Forza Horizon 3 | REVIEW

Forza heeft al een aantal jaren ervaring met racegames als het in 2012 Forza Horizon uitbrengt. Het spel was een arcade tegenhanger van het serieuzere Forza en gaf je vrijheid in de open wereld van Colorado. Nu in 2016 zijn we al bij het derde deel beland en kunnen we stellen dat Forza Horizon meer is dan slechts een spin-off game. Het heeft ondertussen bewezen dat het een blijvertje is. Kan Forza Horizon 3 de andere games wegblazen of is er toch zand in de motor gekomen?

Welcome to the jungle

Tijd om me laatste slok koffie achterover te werken en het spel op de Xbox One op te starten. Voordat ik ook maar 1 woord kan zeggen over de game, wordt ik door het spel in een Lamborghini gewerkt. Geen tijd om te genieten van het uitzicht, geen luiervakantie: er moet gewerkt worden. Binnen enkele minutes schiet mijn auto voorbij aan de weiden, een meer rondom een dam en de jungle. Vervolgens ruilen we de wagen om voor een een bak die een stuk beter rijdt op het zand, om via het strand het eerste festivalterrein op te rijden. Het is een verplicht introductie op de roadtrip die je te wachten staat, maar het voelt zalig: de vakantie is begonnen!

Australië is de bestemming van de vakantie in een gebied ongeveer 2 keer zo groot als Forza Horizon 2. Het land heeft behalve kangaroos, het Aussie accent en insecten en reptielen met het formaat van een dinosaurier natuurlijk veel meer te bieden. Het is voor de raceliefhebber een logische locatie gezien de diversiteit aan ecosystemen en een zomers klimaat. Daarnaast is de game weer volgepropt met wagens en kan je er zo’n 350 besturen. Bij ieder level up maak je daarnaast kans op een auto en geld, dus je wagenpark is snel uitgebreid. Om een quote van Oprah te gebruiken: “you get a car, you get a car, everyone gets a car”

forzahorizon3_review_01_jungleroad_wm

My Way on the Highway

Het makkelijkst om uit te leggen wat Forza Horizon 3 is, is door jezelf eens te verplaatsen in een kind die net bij een speeltuin is gebacht. Overal worden je zintuigen overbelast met kleuren, lichtjes, pompende muziek, gierende auto’s en je fantasie wordt ook meteen geprikkeld. Wat vet zou het zijn om op deze off-road route te schuren, vervolgens met een buggy het strand te verkennen om bij nacht aan te komen in de stad waar je jouw festival al hebt opgebouwd. Overal op je kaart verschijnen iconen met opdrachten, auto’s die opgespoord moeten worden, races, borden om omver te rijden, flitspalen en andere rijders om uit te dagen. Het is werkelijk een speeltuin voor de raceliefhebber die het niet al te serieus neemt. Het gaat hier niet alleen om de beste rijskills; het gaat om spelen, racen, stunten en elkaar van de baan drukken wanneer mogelijk.

Ieder zal het spel op zijn eigen manier speler. De ene werkt graag een voor een alle opdrachten af, de ander geniet van de open wereld, scheurt rond en pakt de opdrachten waar die ze tegenkomt. Weer een ander is in de garage te vinden om zijn bak te tunen en perfecte designs voor zijn auto te maken om indruk te maken op andere spelers. Zo heb ik al gezien dat je designs van andere kan downloaden varierend van de kwaliteit van een licht griepje, tot werkelijk te zieken wagens. Als je wilt kun je in een dikke Ferrari rijden, knal roze en met Hello Kitty erop en wie wil dat nou niet.

Follow the Leader

In de twee eerdere games moest je jezelf nog bewijzen, maar nu begin je direct al met het nodige respect. Nu staat jij aan het roer om het Horizon festival te organiseren aan de oostkust van Australië. Je begint aan de kust en breidt het aantal fans van het festival uit door events te voltooien. Deze events variëren van races te winnen, bucketlist challanges, pr stunts en meer. Zo’n beetje ieder icoontje op je kaart kan nieuwe fans opleveren. Hoe meer fans naar je festival komen, des te meer je het festival kan uitbreiden. Uiteindelijk kun je zo 4 locaties vrijspelen die je vervolgens ook een aantal keer kan uitbreiden. Het uitbreiden van het festival zorgt weer voor nieuwe races en events. Het lijkt of er geen einde aan komt!

Uiteindelijk mondt het uit in grotere stunts, zoals we gewend zijn van Forza Horizon. Zo zal je onder andere in een stunts tegen een trein moeten racen, terwijl je een aantal keer de trein kruist. Natuurlijk zou je netjes kunnen wachten tot de trein voorbij is (en het rode licht gedoofd is). Forza Horizon 3 geeft juist gas bij en laat je over de trein springen vanaf een schans, Duke of Hazard stijl.

forzahorizon3_review_05_traincrossing_wm

Voor het grootste gedeelte ben je echter vrij. Je kiest welke races je aanneemt en past ze aan zoals jij het wilt. Je kiest de weeromstandigheden en of het dag of nacht is tijdens de race. Wil je 1 of 50 ronden rijden en met welke auto’s? Klein puntje van kritiek is dat de muziektrack van nature repeat tijdens een race. Zodra je er genoeg hebt, moet je van radiostation veranderen. Wil je al je wedstrijden in een oude roestbak rijden, dan kan dat gewoon. Heerlijk, zo’n topspeed van rond de 150 kilometer per uur! Het is dus niet meer dat je een bepaalde categorie auto nodig hebt voor een race. Heb je jouw ideale race gemaakt, dan kan je die online delen zodat vrienden dezelfde race of championship kunnen rijden (met dezelfde omstandigheden). Dus mijn maten kunnen nu races met de naam: gehaktstaaf of jenever en wijn tegenkomen.

Horizon Snap

Heb ik al gezegd dat er een hele hoop kan? je kan als je wilt ook nog foto’s maken van je meest epische momenten. Aangezien het spel er al best strak uit ziet, is het zeker de moeite waard om eens rond te kijken in de mogelijkheden. Voor een van de challenges moet je ook al wagens die in de game zijn verstopt, op de foto zetten en dat zijn er meer dan 400. Een soort van Pokemon Snap voor iedereen die zijn kamer liever volhangt met posters van strakke racemonsters, dan met naakte vrouwen. Hoewel die 2 vaak ook prima te combineren vallen, natuurlijk. Het zorgt er ook voor dat je het liefst met verschillende categorien auto’s de races afwerkt. Zo verschijnen er ook andere auto’s bij de race en kun je die in een klap op de foto zetten. Cashen maar!

Verwacht daarnaast nog meer van dit soort kleine toevoegingen die het spel heel leefbaar houden. Het heeft een soort skilltree in de game, waarbij je zelf steeds nieuwe perks kiest, waarmee je ook skillsongs kan unlocked. Wanneer deze nummers uit je speakers knallen, krijg de dubbele punten voor drifst, stunts en gevaarlijke inhaalmanoeuvres.

forzahorizon3_review_02_beachparking_wm

Two of a Kind

Na een aantal races te hebben gereden en jezelf te hebben beloont met een dikke BMW, jongens! (of ander willekeurig automerk), is het tijd online te duiken. Zo kan je co-op ook de races rijden of gewoon wat aankloten. Als je maar fantasie hebt, is er veel te beleven. Zo gingen ik en een maat uitproberen om zo hard mogelijk door een flitser te gaan, zonder zelf te rijden. Dit hielt in dat ik in een oude langzame bak voor de flitser geparkeerd stond, terwijl me maat er met volle vaart tegenaan beukt. Het resultaat wat dat ik met zo’n 210 kilometer per uur geflitst werd. Niet slecht voor de wagen die ik had.

Even later nog geprobeerd een race achteruit te rijden maar dat ging verdomd lastig. Je moet zelf een beetje je eigen regels bepalen en vrij zijn. Dan haal je het meeste uit Forza Horzizon 3. Forza Horizon geeft je de zandbak en de tools om in te spelen, je kloot wat aan, doet een paar races co-op en merkt na een uur dat je ongemerkt toch al behoorlijk wat experience hebt verdiend. Dat is toch meegenomen voor het aankloten en de fun die je hebt gehad.

Horizon World Wide

De online mode moet ik eerlijk gezegd ook nog wat langer uitproberen, maar ook dat ziet er verzorgd uit. Zo zijn er championships met een reeks aan races. Je moet tussendoor wel gezamelijk naar de events toe rijden. Kom je vroeg genoeg bij de race aan krijg je als bonus ook wat geld en experience. Daarna werk je een aantal races af. In mijn geval waren het twee teams die tegen elkaar racen en kijken welk team het beste is. Als je een serieuse clan hebt kan ik voorstellen dat het goed werkt: clan tegen clan. Met 12 racers moet je er wel rekening mee houden dat de autosport een contactsport is en dat er ook een schouderduw geïncasseerd en uitgedeeld moet worden.

forzahorizon3_review_06_blimprace_wm

Al met al heb ik wel gemerkt dat ik liever race met een dikke bak door de jungle van Australie, dan dat ik race tegen de deadline van een review. Forza Horizon 3 is gewoon een puik staaltje werk dat Playground Studios heeft afgeleverd. Het spel ziet er uit om je televisie bij af te likken en de game speelt gewoon lekker weg. Je bent vrij aan het roadtrippen en overal is wel wat te beleven van “stunt jumps’ tot races, van flitspalen waar je voorbij kan scheuren, tot de bucketlist challenges. Neem daarbij een gevarieerde omgeving uitgestrekt in de jungle, woestijn, het strand en de stad. Neem daarbij het feit dat je het geheel kunt beleven online met een maat en je hebt een idee wat de Forza Horizon serie zo sterk maakt en deel 3 is daarin geen uitzondering.

Forza Horizon 3 | REVIEW
De ideale roadtrip downunder
Speeltuin voor de autoliefhebber