F1 2016 | REVIEW

Vorige maand mocht ik al aan de slag met F1 2016 in een preview persevent en nu heb ik het ook thuis kunnen ervaren. Het is toch een stuk lekkerder uit de bocht vliegen wanneer niemand anders daar van kan meegenieten. Dat betekent dus spel installeren op de Xbox One, wachten, wachten, nog meer wachten en gaan met die banaan en nadat de banaan op is, de schil gewoon op de baan pleuren, toch? Brandend rubber, rokende motoren en een hels kabaal over je heen, want dat is toch waar de F1 om draait.

Dat Codemasters het wiel niet meer hoeft uit te vinden, dat moge duidelijk zijn. F1 2016 is ondertussen al het achtste F1 game van Codemasters en dus hebben ze al aardig wat ervaring vergaard. Dit betekent echter niet dat ze comfortabel met hun achterwerk in een raceseat achterover konden leunen op het succes van de voorgaande games. F1 2015 kreeg namelijk de nodige kritiek te verwerken, vooral door de beperkte modes en ontbreken van een career mode. Je kiest je rijder, je rijdt je seizoen en dat was het. Of ze met F1 2016 die kritiek aan de slag zijn gegaan en het magere F1 2015 hebben kunnen wegpoetsen, lees je natuurlijk hier.

F1_2016_Austria_screen_07

Valse start!

Voor iedereen die hard gaat op de career mode is er goed nieuws, in F1 2016 is die gewoon weer van de partij, net als de championship season en pro season, quick race, time trial en natuurlijk een multiplayer; kortom het complete pakket lijkt weer aanwezig te zijn.

Het is niet zo dat je gelijk al je frustraties en woede op het gaspedaal af kan reageren, eerst zijn er nog een aantal belangrijke keuzes te maken. In de career mode moet je jouw eigen gekozen racer aan de slag. Hiervoor kan je kiezen uit een aantal avatars, kies je helm uit en past de kleur uit, je geeft de nationaliteit van de rijder uit en natuurlijk nog je naam. Zo werd ook mijn Karel Klootjesdijk geboren. Dit is allemaal niet zo indrukwekkend, maar het geeft wel goed de insteek weer van de carrière: jij bent een nobody achter het stuur, die langzaam krediet opbouwt.

Nadat je je personage hebt gekozen, kies je ook nog hoe uitgebreid je raceweekend, met practiceruns, kwalificatie en race eruit ziet. Het uitgebreide pakket, juist een korter weekend of zelf een weekend instellen. Kies je voor een lang weekend, dan duren de races echt zo ongeveer 50-70 rondjes, met vooraf nog 3x 90 minuten oefening en een volledige kwalificatiesessie. Aangezien ik voor een review geen tijd heb voor een heel seizoen, stuurde ik aan op een kort weekend, met 3x 30 minuten oefenen op de baan, een korte kwalificatie en 25% van de normale raceafstand (zo’n 15-20 rondjes).

It’s all about the crew

Wat opvalt is hoeveel werk er in de career mode is gestoken. Je komt bij de crewleden, bespreekt je tactieken, kijkt op je laptop nog even de statistieken door en kiest ervoor om het asfalt op te duiken voor je practice runs. Denk maar niet dat je op de baan van ze af bent, wat ook daar hoor je ze regelmatig, om je van tips te voorzien, je rondetijden door te geven of uitleggen dat je toch en keer moet pitten, omdat je brandstof op begint te raken.

Wanneer je echter vaker het hele ritueel meemaakt, valt het wel op hoe de crewleden hetzelfde doen of hoe je bij verschillende teams toch veel dezelfde crewleden tegenkomt. Het is niet zo’n groot probleem want het draait om het racen, maar kan me voorstellen als je carrière 10 seizoenen duurt, je er wel eraan gaat irriteren en de zaken dan snel doordrukt wanneer mogelijk. Het zijn niet echt gasten om een band mee op te bouwen, om het zo uit te drukken, maar voor een pure zakelijke relatie werken ze gewoon goed en doen ze hun best je te ondersteunen.

crew

Oefening baart kunst

Je krijgt dus 90 of 270 minuten aan oefentijd op de baan, die kun je gebruiken om challenges uit te voeren waar je credits mee kan verdienen voor het upgraden van je wagen. Dee opdrachten zullen ook helpen bij het wennen aan de baan. Deze practiceserie komt met 3 uitdagingen en een aantal losse taken.

De eerste uitdaging is de baan te leren kennen. Hiervoor moet je door poortjes rijden die op de ideale racelijn staan verdeeld en op de juiste momenten de DRS openen (de achtervleugel openen om de weerstand te verminderen). Rij je nauwkeurig door de poortjes en met een juiste snelheid, dan loopt je score op en kan je meer credits verdienen. De tweede uitdaging bestaat uit het leren omgaan met je banden. Je moet een aantal ronden door de track scheuren zonder je banden te veel te belasten met scherpe bochten en krachtig remmen maar je moet binnen een bepaalde richttijd het rondje hebben afgelegd. Voor de laatste uitdaging moet je een rondje zo snel mogelijk af te leggen om te oefenen voor de kwalificatie. Naast deze uitdagingen zijn er nog een aantal kleine taken, zoals een optimaal eerste gedeelte van het circuit rijden, het rijden op een aantal verschillende soorten banden, of minimaal 10 ronden te rijden tijdens een practice sessie. Het houdt je bezig en is ook handig om zo alvast wat credits te verzamelen om je wagen te verbeteren.

Hierbij heb ik wel een puntje van kritiek. De graphics zijn niet overal even goed. De weg ziet er prima uit, de schade aan je auto ook en het gevoel van snelheid zit ook wel dik in orde, maar buiten de baan en op de achtergrond ziet het er net wat magertjes uit. De animaties zijn ook wat aan de dunne kant, zoals de overwinningsceremonie die steeds wordt herhaald of de crewleden die steeds hetzelfde doen en tijdens de raceactie heeft het spel nogal eens last van lichte screen tearing effecten. Een groot probleem is het niet en het doet niet in voor de raceervaring die de game biedt. Sterker nog, de weereffecten, regen op je helm of zonnetje in je gezicht zien er dan wel weer schitterend uit.

rev schade

Sleutelen

Natuurlijk valt er veel te sleutelen aan de wagen. Met de verdiende credits kun je je wagen laten upgraden: bijvoorbeeld met uitbreiding van je motorkracht, brandstofefficiëntie of je chassisgewicht te verminderen. Ieder aspect kan 5 keer worden geüpgraded en gedurende de 10 seizoenen zul je je wagen een flinke boost kunnen geven, zodat zelfs wanneer je een minder team heb gekozen, toch mogelijk is om de concurrentie aan te gaan met Mercedes of Ferrari. Daarnaast is het ook mogelijk je autosetup te wijzigen. Je kan hierbij kiezen uit presets of helemaal de diepte in en zaken als aerodynamica, transmissie of je remkracht helemaal zelf aanpassen.

Voor ieder is er wel een uitdaging in de carrière, omdat er zo veel assists aan of uit te zetten valt. Zo kun je de AI aanpassen van very easy tot ultimate. Nou was het zo, dat ik op medium er gemakkelijk vooruit scheurde, maar hard voor mij net een brug te ver was. Vervolgens besloot ik dus een nieuwe career te starten op medium en met in een wat minder sterk team, zodat het voor mij toch uitdagend was. Afhankelijk van het team dat je kiest, worden er ook andere doelstellingen gesteld. Zo moet Ferrari moet in de top 5 eindigen, waarbij het bij Torro Rosso allemaal wat soepeler gaat en je bijvoorbeeld in top 10 moet eindigen voor een goed resultaat.

f1-2016-game-codemasters-17

Op weg naar de overwinning

Na genoeg oefenen is het tijd om me aan de race te wagen. Van tevoren bespreek je een tactiek door, wanneer je een pitstop zal houden en voor welke banden je kiest, maar afhankelijk van de race zul je soms van die situatie moeten afwijken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je schade hebt opgelopen, dat je banden korter meegaan dan gedacht of dat het weer omslaat. In een menuutje op je HUD krijg je de veranderde strategie te zien en kun je deze gemakkelijk bevestigen of het juist bij de oude strategie laten. Er is uitstekend over nagedacht, daarnaast kun je natuurlijk ook op eigen initiatief vertellen dat je eerder een pitstop wil maken omdat je andere banden wil en ook andere zaken kan je aanpassen in het menuutje tijdens de race. Voor optimaal racen kan het handig zijn, maar beginnende (of casual) racers hoeven zich hier niet te veel druk over te maken.

De race-ervaring is goed en de AI zal het je ook lastig maken en een voorsprong goed verdedigen. Soms naar mijn gevoel iets te stevig en lijkt het wel dat ze hun wagen er af en toe tegenaan gooien om te winnen. Soms hoort dat agressieve rijden er bij en het wordt ook beloond als je soms nog net voor een bocht voor je tegenstander duikt of net iets later remt om zo een voorsprong te nemen. Het zorgt voor een spannende race, waarbij het echt knokken is voor je plaats. Als je een langere race rijdt en een foutje een te zware straf vindt, is het mogelijk de tijd een stukje terug te spoelen en voor het foutje verder te gaan. Niet geheel realistisch, maar het maakt het vriendelijk wanneer je een 100% race doet en uren bezig bent.

race

Modes voor je kiezen

Natuurlijk zijn er ook andere modes, maar daar hoef ik waarschijnlijk weinig woorden aan vuil te maken. Er is en time trial, waarin je een scherpe tijd neer kan zetten en die tijd en ghost op internet kan zetten. Wanneer je een tijdje time trial doet, zal de game ook een ghost van iemand op internet zoeken die aan jouw tijd gewaard is en waaraan je je kan meten. Een quick race laat je een losse race rijden zonder al te veel poespas en zonder dat je vast zit aan een heel seizoen. Er is nog een championship season, waarin je een seizoen rijdt met een van de F1 rijders. Zonder upgrades, een seizoen als Verstappen of een andere coureur en strijden voor het podium.

Als laatste is er nog de multiplayer. Het werkt gewoon prima, start een match, niet te veel gezeur en had ook weinig problemen een goede match te vinden. Je kan kiezen uit 3 niveaus en afhankelijk daarvan staan bepaalde opties wel of niet aan. Bij de makkelijkste niveaus staat bijvoorbeeld altijd een lekker zonnetje op de baan, maar op het moeilijkst wisselt dat en bij het moeilijkste niveau hoort ook een kwalificatieronde.

Zodra je een lobby gevonden hebt, om je bij de andere spelers en werk je gewoon een aantal banen af en je kan instappen en stoppen wanneer je wilt. Ook is het mogelijk een championship af te werken mocht je daar zin in hebben. Jammer alleen dat een split-screen multiplayer ontbreekt. Aangevuld met racebots en de hectiek van racegames denk ik best dat dat een goed idee had geweest. Ach, je moet toch nog wat te verbeteren houden voor 2017.

Algeheel is de 2016 editie van de F1 game een dikke game geworden, niet alleen omdat die vet is, maar ook omdat het met het toevoegen van de career mode een flink stuk vlees aan het bot erbij heeft gekregen. De ruim mogelijkheden de game in te stellen naar je wensen zorgt ervoor dat je ook als beginner met de game uit de voeten, maar dat er ook heel veel uitdaging te wachten staat bij de hogere niveau’s en uitzetten van de nodige hulp aan assists. Het racen verloopt heerlijk en af en toe chaotisch. Het is knokken voor je plek in het klassement.Tot slot kan ik nog vertellen dat de game sinds 19 augustus in de winkels ligt voor de Xbox One, Playstation 4 en PC.

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=DPeA453SAhs” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”4″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

80
0
Nu ook een career mode