelden. Helaas kunnen Captain America, Thor, Iron Man, Hulk en Black Widow niet het ergste voorkomen en een gedeelte van San Francisco in puin veranderd. Daarna maken we een tijdssprong van vijf jaar, en door deze gebeurtenissen zijn superhelden verbannen in de wereld en duiken er steeds meer mensen op met krachten. Een organisatie genaamd AIM zorgt ervoor dat de wereld veilig blijft, maar heeft ook hun eigen agenda. De Avengers zijn van de aardbodem verdwenen en de wereld wordt steeds meer een grimmigere plek dankzij AIM. Kamala Khan krijgt een mysterieus bericht en gaat één voor één opzoek naar de Avengers, om samen met hen het complot op te lossen om hun eer te herstellen en om de wereld te verlossen van AIM. De singleplayer kent een interessant en spannend verhaal welke je een dikke tien uur bezig weet te houden. Je speelt uiteindelijk niet alleen met Kamala en mag naar verloop van tijd ook de andere Avengers onder de knoppen krijgen. De singleplayer is dan ook een soort van lekker makertje om je voor te bereiden op de multiplayer.

Iedereen voelt anders

Marvel’s Avengers is een actie georiënteerde game die ook wel wat weg heeft van een RPG. Zo verzamel je skill points voor iedere held en speel je zo nieuwe moves en abilities vrij. De diverse helden verschillen flink van elkaar en spelen dan ook allemaal anders. In grote lijnen zijn de controls wel hetzelfde, maar ieder personage heeft zijn eigen moveset en vaardigheden. Het gevoel van vliegen met Iron Man of Thor voelt dan ook helemaal anders aan en beide hebben hun eigen moveset om vijanden uit te schakelen. Hulk is een lompe bruut waarmee je flink buttonbashend je weg zal vinden en Captain America en Black Widow zijn weer erg snel en bewegelijkheid. Crystal Dynamics heeft enorm goed werk geleverd om een echt sterke ervaring af te leveren wanneer het gaat om de combat en de verschillen tussen de diverse personages.

Ondanks dat de vaart er lekker in zit in de game, kan ik dit niet zeggen over de laadtijden. Marvel’s Avengers neemt namelijk erg de tijd om levels in te laden, en dit merk je erg goed. Nu is het inladen van een missie niet heel erg, maar mocht het gebeuren dat je zomaar in een afgrond flikkert kom je er al snel achter dat je makkelijk dik een minuut zit te wachten voordat alles weer ingeladen is. Aangezien je in de singleplayer hier en daar wat platformactie voor je kiezen krijgt, gebeurt het nogal veelvuldig dat je naar een laadscherm zit te staren en dat kan behoorlijk frustrerend worden…

Looter-shooter, zonder shooten

In zowel de single-als in de multiplayer is de combat gewoon erg gevarieerd en elke held voelt anders aan waardoor de gameplay ook wat frisser wordt. Dit is wel uitermate belangrijk want de game moet vanwege zijn multiplayer ook een aantal jaren meegaan. In de verte lijkt Marvel’s Avengers ook een beetje als Destiny en The Division aan. De game is dan ook in grote lijnen een looter-shooter, maar dan zonder het shooten (ofzoiets). In de multiplayer, genaamd The Avengers Initiative, kun je zowel alleen als in co-op aan de slag met een diverseit aan missies. Dit is een soort van multiplayer, loot-grinding modus waar je jezelf flink kunt uitleven om nieuwe gear vrij te spelen. Crystal Dynamics heeft het zo ontwikkeld dat je nooit met dubbele helden in een party komt te zitten. Of deze mode gevarieerd genoeg kan blijven in de toekomst, is natuurlijk iets dat we in de loop der tijd zullen ontdekken, aangezien deze constant uitgebreid wordt met nieuwe missies, helden en gear. Dat deze mode aardig wat potentie heeft is zeker, maar het ligt natuurlijk aan Crystal Dynamics hoe ze de game uiteindelijk uit gaan breiden met nieuwe content.

In The Avengers Initiative vind je War Zone missies, en deze zijn op dit moment alleszins gevarieerd. Het zijn vaak snelle, korte missies maar het bevat ook missies met meerdere doelen, wave missies (waar er  vijanden op je af blijven komen) en complete raids die meer als een uur kunnen duren. De eerste paar uurtjes voelt dit ontzettend tof aan, maar op den duur worden de missies en de structuur hiervan nogal eentonig en repetitief waardoor je de game snel links zal laten liggen en dat is best jammer. Aangezien de game de aankomende jaren de nodige content zal ontvangen hoop ik dan ook dat Crystal Dynamics de boel dynamisch en leuk weet te houden met goede en gevarieerde uitdagingen.

Daar zijn ze weer!

De game zal in de toekomst nieuwe helden krijgen die je zowel gratis als tegen betaling kunt spelen. Zo zullen Hawkeye en Spider-Man nog hun opwachting maken. Deze helden zullen ook allemaal anders van elkaar aan gaan voelen en hun eigen vaardigheden en movesets hebben. Toch is het dan weer jammer dat microtransactions deel uit gaan maken van deze ervaring. Zo zal elke superheld zijn eigen battlepass krijgen waarmee je leuke cosmetische dingen vrij kunt spelen, denk hierbij aan nieuwe kostuums, nametags en meer. Dit is natuurlijk allemaal gratis te behalen, al wordt het dan wel een ongekend lange grind om alles binnen te halen. Daarom kun je in Marvel’s Avengers dan ook in-game currency kopen waardoor je alles gewoon voor keiharde doekoes kunt unlocken en dat is een beetje jammer te noemen.

Badguys?

Marvel’s The Avengers is een aardige game met een tof concept, en het is dan ook zo ontzettend jammer dat de game al snel vervalt in herhalingen. De singleplayer is gewoon goed te noemen, en zorgt voor de nodige backstory in de multiplayer van de game. De multiplayer is leuk om te spelen met vrienden, maar vervalt al snel in herhalende en repetitieve missies waardoor het grinden naar loot niet echt leuk blijft. Dit heeft ook voornamelijk te maken met het gebrek aan iconische slechteriken. In de game neem je het voornamelijk op tegen AIM robot’s die er in verschillende varianten zijn, maar ook dit gaat snel vervelen. Er zijn maar drie echte iconische slechteriken aanwezig in de game, en verder zijn het alleen maar die irritante AIM-robots. In zekere zin vindt ik dit beschamend slecht te noemen, want drie is wel echt te weinig. Crystal Dynamics had hier zoveel meer mee kunnen doen, want het Marvel-universum heeft toch wel een flinke keur aan diverse badguys tot hun beschikking die ze makkelijk hadden kunnen verweven in het verhaal en de multiplayer. Een flinke gemiste kans dus!

Marvel’s Avengers is een degelijke loot-grinder geworden welke een sterke singleplayer-ervaring kent. Het concept van de multiplayer is tof te noemen, maar is op het moment van schrijven wel een stuk minder van kwaliteit. Dit komt omdat het op de lange duur aardig repetitief en eentonig gaat worden vanwege het gebrek aan variatie. Hopelijk wordt dit in de toekomst nog aangepakt, aangezien de game toch een flink aantal jaartjes door moet gaan. Het andere jammere zijn de microtransacties die de game kent, maar deze worden weer goed gemaakt door de beloofde gratis content die we gaan krijgen, in de vorm van nieuwe superhelden. Toch is het grootste minpunt van deze game het gebrek aan variatie van vijanden en voornamelijk het gebrek aan iconische Marvel badguys. The Avengers is zeker geen slechte game, maar er had stiekem zoveel meer mee gedaan kunnen worden…

Marvel’s Avengers | REVIEW
Eindelijk spelen met The Avengers!
Speelt heerlijk weg