Sonic Superstars | REVIEW

Snelle en chaotische actie

17 oktober 2023
SEGA
Sonic Team, Arzest
75

De legendarische blauwe egel is terug en met dit nieuwe avontuur heeft hij een paar vrienden meegenomen. Het team achter Balan Wonderland wil zijn reputatie volledig herstellen met dit snelle familieavontuur, en in grote lijnen zijn ze hier ook goed in geslaagd. Dus laten we genieten van wat nostalgische platform actie in Sonic Superstars.

Ik moet zeggen dat ik vaak medelijden heb met Sonic. De blauwe egel heeft mijn sympathie als het gaat om de speciale behandeling die zijn belangrijkste rivaal altijd krijgt. Ja, ik heb het hier over Mario. Nintendo’s “golden boy” kan over het algemeen eigenlijk nooit echt falen bij gamers en wanneer de besnorde loodgieter weer schittert in een klassieke side-scrolling 2.5D-titel (zoals New Super Mario Bros. of Super Mario Bros. Wonder), wordt de glorieuze retro-vibe altijd aangeprezen in zijn games.

Sonic doet overwegend hetzelfde, kijk maar naar games als Sonic Mania, Sonic Origins of Sonic Superstars. Toch worden zijn games eerder neergesabeld en omschreven als fantasieloos vastgeroest in het verleden. Dit is naar mijn mening wel een beetje onrechtvaardig te noemen, maar op de een of andere manier weet Mario altijd te innoveren, terwijl Sonic juist blijft doen waar hij goed in is.

Een genot voor elke fan!

Ik ben blij om te kunnen zeggen dat het spelen van Sonic Superstars gewoonweg een genot is voor elke fan van de serie. De gameplay wist mij gelijk te boeien, en het voelt dan ook weer ouderwets aan zoals in de klassieke Mega Drive-games. Ondanks de nostalgische gameplay worden de graphics weergegeven in 3D en deze zien er absoluut goed uit. Vanaf het moment dat je de game start kun je een personage kiezen, namelijk Sonic, Tails, Knuckles of Amy en er is ook een geheim vijfde personage om te ontgrendelen. Elk personage speelt uniek en precies zoals je zou verwachten, met Tails kun je een beetje rondvliegen en Amy kan met haar hamer zwaaien. Ik was dan ook super blij om herenigd te worden met deze heerlijke cast van personages in een vertrouwde maar toch frisse ervaring. Met de strakke gameplay en een verscheidenheid aan personages gaat de game dan ook zeker goed van start!

Het idee achter de game is om dus de oude gameplay uit het Mega Drive-tijdperk te behouden, maar tegelijkertijd te proberen een paar nieuwe spelmechanismen op te nemen, waardoor het basisconcept fris genoeg blijft om op voort te bouwen. Daarnaast is er de mogelijkheid om het hele avontuur met maximaal drie van je vrienden te doorlopen. De grootste gameplay-innovatie heeft te maken met de speciale edelstenen van Sonic.

Chaos!

Wanneer de game begint, zien we hoe Sonic zijn handen heeft weten te leggen op een ongewoon krachtige Chaos Emerald. Met deze edelsteen kan je een speciale truc uitvoeren waarmee je een superaanval uit kunt voeren. Ongeacht met welk van de vier personages je speelt, één keer tijdens elk level kun je op de rechter joystick drukken om deze superaanval te activeren waarbij ongeveer 20 extra versies van je gekozen personage op het scherm verschijnen om je te helpen. Deze aanvallen zijn extra handig tijdens een aantal pittige bossfights die de game kent. De uitvoering en het ontwerp van de aanval zelf is misschien niet de beste die je ooit gezien hebt in een game, en voelt ook behoorlijk Japans aan, maar toch is het een fijne toevoeging aan de game.

Sonic Superstars bevat een verscheidenheid aan uitdagende levels die je laten rennen, springen en draaien door kleurrijke en gevarieerde omgevingen. Van groene heuvels tot futuristische steden en zelfs onderwaterwerelden, er is altijd iets nieuws en spannends te ontdekken. De levels zijn goed ontworpen en bieden verschillende routes en geheimen om te verkennen. Hierdoor is de herspeelbaarheid groot, aangezien je elke playthrough weer een andere route kan ontdekken. Zo zijn bepaalde routes vooral gebaseerd op snelheid, terwijl andere routes dan weer meer platforming aanbieden, hierdoor zijn de stages gevarieerd en worden ze niet snel vervelen bij meerdere playthrough.

Naast de reguliere stages zijn er ook talrijke bonuslevels waarin je extra beloningen kunt verdienen. Deze bonuslevels variëren van het verzamelen van ringen in een klassieke Sonic-spinning stage tot het navigeren door een doolhof om de beruchte Chaos Emeralds te bemachtigen. Echter moet ik hier wel een kanttekening bij maken dat er in alle stages eigenlijk net iets te veel bonuslevels zijn. Hoewel ze wel een extra laagje uitdaging en variatie toevoegen aan het spel, worden ze na een tijdje repetitief en zijn ze net iets te talrijk aanwezig waardoor ze je makkelijk uit de flow van de stage halen.

Badboy

Over bossfights gesproken, er is werkelijk alles uit de kast gehaald om vet goede eindbazen neer te zetten in de game. Deze volgen allemaal het jaren ’90-patroon, waarbij een boss drie aanvallen uitvoert om zichzelf vervolgens in een positie te plaatsen waarin jij als speler schade kunt aanrichten, maar je moet wel zo snel mogelijk uitzoeken hoe en waar. Zo kent de game een boss die kettingen schiet, en om deze badboy te verslaan moet je hem misleiden om zo zijn projectielen op zichzelf te lanceren. Een andere boss schiet weer draden waar Sonic op kan rennen om vervolgens boven zijn hoofd te komen om schade toe te brengen.

Het ontwerp in Sonic Superstars is goed gedaan, en de game heeft dan ook een moderne nostalgische look die vele fans zullen bekoren. De game ziet er charmant uit, is netjes afgewerkt en kleurrijk en prestatie-gewijs loopt alles lekker soepel zonder stoteringen.

Toch kent de game wel de nodige minpunten en de co-op is er een van. Hoewel het tof is om de game met vier man te spelen, is het allemaal net iets te chaotisch. Er is namelijk geen splitscreen aanwezig en alle chaos speelt zich dan ook af op één scherm, en hierdoor kunnen andere spelers nog weleens van het scherm verdwijnen. Ook is het niet mogelijk om even tussendoor van personage te wisselen De game kent daarnaast alleen lokale co-op als het gaat om de verhalende modus en er is geen online optie wat best jammer is.

Battle Mode no go

Er is wel een online component genaamd de Battle Mode. In deze modus kunnen maximaal acht spelers online, of vier spelers lokaal, het tegen elkaar opnemen in verschillende uitdagingen. In deze modus nemen spelers de controle over een aangepaste Metal Fighter en strijden ze om drie rondes van willekeurig geselecteerde gevechtsfasen en modi. Dit is wat er wordt aangeboden:

Race – Bereik het doel vóór de andere spelers.

Zap Scrap – Schiet op kogels om andere spelers aan te vallen. Punten worden toegevoegd als je een tegenstander beschadigt en afnemen als je schade oploopt. Open een itemdoos om een ​​enkele versterkte kogel te verdienen.

Star Snatcher – Verzamel sterren binnen de tijdslimiet. Je verliest één ster als je schade oploopt.

Overleven – Blijf tot het einde op het podium en vermijd kanonskogels die vanaf de achterkant van het scherm vliegen. De steiger stort in als deze wordt geraakt door een kanonskogel, of als je te lang op één plek blijft staan. Als je van het scherm valt, lig je uit het spel.

In de online modus kunnen spelers medailles verdienen en deze gebruiken om aangepaste onderdelen voor hun Metal Fighter te kopen. Dit soort onderdelen neemt toe naarmate je verder komt in het spel, en het veranderen van onderdelen heeft geen invloed op de vaardigheden van je personage. Dit klinkt allemaal best leuk, maar op den duur wordt dit allemaal een beetje repetitief. Ook hier zijn wat euvels die best frustrerend kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld de eerste bent die sterft, zal je de moeten kijken tot het einde van een match, ook als er alleen nog een AI bot overblijft en zal je moeten wachten totdat deze klaar is. Daarnaast vond ik geen een van de minigames echt bijzonder leuk, en ik zie mezelf niet terugkeren naar deze modes. Het was veel leuker geweest als we de verhalende modus online met vrienden konden spelen, en hopelijk wordt deze functie in de toekomst nog eens toegevoegd.

In grote lijnen wist Sonic Superstars mijn verwachtingen te overtreffen, omdat ik dacht dat het gewoon een soort co-op versie van de klassiekers zou worden. De schattige en kleurrijke spelwereld, de verscheidenheid aan oude en nieuwe gameplay elementen, het assortiment aan toffe uitdagingen en de diverse geheimen die je kunt vinden, zorgen er echter voor dat Sonic Superstars een toffe spelervaring is geworden. Het is dan ook zo jammer dat de co-op en online multiplayer niet van hetzelfde niveau zijn als de rest, want hier had veel meer in kunnen zitten waardoor de game nog leuker was geworden.

Sonic Superstars | REVIEW
Klassieke Sonic-gameplay die nog beter is als je samen met vrienden speelt
Schattige graphics en gedenkwaardige levels