Fall Guys: Ultimate Knockout | REVIEW

Kleurrijke en koddige indiegames zijn zowaar erg populair tegenwoordig. Fall Guys wilt in deze hype inspringen, en lijkt in de verte ook op games als Gang Beasts en Human: Fall Flat. Toch weet Fall Guys iets anders te doen dan eerder genoemde games, en wat dat is lees je in deze review!

Tijdens de E3 van vorig jaar kreeg ik de eerste trailer van Fall Guys te zien en de game wist mij wel aan te spreken. Ik ben zelf een enorm fan van games als Gang Beasts en ook het koddige uiterlijk, de kleurrijke graphics en de hectische gameplay die ik van Fall Guys zag leken mij wel erg tof. Ondertussen is de game verschenen voor de PlayStation 4 en nu ik de game eindelijk gespeeld heb, moet ik zeggen dat het mijn verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Nu zie ik mensen zich al afvragen: Wat is Fall Guys nou in vredesnaam? Nou, het is in zijn kern een vrij eenvoudig spel welke je snel op kan pakken. Het is een 3D-platformachtige spelshow waarin lichte parkour-elementen zijn verwerkt in een verscheidenheid aan events. De besturing is ook erg simpel en omvat alleen maar rondrennen door de linker joystick te gebruiken. Met behulp van de andere knoppen kun je springen, grijpen en duiken. Je zou voor het grootste deel in de game weg kunnen komen door simpelweg te rennen en te springen, maar terwijl je speelt, zie je hoe je medekandidaten slimme bewegingen uitvoeren, zoals springen en dan duiken om hun sprongen groter te maken. Daardoor zal je uiteindelijk een heel repertoire aan nuttige trucs vergaren als je een beetje met de controls aan het kloten bent. Uiteindelijk kent Fall Guys opwindende en intuïtieve potjes waar iedereen van kan genieten.

Kleurrijk schattig!

Naast de eenvoudige en lonende gameplay, biedt Fall Guys: Ultimate Knockout prachtige en kleurrijke graphics die erg helder en vrolijk te noemen zijn. Ik persoonlijk ben dan ook dol op de pastelkleurige omgevingen met subtiele textures waardoor alles tastbaar aanvoelt en tegelijkertijd een grillige sfeer behoudt. Ook zijn de boonvormige personagemodellen, die slechts een paar ogen voor gezichten hebben, erg schattig te noemen, vooral door hun stompe pootjes die ze hebben. Bovendien kun je ze aankleden in verschillende kleuren, textures, kostuums en andere zaken die je tijdens het spelen ontgrendelt. Hierdoor krijgen de simpele personages toch aardig wat diepte en een welkome persoonlijkheidslaag. Aangezien 60 personages makkelijk op een krappe plek kunnen rondrennen, is het verbazingwekkend om te zien hoe verschillend de meeste van hen eruitzien. Het is zeker moeilijk om niet te glimlachen als je Fall Guys speelt.

Fris en fruitig!

Hoewel ik de gameplay in zijn kern vluchtig heb besproken, zou ik de structuur van Fall Guys: Ultimate Knockout moeten beschrijven. De game is in feite een soort Battle Royale spelshow, waarin je met maximaal 60 online spelers deelneemt aan een keur aan verschillende evenementen. Spelers worden na elk evenement uitgeschakeld, afhankelijk van prestaties, totdat er nog maar een handje vol spelers over is. Ten slotte race je om een ​​kroon te pakken en wie dat het eerst doet, wint de hele show. Het is indrukwekkend spannend, vooral als het je lukt om de laatste ronde te halen. De evenementen in Fall Guys varieren enorm, zo probeer je op het ene moment op een draaiende cilinder te blijven, race je jezelf door hindernisbanen, speel je een soort van Memory, moet je proberen elkaars staarten te pakken, en speel een enorm spelletje tikkertje en meer! Er is een keur aan evenementen te beleven in de game, en dit zorgt ervoor dat het spel na lange tijd nog steeds fris en fruitig aanvoelt.

Waar is de lokale co-op?

Ondanks dat Fall Guys: Ultimate Knockout een hele toffe game is om te spelen heeft het toch zijn gebreken. Hoewel ik het niet per se erg vond om dezelfde evenementen keer op keer te spelen, zul je na verloop van tijd een beetje te vertrouwd raken met de layout van de levels, waardoor ze een beetje gemakkelijk aanvoelen en dat wordt nog verergerd nadat je een aantal trucs hebt geleerd die de game op den duur nog gemakkelijker maakt . Daarnaast is tactiek niet iets wat de bovenhand voert in de game en voelt het soms of geluk de sleutel is tot succes. Dit is vooral het geval tijdens teamevenementen wanneer je teamgenoten gewoon rondhangen en een beetje aanklungelen terwijl ze niet echt helpen om de match te winnen. Het grootste gebrek aan Fall Guys is het gebrek om samen te spelen met een combinatie van online en lokale spelers. Er is helemaal geen lokale multiplayercomponent, terwijl de game perfect lijkt om met een paar vrienden op de bank te spelen terwijl je het opneemt tegen tientallen online mensen. Wellicht is het nog een feature die in de aankomende tijd zal komen, aangezien de game nog volop in ontwikkeling is en er steeds meer nieuwe zaken worden toegevoegd.

Het is moeilijk om niet van Fall Guys: Ultimate Knockout te houden. Zelfs de meest cynische en knorrige gamers zouden van deze game een glimlach op hun gezicht krijgen. De game is divers, varieert genoeg en kan door iedereen gespeeld worden. Het is de ultieme online party game van dit moment, het is alleen zo ontzettend jammer dat je niet met vrienden op de bank deze game kunt spelen.

Fall Guys: Ultimate Knockout | REVIEW
Dank aan de uitgever voor het verstrekken van een review kopie.
Ongelooflijk leuke en luchtige gameplay die zowel intuïtief als opwindend is