PAYDAY 3 | REVIEW

Handen omhoog!

21 september 2023
Plaion
StarBreeze Studios
70

Altijd al een bank willen beroven? In Payday 3 mogen we opnieuw dingen doen die in het normale leven niet echt mogen, en de game geeft fans van de Heist-franchise eindelijk weer wat nieuw voer. De coöp-shooter zet op sommige vlakken een stap vooruit, maar kent ook enkele punten van kritiek (niet alleen vanwege de serverproblemen). Lees je even mee?

Iedereen die Payday 2 kent, weet wat je van dit derde deel kunt verwachten: verschillende overvallen, diverse scenario’s en een goed geplande aanpak. De basisgameplay is identiek aan het vorige deel. Je breekt in een gebouw in, zoekt naar goud, schilderijen, geld of andere waardevolle goederen, propt je koffers vol en brengt deze naar het vluchtvoertuig. Soms is dit een auto, soms is het een helikopter.

Maar ontwikkelaar Starbreeze Studio maakt het leven als crimineel niet zo makkelijk voor je. Overal staan ​​bewakers die je kunnen opmerken en een leger aan politie en andere hulpdiensten kunnen oproepen. Bovendien liggen de schatten niet zomaar voor het oprapen. Deze zijn vaak verborgen achter dikke kluizen of in afgesloten ruimtes waarvoor je een sleutelkaart moet stelen van het aanwezige personeel. Kleine puzzels, minigames en schietpartijen zorgen dat elke overval een uitdaging is. Over het geheel genomen is het levelontwerp slim geïmplementeerd en biedt het een genoeg variatie op elke map die de game kent.

Echte gangsters!

In totaal kent PAYDAY 3 acht verschillende scenario’s. Als je ze allemaal één keer wilt spelen, ben je maar een paar uur bezig. Dit is qua inhoud behoorlijk mager te noemen maar ik verwacht, net als met PAYDAY 2, dat er in de loop van de tijd meer maps worden toegevoegd. Bij elke map is er ook een kleine verhaalvideo die je kort wat details over de overval geeft.

Ambitieuze gangsters kunnen deze maps steeds opnieuw spelen totdat ze erin slagen de overval te plegen zonder ontdekt te worden. Maar dit is niet zo eenvoudig als het lijkt, vooral als je online in een lobby zit met vreemden. Om te communiceren heb je namelijk alleen de beschikking over een tekstchat en is er de mogelijkheid om te pingen. Er is geen voice-chat aanwezig, en ik heb er inderdaad meerdere keren tevergeefs naar gezocht.

Dat communicatie en coordinatie de sleutel toch succes zijn, spreekt voor zich. Toch is het jammer dat dit beperkt wordt als je met vreemden speelt. Zo gebeurt het veelvuldig dat je medespelers solo een beetje lukraak door het gebouw struinen, en op een gegeven moment gaat het alarm af waardoor de hele heist escaleert. Dit is best frustrerend als jij je best doet om zo onopvallend mogelijk te zijn. De stealth-functies in PAYDAY 3 zijn daarentegen een stuk beter dan het voorgaande deel. Zo kun je camera’s en/of microfoons plaatsen om bewakers of politieagenten in de gaten te houden en sneaky belangrijke spullen jatten. Het is dan ook jammer dat er genoeg “Leroy Jenkins”-achige mensen in de game te vinden zijn die dit voor je kunnen verpesten.

Als je, net als ik, niet graag afhankelijk bent van onbekende mensen, dan kun je ook spelen met drie bots. Deze kennen alleen ook hun beperkingen en slagen er bijvoorbeeld niet altijd in om je op tijd weer tot leven te wekken of op het juiste moment met de koffers vol met loot naar de helikopter te sprinten. Gelukkig maken de bots er niet zo’n zooitje van als vreemde medespelers, en kun je jezelf veel beter concentreren om stealthy te werk te gaan. Of je kunt gewoon drie vrienden vinden om de game te spelen, dan is PAYDAY 3 namelijk het leukst.

Hollywood, eat your heart out!

De actie in PAYDAY 3 is best tof en de wapens voelen bij het schieten iets krachtiger aan dan bij de voorganger. Richten en schieten voelt minder bevredigend dan in andere grote shooters, maar het doet zijn ding. Toch, als je high-end vuurgevechten verwacht, krijg je niet echt waar voor je geld. Het voelt namelijk allemaal een beetje slapjes aan en maakt niet echt impact.

PAYDAY 3 heeft daarnaast wel drie nieuwe gameplay opties en enkele die je direct in gevechten kunt gebruiken. Zo is het mogelijk om gijzelaars uit te wisselen voor extra tijd of middelen, of om ze te grijpen en als menselijk schild te gebruiken. Helaas kun je de gijzelaars niet meer in lijkzakken stoppen. Met de welbekende skilltree kun je je vaardigheden op verschillende gebieden verbeteren en je speelstijl uitbreiden, zoals hacken of lockpicking. Je kunt nu ook over de vloer glijden, waardoor je veel meer het gevoel krijgt dat je in een Hollywood-overvalfilm zit.

Broodje shoarma

De intelligentie van je vijanden is wel belachelijk slecht. Zo had ik een situatie waar de politieagenten die ik tegenkwam als een stel droeftoeters een voor een uit een lift renden, waarna ik ze perfect kon begroeten met een epische kogelregen. Ook merken vijanden je niet altijd even goed op, ook al sta je recht in hun zichtlijn. Dit zijn foutjes die wellicht nog aangepakt worden door updates, maar voor nu is het behoorlijk lachwekkend te noemen.

In het begin heb je twee vaste wapens, een paar granaten en een beetje munitie. Klinkt niet veel, maar dat is bedrieglijk. Je kunt van elke neergemaaide vijand munitie van verzamelen, en er zijn ook kleine speciale kraten te vinden die je belonen met zowel munitie, healt of armor. Met het zuurverdiende in-game geld die je kunt verdienen in de game, kun je in een winkel nieuwe wapens kopen als je een bepaald level hebt bereikt. De level-cap is 150, dus je mag genoeg toffe items verwachten die je kunt vrijspelen.

De winkel is qua ontwerp wat simpel opgezet, maar wel lekker overzichtelijk. Hier vindt je talloze wapens, maskers, kleding en andere accessoires die je kunt kopen met in-game geld. Daarnaast kent PAYDAY 3 geen microtransacties en wordt je zelf dus niet beroofd door de ontwikkelaar. Chapeau!

VERPLICHT!

Wat wel een stuk minder is aan PAYDAY 3 is het feit dat je verplicht een account aan dient te maken, ook op consoles. Dit gaat op de Xbox Series X | S en PlayStation 5 nogal omslachtig, en het is dus niet mogelijk om je console account te koppelen aan de game. Daarnaast kent het ook de nodige serverproblemen en duurt het best lang voordat er een match is gevonden. Dat laatste zal in de komende tijd nog wel veranderen, aangezien er voldoende updates op de planning staan, maar toch is het allemaal best frustrerend te noemen.

PAYDAY 3 kan worden omschreven als een solide vervolg, en op veel vlakken speelt het net wat lekkerder weg dan het vorige deel. Toch deed de game me helaas iets te weinig om me werkelijk te verbazen. De wapens voelen beter aan, maar hebben nog steeds weinig impact, de AI heeft nog steeds het IQ van een broodje shoarma, en de beperkte communicatie met randoms gooit aardig wat roet in het eten. Daarnaast kampt PAYDAY 3 met de nodige serverproblemen, en moet je verplicht een account aan maken (ook op consoles). Dit is allemaal net iets te omslachtig, maar al met al is de algemene speelervaring best leuk.

PAYDAY 3 | REVIEW
Een verfijndere ervaring dan zijn voorganger en ziet er grafisch goed uit
Goed level-design