The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom | REVIEW

We're flying high!

12 mei 2023
95

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk is het langverwachte vervolg op The Legend of Zelda: Breath of The Wild hier! De game speelt zich in dezelfde spelwereld af als het origineel, maar heeft Nintendo genoeg vernieuwing weten te brengen in Tears of the Kingdom? Je leest het in de onderstaande review.

Tears of the Kingdom is een direct vervolg op Breath of the Wild, en speelt zich af vlak na de gebeurtenissen uit het origineel. Hier gaan Link en Zelda op onderzoek uit om de oorsprong van een soort zwarte mist te achterhalen. Al snel komen ze oog in oog te staan met een reusachtige mummie, welke deze mist beheerst en er ook nog eens voor zorgt dat het legendarische Master Sword uit elkaar spat. Dat is niet het enige noodlottige wat gebeurt, want Zelda en Link worden opnieuw gescheiden van elkaar. Zelda valt namelijk op dramatische wijze in een zwarte afgrond, en daarnaast heeft de zwarte mist niet allen het Master Sword vernietigd, maar heeft daarbij ook de arm van Link aangetast. Door een onverwachtse gebeurtenis wordt je wakker met een speciale arm met bijhorende krachten. Om je nieuwe arm echter ten volle te kunnen gebruiken, dien je diverse reeds verloren krachten te verzamelen welke je instaat stelt om Zelda terug te vinden.

Same shit, different day?

Zoals het een Zelda-game betaamt mag Link in Tears of the Kingdom opnieuw op avontuur om de wereld van Hyrule te redden en de prinses te vinden. Hoewel het verhaal een beetje goedkoop en cliché klinkt, zit er meer verhaal achter de gebeurtenissen en komt de waarheid al stelselmatig aan het licht in Tears of the Kingdom. Dit wordt op een speelse wijze verteld, en zelf kun je diverse antwoorden terug vinden in zowel Hyrule als de Sky Islands en zelfs ondergronds.

In grote lijnen is Tears of the Kingdom qua gameplay hetzelfde gebleven als Breath of the Wild. Dit zorgt ervoor dat alles vertrouwd overkomt en de spelwereld is in hele grote lijnen hetzelfde gebleven, al zijn er toch stiekem een flink aantal grote aanpassingen gebeurt. Op grafisch gebied is de game gelijkwaardig gebleven aan Breath of the Wild, maar toch zijn er hier en daar wat kleine veranderingen te vinden. Je merkt wel dat de Nintendo Switch op het einde van zijn leven loopt, want het loopt niet altijd even soepel.

Nieuwe krachten

Waar Breath of the Wild al best groot was, gaat Tears of the Kingdom hier nog eventjes overheen. Nadat Link is ontwaakt kom je er al snel achter dat je in de lucht bent beland. Het eerste gedeelte van de game speelt zich namelijk af op een eiland welke hoog in de lucht zweef. Net als in de eerste game dient dit eiland als een soort tutorial, en hier vindt je al snel de eerste nieuwe krachten die je kunt krijgen, namelijk Ultrahand, Fuse, Recall en Ascend welke te vinden zijn in de nieuwe shrines die de game kent. Als je de vier shrines bezoekt krijg je een van deze krachten en deze worden je spelenderwijs uitgelegd.

Met Ultrahand kan je verschillende objecten oppakken en verplaatsen, en verschillende objecten aan elkaar bevestigen. Dit kan worden gebruikt met Zonai-apparaten om verschillende voertuigen of andere constructies te maken. Met Fuse kan Link materialen, uitrusting of bepaalde objecten in de wereld combineren tot een schild of een wapen om de attributen en duurzaamheid te vergroten. Als je bijvoorbeeld een explosief object met een pijl samensmelt, zal de pijl bij een botsing exploderen.

Recall en Ascend lijken op het eerste zicht een mindere rol te spelen dan de voorgaande twee krachten, maar uiteindelijk gaan deze krachten een grote rol spelen tijdens je avontuur. Met Ascend kan je stijgen door een plafond, als er boven jou een solide structuur is. In eerste instantie gebruik je deze tijdens een puzzel, om naar een ander niveau te gaan, maar later ontdek je dat de hele wereld hierdoor heel wat toegankelijker wordt. Ontsnappen uit een grot, of snel een toren beklimmen, Ascend zorgt ervoor dat het een stuk sneller gaat. Met de Recall-kracht kan je bepaalde objecten terug in de tijd laten keren. Door het manipuleren van de tijd, kun je dus platformen of andere objecten de omgekeerde richting sturen, zodat een vallend platform ineens dienst kan doen als bijvoorbeeld lift.

Terug van weggeweest, maar dan anders

In Tears of the Kingdom zien we een hoop oude gezichten terug, maar ook nieuwe. Zo zal je veel bekende vijanden tegenkomen, maar zijn er ook heel wat nieuwe monsters om te bevechten. De gevechten zijn uitdagend en zitten vol verrassingen, waarbij je nieuwe krachten de gekste dingen mogelijk maken. Met Fuse kun je namelijk de meest belachelijke wapens in elkaar knutselen, en deze worden niet alleen sterker, maar krijgen ook een betere levensduur, waardoor het minder afschrikt om ze te gebruiken. Daarnaast is Tears of the Kingdom zeker geen makkelijk spelletje, en de diverse vijanden bieden ook de nodige uitdagingen.

De spelwereld in Tears of the Kingdom is verdeeld in drie lagen: in de lucht, op de vlaktes van Hyrule maar ook ondergronds in zogenoemde Chasms. Hoewel de lucht en Hyrule voor zich spreken zijn de ondergrondse Chasms andere koek. Deze zijn namelijk verschrikkelijk donker en in tegenstelling tot de andere lagen zijn de Chasms minder bevolkt en erg ruimtelijk. Je zal er eerst voor moeten zorgen om deze te voorzien van licht, door pijlen te combineren met bepaalde grondstoffen. Ook zijn er op verschillende plaatsen grotere lichtbronnen die je kunt activeren. Die onderverdelingen tussen de drie lagen maakt de spelwereld indrukwekkend groot, zonder dat het gaat vervelen en ik moet zeggen dat Nintendo dit heel erg knap heeft gedaan.

Shrine a light

In Tears of the Kingdom maken de welbekende Shrines, met hun puzzelelementen, ook weer hun opwachting. Na het voltooien en het verzamelen van de beloning, kan je extra vaardigheden en krachten vrijspelen. Maar voor de liefhebbers van de eerdere Zelda-games zijn er ook vier kerkers toegevoegd in de game, welke ieder draaien rond een natuurelement.

Deze kerkers zijn er niet zomaar, maar spelen een grote rol in het verhaal waarna je de hulp krijgt van een bondgenoot. Behulpzaam als die zijn, kan je hun krachten aanspreken om je wat extra hulp te bieden wanneer dit nodig is. Daarnaast zijn er ook weer flink wat collectibles te vinden en maken de Koroks ook weer hun opwachting. Als je deze schattige beestjes hebt gevonden geven ze Korok Seeds, welke weer ingeruild kunnen worden voor extra wapen- en schild inventory.

Verwondering en bewondering

Tears of the Kingdom borduurt verder op het welbekende Breath of the Wild concept, en zodra je de spelwereld induikt, is er genoeg ruimte voor verwondering en bewondering. Terwijl Breath of the Wild al werd geprezen om zijn open wereld, tilt Tears of the Kingdom het concept naar een nog hoger niveau. De eerste stappen van het spel zijn symbolisch, aangezien Link beperkt is tot een uitgestrekt maar beperkt gebied en geleidelijk al zijn krachten verkrijgt. Er zijn geen saaie tutorials die de speler bij de hand nemen, in plaats daarvan wordt de speler direct de wereld in geslingerd en voorzien van alle elementen om te overleven.

Er zijn geen duidelijke instructies of paden om te volgen, maar je wordt uitgedaagd om je eigen intelligentie en middelen te gebruiken. Zelfs in deze beginfase twijfelt Tears of the Kingdom nooit aan het vermogen van zijn publiek om de uitdaging aan te gaan. En daar heb je geen gids voor nodig. Je vindt je weg als speler omdat je wilt gaan. Zelfs als dat betekent dat je honderden speeluren moet investeren, wat ook zeker gaat gebeuren!

Tears of the Kingdom is een uitstekend vervolg dat het universum van The Legend of Zelda weet te verrijken met nieuwe verhalen en daarnaast ook gaandeweg nieuwe elementen weet te introduceren. De tussenfilmpjes zijn een perfecte combinatie van emotie en spanning die de wens zal wekken om meer te leren over het boeiende verhaal dat zich alleen aan je openbaart wanneer de game dit toelaat.

De diverse lucht eilanden bieden bijna onbeperkte vrijheid om Hyrule te verkennen en te genieten van de schoonheid van de landschappen. De soundtrack boeit van begin tot eind en neemt spelers mee op een onvergetelijke reis. Met meer dan 100 uur aan gameplay is het makkelijk om te verdwalen in de wereld van Tears of the Kingdom en verslingerd te raken aan de vele avonturen en uitdagingen. Bijzonder opmerkelijk is ook de rol van Zelda, die als titelverdediger een nog belangrijkere en krachtigere rol in het verhaal op zich neemt.

Tears of the Kingdom is een meesterwerk vol innovaties dat ongetwijfeld weer andere studio’s zal inspireren, en het zal zeker herinnerd worden als een klassieker die veel spelers in de toekomst zal blijven bekoren.

Geweldige voortzetting van het verhaal
Immens veel content
Nieuwe gameplay elementen zorgen voor de nodige vrijheid en creativiteit