Mortal Kombat 11: Aftermath | REVIEW

Mortal Kombat 11 verscheen vorig jaar en wist ons goed te imponeren. De franchise stond de afgelopen jaren sowieso goed in zijn schoenen, maar met het elfde deel had NetherRealm Studios wel een hele vette game afgeleverd, met een erg goed verhaal. Met de komst van de Aftermath uitbreiding krijgen wij de eerste verhaalgebaseerde downloadbare content uit de franchise ooit. Deze moet het plot aanvullen die oorspronkelijk in de originele Mortal Kombat uit 1992 is begonnen. Laten we eens kijken of ze dat gelukt is!

Mortal Kombat 11 is een toffe fighting game, die er ontzettend goed uit ziet en aardig buitensporig te noemen is qua geweld. De bloedspetters, ledematen en inwendige organen dansen als een orgie over je beeldscherm heen en dit is natuurlijk iets waar de serie om bekend staat. Aftermath is net zo makkelijk op te pakken als de rest van de franchise en biedt ons een nieuw verhaal en een aantal nieuwe personages waarmee we dood en verderf kunnen zaaien.

#KijkDezeDing

Mortal Kombat 11: Aftermath  gaat verder waar Mortal Kombat 11  ophield. Lui Kang heeft Kronika verslagen en is daardoor een Fire God geworden. Met zijn nieuwe krachten wil hij een nieuwe tijdlijn creëren die ervoor zorgt dat alles weer normaal wordt, maar zijn poging wordt onderbroken door een bezoek van Shang Tsung (de echte uit de eerste film, Cary-Hiroyuki Tagawa, jeweettoch!), Nightwolf en Fujin. Zij geven aan dat Lui Kang de tijdlijn niet zomaar kan veranderen en daarom mogen we opnieuw naar het verleden reizen om de kroon van Kronika te vinden. De kroon heeft Liu Kang namelijk nodig om de tijd volledig onder zijn controle te krijgen. Wat volgt is een spectaculair verhaal, met een flink aantal brute gevechten, welke ook nog eens goed gevuld is met de nodige “Easter Eggs”. Fans van de oudere games uit de franchise zullen zich dan ook gelijk thuis voelen. Toch is het jammer dat het nieuwe verhaal vrij kort is, want binnen drie uurtjes kun je het voltooien. Aangezien de prijs is toch wel een grote domper, want voor 40 euro had ik stiekem toch iets meer verwacht.

Come quietly or there will be… trouble

De gevechten in Aftermath zijn precies hetzelfde als in de basisgame van Mortal Kombat 11, wat natuurlijk ook begrijpelijk is, want gameplay technisch was de game al erg goed. Mortal Kombat 11: Aftermath kent daarnaast wel drie nieuwe personages, waarvan de wind God Fujin en de vierarmige Sheeva de meest gebalanceerde zijn. Waar Fujin een snelle en intuïtieve vechtersbaas is, is Sheeva sterk maar traag.  Een toffe visuele toevoeging aan het roster van personages is RoboCop, welke er ontzettend goed uitziet en ook gebruik maakt van de originele voice-actor uit de films (in tegenstelling tot The Terminator). Toch moet ik zeggen dat RoboCop een beetje lomp speelt en meer gefocust is op midden tot lange afstand gevechten in de game. Alle drie de personages kennen hun eigen movesets, brutalities en fatalities, die ook dit keer weer absurd bruut te noemen zijn. Toch moet ik opnieuw stellen dat de toevoeging van deze drie personages en een nieuwe verhaallijn niet echt opweegt tegen de 40 euro die gevraagd wordt voor deze uitbreiding.

Vriendschap is een illusie

Met de komst van Aftermath heeft Mortal Kombat 11 ook nog een nieuwe update gekregen. Zo mogen oldschool fans van de serie opnieuw genieten van stage-fatalities. Zoals de naam al zegt is dit een manier om je verslagen vijand op een gruwelijke manier van het leven te beroven. Zo zijn er drie nieuwe stages toegevoegd, namelijk de Deadpool, Retrocade en Shoalin Trap Dungeon. Afhankelijk van de arena waarin je vecht, kun je een unieke omgevings-fatality doen die elk op hun eigen manier stijlvol bruut is.

Ook friendships keren terug in Mortal Kombat 11. De laatste keer dat we friendships in de serie zagen, was in (Ultimate) Mortal Kombat 3 uit 1995. In plaats van de nodige voorbij vliegende ledematen, ingewanden en andere lichaamsdelen trakteert de winnaar je op een vriendschappelijk gebaar. Denk aan Shang Tsung die een vrolijke regenboog creëert, Sub-Zero die met zijn ijscowagen je op een ijsje wilt trakteren, Scorpion die met een teddybeer knuffelt of Kung Lao die speelt met zijn treinbaan. Al met al een leuke bijkomstigheid naast al het bloedvergieten in de game. Ik moet er trouwens wel even bij zeggen dat deze update met de stage-fatalities en friendships compleet gratis is voor iedereen die Mortal Kombat 11 heeft. Je hebt Aftermath hier dus niet voor nodig, en dus blijft die eerder genoemde 40 euro voor de game nog steeds aan de hoge kant.

Mortal Kombat 11  was al een ontzettend fijne game en met de komst van Aftermath krijgen we een nieuwe verhaallijn die een aantal uurtjes duurt, drie nieuwe speelbare personages en hier en daar wat cosmetics die je vrij kunt spelen. Voor iemand die Mortal Kombat 11 nog niet heeft, is het kopen van de  Mortal Kombat 11: Aftermath Kollection een goed idee en de beste manier om alle game-inhoud in één pakket te ervaren voor een fijne prijs.

Voor diegene die Mortal Kombat 11 echter al bezitten, vind ik het moeilijk om de Aftermath uitbreiden aan te bevelen. Ondanks dat de content kwalitatief erg tof is, weegt de prijs van 40 euro eigenlijk niet op tegen wat je ervoor terug krijgt. Al helemaal als je weet dat de update met de stage-fatalities en friendship gewoon gratis is. Ik stel dan ook voor om even te wachten totdat Aftermath in de aanbieding komt in de diverse digitale stores.

Mortal Kombat 11: Aftermath | REVIEW
Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Opnieuw toffe voortzetting van het verhaal