Pokémon Legends: Arceus | REVIEW

Verfrissend kaal...

28 januari 2022
Game Freak
70

Al meer dan 20 jaar is de formule voor Pokemon-spellen grotendeels hetzelfde gebleven. Hoewel de gameplay in grote lijnen zeker leuk blijft, begint dit ondertussen wel zijn leeftijd te tonen. Pokemon Legends: Arceus moet hier verandering in brengen, want deze game laat de oude formule bijna volledig achterwege en neemt een gedurfde nieuwe richting in zowel het verhaal als de gameplay. Of dit werkelijk leuk is lees je in deze review!

Pokémon Legends Arceus neemt de oude vertrouwde formule die we al decenia lang kennen, maar toch is de game anders dan dat we gewend zijn. Zo kent de herkenbare gameplay veel drastische veranderingen, en dit zorgt voor een behoorlijk frisse wind. Arceus is een volwaardige Pokémon game, en dus geen spin-off. Hierin reizen we terug in de tijd en komen we terecht in de Hisui regio, en hoewel je denkt dat dit een compleet nieuwe regio is, is dit juist de Sinnoh regio in een vroeger tijdperk. Op een vreemde wijze belanden we in deze spelwereld, en al snel zal je de eerste Pokémon treffen. Arceus bevat veel oude bekende Pokémon, maar we zullen ook een aantal nieuwe Pokémon tegen komen.

Jubi-wattuh?

Het avontuur in Arceus begint in Jubilife Village. Waar deze plek in Pokémon Pearl & Diamond een grote stad is, is het in Arceus nog maar een dorpje. In het midden van het dorp staat het Team Galaxy onderzoekerscentrum. Hier bestudeert Team Galaxy de mysterieuze wezens genaamd Pokémon. Aangezien Arceus zich in het verre verleden afspeelt, worden deze kleine beestjes in dit tijdperk nog als gevaarlijk gezien en mensen zijn oprecht bang voor de Pokémon, al zijn ze wel een beetje nieuwsgierig naar de koddige beestjes. Jij mag samen met Team Galaxy op pad om de Pokémon te besturen en eventueel te vangen. Hiermee wordt er nieuwe informatie verkregen over de beestjes en de dorpelingen smachten dan ook naar nieuwtjes. Zo zullen ze je vragen om bijvoorbeeld informatie over een bepaalde Pokémon te delen via je PokéDex pagina, of willen ze juist dat je er eentje vangt om zodat ze de boel eens goed kunnen bekijken.

Pokémon bezorger

Naarmate de game vordert beginnen de dorpbewoners steeds meer zelfvertrouwen te krijgen, en beetje bij beetje begrijpen ze de Pokémon steeds meer. Zo willen ze al snel dat je Pokémon voor ze vangt en deze bezorgd. Zodoende wordt het dorp langzaamaan gevuld met nieuwe Pokémon, en deze zullen de bewoners weer helpen met diverse klusjes.

Naarmate je verder komt in de game wordt Jubilife Village dan ook steeds levendiger en groeit deze gedurende het spel langzaam met mee als je er voor kiest om de diverse side quests te voltooien. Jubilife is in Arceus dan ook de centrale hub waar je terecht kunt voor al je benodigdheden en tevens zal je hier diverse winkels en side-quests vinden. Hoewel je de indruk krijgt dat Pokémon Legends: Arceus een vrijelijke open wereld kent, is dat niet helemaal het geval. De game is opgedeeld in diverse open gebieden die je kunt selecteren nadat je Jubilife Village verlaat.

Niet zo open-wereld

Bijna al je quests en het overkoepelende verhaal volg je in de “open-wereld” van Pokémon Legends Arceus. De wereld is opgedeeld in verschillende open gebieden met ieder gebied een unieke uitstraling, verschillende soorten land en uiteraard verschillende bijpassende Pokémon. Je begint met maar één gebied waar je naar kunt reizen, maar door het verhaal te volgen en te stijgen in rank ontgrendel je nieuwe gebieden en ook nieuwe Pokémon om te vangen.

Vanaf het moment dat je de open gebieden in trekt merk je dat deze game heel anders speelt dan de traditionele Pokémon-games. Er zijn namelijk geen random encounters meer als je door het gras banjert. Er zijn ook geen trainers meer die tegen je willen vechten als je op weg bent naar de volgende gym, want Arceus heeft namelijk geen gyms. Naast het overkoepelende verhaal wordt je voortgang bewaakt door middel van ranks. Ranks verdien je door XP te vergaren die je verkrijgt door nieuwe Pokémon te ontdekken en onderzoek te doen naar verschillende nieuwe Pokémon.

Een Pokémon zien en vangen is niet meer voldoende om je Pokédex te vullen. Je moet nu per Pokémon verschillende opdrachten uitvoeren om je Pokédex compleet te maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je een Pokémon in de nacht moet vangen, je moet zien dat ze een specifieke aanval doen, voer eten, of evolueren. Je krijgt meer punten voor een voltooide Dex pagina van een Pokémon. Per rank ontgrendel je vervolgens nieuwe voorwerpen, sidequests, nieuwe gebieden en maximale levels waarin Pokémon gehoorzaam zijn.

Balls in your face!

Het grootste plezier in Arceus haal je uit het vangen van Pokémon. Ook dit werkt anders dan je gewend bent. Net als in de Let’s Go spellen zijn alle Pokémon in het wild zichtbaar in de spelwereld. Alsof de hele game een Wild Area is uit Sword en Shield. Je hoeft ook niet te vechten met de wilde monstertjes. Het mag natuurlijk wel, maar je kunt ook gewoon een Pokéball gooien en hopen dat je deze gelijk vangt. Om je kans op succes te vergroten kun je Pokémon eerst lokken met voer, of jezelf in het gras verstoppen en ze verrassen door een bal tegen hun achterhoofd gooien. Het vangen van een Pokémon in Arceus blijft zelfs na 20 uur nog steeds een fijne bezi9heid en voelt ook aardig belonend aan. Vooral als je een wat zeldzamer beestje na één worp vangt.

De mindere Pokédingen

Wat wel een stuk minder is in Legends Arceus is dat de wereld buiten Jubilife Village een beetje leeg aanvoelt. Je bent namelijk de enige die op onderzoek uit is in de wijde spelwereld en je komt dus geen dynamische personages tegen. De NPC’s in de game zijn dan ook statische personages die zich alleen maar op een vaste plek bevinden. Hoewel de game een flink aantal Pokémon kent, en de spelwereld krioelt met deze beestjes, hebben ze geen eigen routine of bezigheden en hebben ze ook geen enkele interactie met elkaar. Dit is wel jammer want hierdoor komt Arceus een beetje levenloos en statisch over, terwijl het eigenlijk een levendige en interactieve Pokémon wereld had kunnen bieden.

Een ander minpunt is dat de game er grafisch ook niet heel sterk uit ziet. Naast dat de spelwereld levenloos aanvoelt, oogt het ook allemaal vrij kaal en kent het de nodige pop-up en framerate problemen. Daarnaast zijn er veel textures die erg kartelig en wazig zijn en best pijn doen aan je ogen. De game is dan zeker niet van het kaliber Breath of the Wild, maar er had grafisch zeker meer in kunnen zitten. Het is dan ook jammer dat er niet meer tijd in is gestoken. Hoewel ik het concept van Arceus erg tof vind is er genoeg ruimte voor verbetering in de toekomst met volgende delen in de Pokémon Legends-franchise.

Na al die jaren hebben we eindelijk een Pokémon game welke werkelijk probeert te innoveren. Legends Arceus is dan ook een van de leukste Pokémon games van de afgelopen jaren, en dat komt voornamelijk door de nieuwe gameplay aanpak in de welbekende Pokémon formule. Hoewel de gameplay best vermakelijk is, is het dan ook jammerlijk om te zien dat Arceus technisch geen hoogstandje is. Grafisch is de game niet van deze tijd en de spelwereld voelt levenloos en kaal aan. Toch mag je deze technische gebreken voor lief nemen, want als je hierdoorheen weet te kijken zal je jezelf eindeloos uren vermaken!

Pokémon Legends: Arceus | REVIEW
Leuk verhaal
Verfrissend nieuwe aanpak van de welbekende Pokémon formule