Pro Cycling Manager 2019 | REVIEW

Altijd al een eigen wielerploeg willen managen? Wellicht is Pro Cycling Manager 2019 wel een game die jouw aanspreekt? Rens ging aan de slag met deze uitgebreide game en verteld je er alles over!

Sinds 2001 brengt ontwikkelaar Cyanide het spel Pro Cycling Manager op de markt. Een game waarbij het wielerhart sneller gaat kloppen. Van origine treed je op als manager van een wielerploeg, waarbij je verantwoordelijk bent voor alle hoofd- en bijzaken. Denk hierbij aan het aantrekken van sponsoren, het ontwikkelingsprogramma omtrent materiaal en het aanstellen van personeel. Daarnaast ben jij eindverantwoordelijke van de wielrenners in de ploeg, waarbij jij de ploeg samenstelt voor de koers van de dag. Een leuke bijkomstigheid ten opzichte van andere manager-games is het feit dat je ook daadwerkelijk de kans krijgt de ploeg te besturen.

Verandering van spijs doet eten

In al die jaren Pro Cycling Manager is er aan het concept nauwelijks iets veranderd. Door de jaren heen zijn er extra functies geïntegreerd zoals koersen op de piste en het ontwikkelen van een eigen professionele wielrenner.

Ook in deze versie kan er op het gebied van de carrière-mode gekozen worden tussen het managen van een compleet wielerteam of een eigen professionele carrière.

Wanneer je voor de eerste optie kiest heb je nog twee keuze mogelijkheden: Je kiest een bestaand team en gaat op weg naar glory of je begint een eigen team, waarbij je een budget krijgt om je team en staff samen te stellen.

Specialistisch specialisme

Kies je voor de eigen professionele carrière dan ga je met je eigen coureur aan de slag. Je kiest de specialisatie van je renner en het potentieel wat je coureur kan bereiken. In het begin stadium fungeer je als knecht, waarbij je doelstelling krijgt per koers. Dit kan zijn dat de ploegleiding verwacht dat je minimaal 30 kilometer kopwerk doet of dat je mee gaat in de ontsnapping om je ploeg in de kijkers te rijden. Door deze opdrachten te voltooien verga je ervaringspunten om levels om hoog te gaan, bij elk level dat je stijgt krijg je de mogelijkheid om het potentieel van je renner te vergroten of de progressie te doen toenemen. Daarnaast kan je punten in zetten om “perks” te ontgrendelen, denk hierbij aan de mogelijkheid om je makkelijker door het peloton te bewegen en een bonus te krijgen op de vergaarde ervaringspunten. De trainingsschema’s van de coureur zijn vereenvoudigd, waardoor er makkelijker een balans te vinden is tussen een topvorm en het uitblijven van vermoeidheid. Dit maakt de game toegankelijker voor de minder getrainde Pro Cycling-spelers.

Naast de carrière-mode blijft er ook nog altijd de mogelijkheid om deel te nemen aan het baanwielrennen, waarbij er een keuze gemaakt kan worden tussen de verschillende disciplines op de baan. Hier zit echter geen volledig seizoen aan verbonden, waardoor het een leuke afwisseling is in het spel maar geen corebusiness is voor degene die het spel aangeschaft heeft.

Ook is er de mogelijkheid om slechts een enkele koers te verrijden, dit zal over het algemeen een weinig gebruikte spelmodus zijn voor de die-hard Pro Cyling-spelers.

Stagnatie in doorontwikkeling

In de, bijna, twintig jaar van Pro Cycling Manager zitten nog altijd dezelfde schoonheidsfouten. Zo is het Cyanide nog altijd niet gelukt om de juiste licenties af te sluiten, gelukkig is er de vrijheid om zelf de database aan te passen of een gedownloade database te installeren. Dit biedt tevens de mogelijkheden om extra koersen toe te voegen en klassieke databases te spelen.

De ingame-interface oogt al een aantal edities hetzelfde en de commentator valt al een jaar of tien in herhaling. De spelers-carrière is sinds de introductie niet veranderd. Bij bijvoorbeeld FIFA is dit doorontwikkeld door de toevoeging van een storyline, dit zou ook bij Pro Cycling Manager een extra dimensie kunnen geven.

Wat ook jaarlijks terugkeert zijn de game-crashes, dit is iets wat Cyanide niet onder controle lijkt te krijgen. Normaliter krijg je hier mee te maken naarmate je carrière een aantal seizoenen gevorderd is, in de meeste gevallen rest er niets dan opnieuw te starten.

Concluderend kan gesteld worden dat Pro Cycling Manager een toffe sim-game blijft voor de ware wielerliefhebber. Het uitblijven van de doorontwikkelingen heeft vooral een heel hoog “jammer”-gehalte, waarbij er door de jaren heen een bepaalde gewenning is ontstaan in deze teleurstelling

70
Lezer beoordeling2 Stemmen
46