Logo Reign of Kings

Reign of Kings | REVIEW

Droom jij er van om als koning te heersen over een groots koninkrijk? Wil jij met ijzeren hand regeren over je onderdanen? Denk jij dat je het in je hebt om jouw koninkrijk en onderdanen de best mogelijke toekomst te bieden met jouw beslissingen als koning? … ehm, dan is dit spel misschien niet voor jou bedoeld!

Reign of Kings gameplay

Early Access Alpha
Reign of Kings is een zogeheten Early Access Alpha die sinds 11 maart te verkrijgen is op Steam. Voor de mensen die niet bekend zijn met de term Early Access Alpha, dit houdt in dat de game die je koopt en speelt nog onder ontwikkeling is. Nu vragen diezelfde mensen zich waarschijnlijk af waarom je een halve game zou willen kopen. Dit is redelijk simpel uit te leggen: Early Access games zijn gigantisch in opmars momenteel. Steeds meer gamers willen zichzelf zien als gametesters. Vaak bij de release van een nieuwe Early Access game ontstaat er vrijwel gelijk een community. Deze community helpt de developers bij het ontwikkelen van de game naar de wensen van de spelers. Echter, het nadeel aan Early Access games is dat ze vaak nooit echt klaar zijn en ook niet altijd een volledige releasedatum hebben.

Voor de n00bs
Op het moment dat je de game voor het eerst start word je niet gelijk in een warm bad gegooid, je wordt namelijk gelijk begroet met een redelijk onoverzichtelijk keuzemenu van servers. Het is belangrijk om het verschil te weten tussen official servers en community servers. De official servers zijn, zoals de naam al zegt, van de game zelf en hebben actieve moderators en een “anti-hacksysteem”. Waarom staat dit tussen aanhalingstekens, vraag je? Simpel: het systeem werkt niet, althans niet zoals het zou moeten. Zo af en toe zie je mensen rondvliegen of gebouwen vernietigen met één klap. Dit kan soms hilarisch zijn om te zien. Maar als jij net drie en een half uur hout hebt staan hakken met een knuppel omdat je als beginner niet weet hoe je een hatchet maakt, en er komt een of andere middeleeuwse superman aanvliegen die het nodig vindt om je nederige stulpje tot een hoopje brandhout te verwerken… dan is het toch wel irritant.

Character creation Reign of Kings
De community servers werken iets anders: dit zijn private servers die vergeleken kunnen worden met hoe de servers van Minecraft werken. Je krijgt als server host een aantal codes en commands, en have fun. Deze servers schijnen het alleen gek genoeg beter te doen dan de officiële servers. Het is ook zeer aan te raden in zo’n server te spelen als beginner. De belangrijkste reden hiervoor is dat de server niet om de twee dagen gereset wordt en je alles kwijt bent wat je had.

Maar hoe speel je het dan?
Voor je echt start met spelen word je verrast met een “geweldige” vorm van character creation. Lees: hilarisch. Hierin kan je duidelijk zien dat de developers een geweldig gevoel voor humor hebben. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw karakter zo groot is als een berg, of kun je er simpelweg voor kiezen dat de bovenkant van een worstelaar rust op de beentjes van een sprinkhaan. Maar het punt waaruit blijkt dat de humor van de developers ver boven een simpele midlife-crisis uitstijgt, is dat ze er een speciale slider in hebben gezet waarmee je jouw eigen gluteus, oftewel jouw eigen achterhammetjes, zo groot kan maken als je zelf wilt. En nee, ik lieg dit niet! Dit is te dom om te verzinnen, dus ga maar kijken… nee serieus… ik wacht wel.

Building creation

Maar alle gekheid op een stokje, op het moment dat je character naar jouw wens is of je simpelweg de random knop hebt ingedrukt tot je niet volledig beschaamd was van het resultaat word je gespawned op het strand. Je wordt de wereld ingegooid met letterlijk niks anders dan een string om je edele delen te bedekken een paar fakkels en bandages en, ik lieg niet, een stokje. Met deze stok, die verrassend meer lijkt op een fakkel dan de fakkels die je bij je draagt, word je aan het werk gezet. Deze stok is jouw tool, in ieder geval tot je genoeg resources hebt verzameld om iets beters in elkaar te flansen. Het is mogelijk om grondstoffen zoals hout, steen, ijzer, olie en nog veel meer te verzamelen. Deze grondstoffen kun je gebruiken om van alles te maken. Het crafting systeem is vrij ingewikkeld, vooral voor de beginnende speler, maar na wat oefening best wel onder de knie te krijgen. Wel is het craften, c.q. het verzamelen van grondstoffen, een pain in the ass.

Wil je een redelijk leuk optrekje creëren dan ben je al snel een bos aan het neerhalen dat groot genoeg is om Greenpeace op je dak te krijgen. Zodra je jouw hutje op de hei eindelijk af hebt komt het belangrijkste: het claimen van jouw stukje land. Ik moet zeggen dat dit verrassend goed gedaan is in deze game. Er is voor gekozen om geen gebruik te maken van allerlei ingewikkelde commands zoals je vaak ziet in online open world games; in Reign of Kings wordt gebruik gemaakt van een crest: een item dat je kan maken en ophangen die vervolgens een stuk land er omheen claimt. Zolang deze crest hangt kan niemand die buiten jouw guild zit iets plaatsen, weghalen of openmaken op jouw land. Dit zorgt ook direct voor een leuke uitdaging in PvP.

Maak van je huis geen kraakpand
Om een huis of zelfs een heel kasteel te bouwen en behouden is heel wat nodig. De manier waarop je de bouwmaterialen maakt is vrij simpel. Je verzamelt de grondstoffen en stopt ze in de crafting bench. Dat spreekt nog voor zich. Echter de manier waarop je alles uiteindelijk in elkaar timmert is wel iets om te benoemen. De developers hebben hier duidelijk een voorbeeld genomen aan de o zo bekende game Minecraft. Je maakt letterlijk blokken en die plaats je zodat je zelf ieder klein detail van jouw eigen gebouw kan bepalen. Dit is niet alleen een makkelijke en snelle manier om te bouwen, maar je kan er ook de meest fantasierijke kunstwerken van bouwen. Zo wordt jouw basis pas echt uniek.

Reign of Kings guild

Samen staan we sterk
Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen is Reign of Kings een online survival RPG. Dit houdt in dat deze game tien keer leuker wordt wanneer je dit met vrienden speelt. In Reign of Kings zit daarom ook een teamsysteem, beter bekend als een guild. Het is vrij simpel om een guild te starten, te onderhouden, vrienden uit te nodigen of mensen genadeloos op straat te zetten. Dat is zeker een van de grote pluspunten aan deze game. Mensen die in jouw guild zitten kunnen op een stuk land dat jij met je crest hebt geclaimd dingen bouwen en deuren openen. Zo sta je nooit meer alleen en heb je echt het gevoel alsof jij beschikt over jouw eigen minileger.

king of Reign of Kings

Eis jij de troon?
Het doel van het spel is eigenlijk vrij simpel… wordt de koning. Veel van de spelers kiezen er echter voor om dit niet te doen, want jammer genoeg is het koning-zijn in Reign of Kings niet heel speciaal. Oké, je krijgt een kroon en een zwaard dat meer damage doet dan wat voor ander wapen dan ook in deze game, maar veel meer is het niet. Een ding is wel goed uitgedacht: je kan als koning de belasting bepalen. Deze belasting wordt geheven over de grondstoffen die elke speler in de server verzamelt. Voorbeeld: de belasting staat op 10%; van elke tien hout die je hakt dan gaat er een naar de koning.

Het klinkt simpel, maar het draagt consequenties mee voor de koning. Zet hij de belasting op 0% dan is hij de lieveling van het land en bouwen zijn onderdanen er lustig op los. Zet de koning de belasting boven de 50% dan zal de verkoop van fakkels en hooivorken in het koninkrijk aardig toenemen. Dus de koning dient hier zijn of haar balans in te vinden wil hij het lang volhouden als vorst van het koninkrijk, die je trouwens als koning ook zelf mag benoemen. Dus wees bereid om te leven in landen als Taco Town, Assville, Motherf#@%r Hills en andere onzin die de mensen maar te binnen schiet.

Reign of Kings is al met al een vermakelijke Early Access game voor een leuk prijsje van 20 eurootjes. Het spel biedt een leuke kijk op het genre online survival RPG. Al haalt deze game het niveau van andere survival RPG’s zoals Rust, DayZ en H1Z1 absoluut niet. Maar het blijft leuk om je eens een echte ridder te voelen. De manier van bouwen en het maken van een guild is heel erg goed uitgedacht en geeft een hele goede authentieke draai aan de game. Ook is dit spel goed te spelen voor zowel beginnende als gevorderde spelers en heeft het een zeer lage learning curve.

Er is een leuke community aanwezig in deze game en er is een server voor iedereen, al vallen de servers nog wel eens uit en worden ze redelijk vaak gewiped. Wetende dat het een Early Access is zit er zeker nog ruimte voor verbetering in de game. Zo zal er wat meer gekeken kunnen worden naar wat taken voor de koning: in plaats van alleen op z’n luie reet te zitten en belasting te innen is het misschien een leuke toevoeging dat hij er ook echt wat voor terug kan doen voor zijn onderdanen. Ook is de map redelijk klein: in een game waar iedereen gelijk een groot kasteel wilt bouwen kan het dus nog wel wat krap worden. De game lijkt misschien snel te vervelen, maar ook ik moet eerlijk zeggen dat ik al heel wat uurtjes heb doorgebracht in mijn virtuele kasteeltje. Deze game is zeker het uitproberen waard en ik raad je het dan ook zeker aan.

Logo Reign of Kings
Reign of Kings | REVIEW
Manier van bouwen