Modern Warfare | REVIEW

Elk jaar klopt ons gamer hartje vol verwachting voor de jaarlijkse updates van onze favoriete franchises. Zo mogen we elk jaar opnieuw gaan voetballen, basketballen, racen maar ook schieten in de welbekende gameseries. Zo ook met de Call of Duty franchise, welke met de nieuwe Modern Warfare alweer zijn zestiende game afleverd (en dan hebben we de uitbreidingen en de handheld en mobiele versies niet meegeteld). Zorgt Modern Warfare eindelijk voor de frisse briesje wat we nodig hebben in de serie, of ruikt het het juist meer naar de lucht van een diepe beerput? Je leest het in de review!

Het is ondertussen alweer 16 jaar geleden dat Call of Duty voor het eerst verscheen, en sindsdien is de franchise uitgegroeid tot een van de meest succesvolle merken in de game-industrie en daarbuiten. Hoewel het leuk is om te discussiëren over wat iedereen zijn meest favoriete game in de serie is, is het een feit dat Call of Duty 4: Modern Warfare uit 2007 wel de meeste impact heeft gehad in de serie. Het origineel is onlangs nog in 2016 geremasterd, maar nu streven Activision en Infinity Ward ernaar om de visie van die legendarische titel te heroveren door met een reboot van de serie te komen.

Captain Price is terug!

Infinity Ward gaf aan dat Modern Warfare geen prequel, vervolg of remake is, maar in plaats daarvan een soort reinterpretatie in het Modern Warfare-universum moet zijn. Gelukkig maakt Captain Price wel weer zijn opwachting in deze game, waardoor het een vertrouwd gevoel krijgt. Het verhaal wordt gezien door meerdere perspectieven, waaronder Metropolitan Police Sergeant Kyle Garrick en een CIA-officier genaamd Alex. Zij voltooien diverse spectaculaire missies terwijl ze samenwerken met Farah Karim, een verzetsstrijder in het fictieve land Urzikstan. De singleplayer van Modern Warfare is een vette achtbaanrit met een flink aantal donkere en schrijnende momenten. Ondanks dat je de singleplayer binnen 7 uur kan voltooien, is de verhaallijn ontzettend goed uitgewerkt, en dit alles wordt versterkt door de meeslepende visuals en de vette cast aan personages en dito voice-acting die de game kent. Waar de originele serie nogal ‘over-the-top’ kon zijn, is het in deze nieuwe game een beetje ingetemd. Daarnaast kent de game een ietwat lager tempo, wat er wel voor zorgt dat de spanning toeneemt door de realistischere en best verontrustende situaties die je tegen gaat komen. Het is alleen zo jammer dat de belangrijkste schurk in de game niet echt bedreigend overkomt en daardoor niet echt heel geloofwaardig aanvoelt.

Diversiteit aan missies

De missiestructuur in de singleplayer is vergelijkbaar met de structuur uit de voorgaande games, met missies met een verscheidenheid aan doelen en locaties verspreid over de gehele aardkloot. De stealth achtige missies zijn waar Modern Warfare in uitblinkt. Zo is er een missie waarin je een huis in Londen moet infiltreren, terwijl je in realtime potentiële dreigingen moet identificeren en uitschakelen. Compleet met night-goggles voer je de missie uit, en je voelt ook de impact die elke kill met zich meebrengt. Helemaal als je ineens een vrouw met een baby tegenkomt in het donkere huis… Wat ga je doen? In een andere stealth-missie moet je op zoek naar een doelwit in een grote open ruimte  wat je op diverse manieren kunt benaderen. Zo kun je elke vorm van licht kapot schieten om de dekking van de duisternis te gebruiken. Dit niveau van vrijheid voelt heel tof, maar er zijn ook voldoende momenten dat je beperkt wordt in je vrijheid vanwege het script die Modern Warfare voert. Waar je vaak het gevoel hebt dat je een badass bent, kan het ook voelen alsof je een pop aan een touw bent, gedwongen om op de juiste gescripte plek te blijven staan ​​om verder te komen in het verhaal. Al met al is de singleplayer een bombastische en welkome toevoeging aan het gemis wat wij vorig jaar hadden bij Black Ops 4.

Spec Ops

Waar we in de voorgaande Call of Duty-games aan de slag mochten met een Zombie-mode, krijgen we in Modern Warfare een oud en vertrouwde spelmodi terug, genaamd Special Ops. Deze coöperatieve missies ondersteunen maximaal vier spelers en gaan verder waar de campagne eindigt. De missies zijn gespannen en moeilijk, voornamelijk ook omdat je een shitload aan vijanden voor je kiezen krijgt, en elke speler moet een cruciale rol spelen om te overleven. De missies zijn lineair opgezet, maar de maps zijn ruim genoeg voor teams om objectives op verschillende manieren te benaderen en voltooien. Zo kun je proberen een stealth aanpak te hanteren en is het mogelijk om gebruik te maken van voertuigen. Verschillende objectives vereisen verschillende tactieken en uitrusting. Vijanden spawnen uit het niets in het level, waardoor bepaalde dingen wel kunstmatig en goedkoop aan kunnen voelen, maar het overwinnen van moeilijke missies met een goed georganiseerd en gebalanceerd team voelt ontzettend bevredigend. Hou er trouwens wel rekening mee dat je aardig vaak dood gaat in Special Ops, helemaal als jij en je team niet goed op elkaar ingespeeld zijn.

Multiplayer

De multiplayer zal grotendeels bekend zijn bij de Call of Duty-veteranen, maar dit jaar zijn er een betekenisvolle lagen toegevoegd aan de gameplay. Zo kun je bijvoorbeeld dekking zoeken achter lage muurtjes om zo om het hoekkie te kijken en te schieten. Hierdoor ben je een stuk nauwkeuriger met schieten en behoud je dekking waardoor je moeilijker te raken bent. Ook het tempo is een stuk omlaag gegaan in Modern Warfare, waardoor je meer tactisch en voorzichter te werk moet gaan. Daarnaast kun je langzaam deuren openen om even naar binnen te gluren of er iemand rondhuppelt. Door deze nieuwe toevoegingen voelt de multiplayer heel anders aan dan andere Call of Duty-games, en lijkt het in de verte zelfs een beetje op Battlefield. Wat mij wel opviel is dat er door de verlaging van de snelheid veel meer gecampt wordt tijdens de diverse potjes Team Deathmatch en Domination, en dat ligt meer aan de opzet van de maps die de game kent.

Gunfight

Modern Warfare kent meer dan tien maps, verspreid over een handvol (bekende) modi.  Een nieuwe modus, genaamd Gunfight, is een zeer competitieve 2-v-2-modus waar je in kleine maps elkaar te lijf moet gaan. Het doel is om zes rondes in een match te winnen. Gunfight kent twee variaties van regels, een die je willekeurige wapens geeft en een andere die OSP wordt genoemd, ofwel “on-site procurement”, waarbij je wapens moet vinden die verspreid zijn over de map. Hoe dan ook, de actie is in deze modus razendsnel en een geweldige manier om je reactiesnelheid te testen.

Schieten in het donker

Ook nieuw in Modern Warfare zijn de nacht maps, waar je met nightvision-goggles elkaar te lijf moet gaan. Richten met een geweer wordt ook anders, aangezien je niet door de scope kan kijken met een nachtkijker op je dikke kop, en ben je aangwezen op een laser op je loop. Let er wel op dat deze laser je positie kan veraden bij de tegenpartij. Is dit niet heftig genoeg voor je, kun je het nog iets extremer maken door de Realism Mode in de multiplayer. In deze mode heb je totaal geen HUD, mini-map of ander on-screen hulpmiddel, wat het allemaal een stuk pittiger maakt.

Cyber Attack en Groundwar

Andere nieuwe modi zijn ondere andere Cyber Attack en Ground War. Het eerste is een tactische modus met een team wat moet aanvallen en een team wat moet verdedigen. Ben je in een ronde dood dan respawn je ook niet in die ronde, maar je kunt nog wel gerevived worden. Deze mode heeft aardig wat weg van Rainbow Six Siege. Ground War haalt zijn inspiratie weg bij de Conquest-mode uit de Battlefield-games, waarin 64 spelers in een grote map het tegen elkaar opnemen om punten te veroveren. Hoewel deze modi niet nieuw zijn, zijn ze wel ontzettend tof om te spelen en het is het een hele fijne toevoeging aan de Call of Duty-serie. En je weet wat ze zeggen toch? “Beter goed gejat, dan slecht bedacht!”.

Oud en vertrouwd, maar toch nieuw

De belangrijkste multiplayer-modi zoals Team Deathmatch, Headquarters en Domination ontbreken in Modern Warfare zeker niet en zijn nog steeds aanwezig. Het belangrijkste verschil dit jaar is dat de algemene richting van een vijand pas op je mini-map verschijnt als ze worden gezien of als ze lawaai maken. De mini-map is nog steeds aanwezig, en deze is beperkt tot de bewegingen van je teamgenoten, tenzij een UAV of vergelijkbare gadget wordt ingezet. Het is een subtiele verandering die een grote impact heeft, en in combinatie met de andere doordachte toevoegingen van Modern Warfare voelen de gevechtecn beklemmender aan dan voorheen. De killstreaks zijn gelukkig nog steeds aanwezig, en dominerende spelers kunnen nog steeds slagveld verwoesten met een verscheidenheid aan dodelijke killstreaks.

Een ding wat ik nog wel wil melden is dat de netcode van de multiplayer nog niet optimaal is. Zo kent de game net iets teveel delay, waardoor het allemaal oneerlijk aan voelt. Denk hierbij aan vijanden die later raak schieten als jou, maar jij legt nog steeds het loodje. Ik kan je vertellen dat er controllers door mijn woonkamer hebben gevlogen door dit soort fratsen. Hopelijk zorgt Infinity Ward er nog wel voor dat deze problemen opgelost worden, en dat men de maps aan gaan passen om zoveel mogelijk campers tegen te gaan, want ook dit bederft op dit moment het spelplezier van Modern Warfare.

Progressie

Naarmate je de multiplayer speelt boek je progressie, en ga je dus regelmatig een level omhoog. Door de levellen speel je wapens, gadgets, killstreaks en andere zaken vrij. Ook je wapens boeken progressie naarmate je vaker gebruikt, en zodoende speel je diverse uitrustingsstukken vrij voor je favoriete wapen. Gelukkig zijn er dit keer geen loot boxen te vinden in de game, maar er zullen wel manieren komen om extra geld uit te geven aan diverse cosmetische items en skins. Infinity Ward heeft trouwens ook het Prestige-systeem losgelaten en in plaats daarvan maakt Call of Duty: Modern Warfare gebruik van een Officer Ranks-systeem. Met dit nieuwe systeem hoef je je level niet te gaan resetten, dus als je dat vervelend vond, dan ben je daar nu dus van af. Het idee van het nieuwe systeem is dat het leuker moet zijn om de multiplayer te blijven spelen, omdat je constant verbeteringen en upgrades vrij speelt.

De level-cap in Call of Duty: Modern Warfare ligt op level 55. Wanneer je level 55 hebt gehaald, dan kom je in de Seasonal Officer Ranks. Met het halen van level  55 en de daarbij behorende titel Command Sergeant Major V begin je als Officer Rank 1 en heb je 100 nieuwe rankings die je per seizoen kunt doorlopen. Na het einde van het seizoen word je Officer Rank gereset, maar blijft je level hetzelfde.

In een seizoen krijg je naast de XP voor de prestaties in de game zelf ook verschillende challenges waarmee je extra experience en ribbons kan verzamelen. Lukt het je om 10 te verzamelen in een seizoen, dan krijg je een speciale embleem. Lukt het je zelfs om alle 100 ribbons te scoren, dan krijg je helemaal een speciaal embleem om aan je medespelers te laten zien dat jij echt iemand bent om in de game rekening mee te houden.

Realisme

Modern Warfare is in vele opzichten aardig verbeterd, voornamelijk qua realisme. Een groot deel van het realisme is te danken aan de vette graphics en het audio design die de game kent. Modern Warfare kent daarentegen ook een compleet nieuwe engine en dit is te merken, wat dit is met gemak de beste uitziende en klinkende Call of Duty ooit. Vijanden wankelen op basis van waar ze gewond zijn, terwijl de belichting van de nieuwe engine de toon zet in de diverse locaties.

Infinity Ward heeft het goed voor elkaar gekregen om de Modern Warfare-franchise nieuw leven in te blazen. Een nieuwe grafische engine zorgt ervoor dat de game er geweldig goed uitziet, en de singleplayer campaign is er eentje die je zeker bij gaat blijven. De multiplayer voelt vertrouwd, en kent een flink aantal nieuwe mechanics die het fris aan laten voelen. Daarnaast kent Modern Warfare eindelijk cross-play en zijn er gratis updates gepland voor het volgende jaar. Het is alleen zo jammer dat de netcode van de multiplayer niet optimaal is, waardoor sommige potjes aardig frustrerend aan kunnen voelen en dat het stikt van de campers op de diverse maps. Hopelijk lost Infinity Ward deze frustraties binnenkort op, maar al met al mag Modern Warfare er zeker zijn!

85
Lezer beoordeling4 Stemmen
50