Team Sonic Racing | REVIEW

Wat waren de beginjaren ’90 toch een geweldige tijd voor gamers! Er woedde een heuse console oorlog, waarin Nintendo- en SEGA aanhangers elkaar verbaal te lijf gingen. Nintendo had zijn mascotte Super Mario terwijl SEGA het moest doen met de blauwe sportschoen dragende egel Sonic. Beide helden hadden hun eigen charme, maar Sonic was zeker een grotere badass dan de brave Mario.

Nu dik 25 jaar na deze historische vete tussen beide kampen is SEGA ten onder gegaan als console maker, en staat Nintendo met hun Mario nog steeds aan de top. Sonic daarentegen is een beetje de prostituee van de gaming scene geworden en wij vinden hem tegenwoordig terug op elk denkbaar platform waar games op te spelen zijn. Het blauwe egeltje heeft in diverse games zijn opwachting gemaakt, al zijn al deze games zeker geen hoogvliegers te noemen. Nu keert Sonic opnieuw terug om opnieuw plaats te nemen in een racing-kart. Weet hij de concurrentie omver te blazen, of hebben we hier alweer te maken met een middelmatige game?

Jaloerse LSD gebruikers

Als het gaat om pure arcaderacing waarin genoeg te beleven valt en je een en al plezier weet te beleven, dan is er maar één koning: Mario Kart. Deze game weet al vanaf het SNES tijdperk gamers te bekoren met fantasierijke tracks, soepele gameplay en flitsende kleurtjes waar een LSD gebruiker jaloers op zal zijn. Zo hier en daar proberen concurrenten deze game te evenaren, en in het verleden heeft Sonic het al een aantal keren geprobeerd. En alhoewel deze games best leuk en geinig zijn, weet het niet hetzelfde niveau te behalen als Mario Kart. Zo ook de nieuwste game waarin Sonic mag racen met al zijn vrienden. In Team Sonic Racing krijgen we een zelfde opzet wat we kennen uit dit genre: Kleurrijke graphics, diverse powerups om vijanden van de baan te blazen, een shitload aan werelden waarin we mogen racen en diverse uitdagingen die we mogen ondergaan om nieuwe collectables vrij te spelen. Toch kent Team Sonic Racing wat nieuwe elementen die we nog niet eerder hebben mogen zien in een soortgelijke game.

VROEM!

De diverse personages die de game kent hebben hun eigen zwaktes en sterktes waarmee je voordeel kunt halen tijdens het racen. Deze zijn opgedeeld in de categorieen Speed, Technique en Power. Speed geeft al aan dat een personage sneller gaat, met de Technique-skill heb je een personage die bijvoorbeeld zijn snelheid niet verliest terwijl hij van de baan raakt en met Power heb je een personage te pakken die door obstakels heen kan rijden zonder snelheid te verliezen. In theorie klinkt dit natuurlijk heel uniek, maar in de praktijk maakt het geen ene zak uit welke vaardigheid jouw personage heeft. Je racet toch gewoon maar door en je speelstijl zal hier zeker niet door veranderen.

There is no “I” in TEAM

Wat wel een uniek iets is in Team Sonic Racing, is dat je werkelijk als een team aan het racen gaat. In totaliteit doen er met een race 12 personages mee, welke opgedeeld worden in teams van drie. Vanuit hier ga je de strijd aan tegen de andere teams om zo hoog mogelijk te eindigen in de ranking. Dit is in zekere zin een hele mooie toevoeging aan het “party-kart-racing” genre, maar het kan tevens erg frustrerend worden en al helemaal als je met computergestuurde teamgenoten aan de slag gaat. Euforie slaat in een keer over in woede, als je erachter komt dat jouw 1e plek teniet wordt gedaan door teamgenoten die als laatste eindigen en een ander team dus een Grand Prix wint omdat jouw team dus totaal niet presteert. Nu moet ik zeggen dat dit met een menselijk team niet heel dramatisch uit de hand loopt, maar als je met bots aan de slag gaat kan ik je vertellen dat het heel vaak janken gaat worden. Team Sonic Racing is dus ook echt gemaakt om online of met vrienden op de bank te spelen en zeker niet in je eentje met een stel losgeslagen bots.

Het team gebeuren brengt nog andere zaken met zich mee. Door het neermaaien van rivaliserende teams, het gebruiken van de slipstream van teamgenoten (waarmee je een kleine snelheidsboost krijgt) en andere team gerelateerde zaken, kun je een Ultimate Meter vullen. Is deze vol, dan kun je met een druk op de knop een tien seconden durende super-hyper-snelheidsboost activeren waarmee je zo voorbij de concurrentie kun scheuren. Team Sonic Racing heeft dus zeker wel enkele fijne vernieuwende elementen, maar helaas is ook deze Sonic game geen hoogvlieger.

Gebrek aan variatie

Team Sonic Racing is een game die je zeker plezier weet te brengen, maar toch is de game niet van een kwaliteit die wij kennen uit Mario Kart. Zo zijn de circuits in Team Sonic Racing nogal inspiratieloos en kent het weinig karakter. Naast de verhalende modus en wat andere kleine toevoegingen zoals een Grand Prix modus, Team Races, Trials en de Traffic mode kent de game ook weinig opzienbarende zaken. Het is allemaal net niet uitdagend genoeg en valt allemaal al snel in de herhaling. Ook grafisch weet Team Sonic Racing niet echt op te vallen. Ondanks de felle kleurtjes die de game kent en de best wel strakke plaatjes, weet de game niet helemaal te overtuigen. Het is een degelijke game, met wat leuke nieuwe gameplay toevoegingen in het genre, maar het is het allemaal net niet om die nieuwe topper in het genre te worden…

Team Sonic Racing is een hele vermakelijke racegame, en je kunt je er zeker mee vermaken, maar de het kent bij verre niet de kwaliteit die wij kennen uit Mario Kart. Team Sonic Racing is een lekkere snack voor tussendoor welke je zeker even zoet houdt. Het team aspect is zeker uniek te noemen in dit genre en is ook leuk uitgewerkt, maar toch brengt het ook de nodige frustratie met zich mee. Helaas zorgt een gebrek aan variatie er voor dat Team Sonic Racing niet de topper is waarop wij hadden gehoopt…

70
0
Besturing werkt soepel en racet lekker weg